همشهری آنلاین: تظاهرات بزرگ ضددولتی دانشجویان انگلیس بعدازظهر چهارشنبه با اجتماع هزاران نفر از دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و اقشار مختلف مردم مقابل دانشگاه لندن آغاز شد.

به گزارش ایرنا، تظاهرکنندگان که شعار نوشته‌های آموزش رایگان برای همه، دانشگاه‌ها بنگاه تجاری نیستند، مخالف سیاست‌های ریاضتی دولت ائتلافی هستیم، افزایش شهریه دانشگاه‌ها را متوقف کنید، اعتبارات بخش‌های عمومی را کاهش ندهید، کاهش اعتبارات نظامی را جایگزین کاستن از بودجه‌های عمومی کنید و جنگ را متوقف کنید، هر لحظه بیشتر می‌شود.

دانشجویان معترض پس از تجمع مقابل ساختمان اتحادیه صنفی دانشگاه لندن، همراه دیگر اقشار، راهپیمایی خود را به سمت مرکز مالی این شهر موسوم به سیتی آغاز کردند.

راهپیمایان قرار است، پس از عبور از میدان بزرگ ترافالگار و خیابان‌های مرکزی شهر به سمت کلیسای سنت پل محل تجمع معترضان ضدسرمایه داری که از حدود چهار هفته قبل در آنجا چادر زده اند، بروند و در نهایت مقابل دانشگاه متروپلیتن لندن واقع در خیابان مورگیت تجمع کنند.

سازمان دهندگان این تظاهرات بزرگ، پیش بینی می‌کنند که ده‌ها هزار نفر با حضور در خیابان‌ها مخالفت خود را با سیاست‌های دولت ائتلافی انگلیس بویژه برنامه های افزایش شهریه دانشگاه ها و خصوصی سازی هرچه بیشتر آموزش عالی، اعلام کنند.

پلیس متروپلیتن لندن بیش از چهار هزار مامور پلیس را به خدمت گرفته است تا تظاهرات امروز دانشجویان را کنترل کند.

در زمان حاضر صدها پلیس، تظاهرکنندگان را همراهی می کنند و خودروهای مملو از ماموران نیز در خیابان های مختلف مرکز شهر مستقر شده اند تا در صورت نیاز، علیه تظاهرکنندگان وارد عمل شوند.

سازمان موسوم به ائتلاف ملی در مقابل افزایش شهریه ها و کاهش اعتبارات عمومی در بیانیه ای تاکید کرد: تهدیدات پلیس مبنی بر احتمال استفاده از گلوله های پلاستیکی علیه دانشجویان معترض، ما را مرعوب نخواهد کرد.

این تشکل که سازمان دهنده اصلی تظاهرات دانشجویی امروز در انگلیس است، تهدیدات پلیس را محکوم کرد و گفت: تهدید دانشجویان با گلوله های پلاستیکی، اقدامی تحریک آمیز و غیرسازنده است.

پلیس انگلیس تهدید کرده است، در صورت به خشونت کشیده شدن تظاهرات دانشجویان معترض در روز چهارشنبه، اجازه دارد از گلوله های پلاستیکی برای سرکوب آنان استفاده کند.

ائتلاف ملی در مقابل افزایش شهریه ها و کاهش اعتبارات عمومی افزود: تصمیم پلیس مبنی بر به کارگیری گلوله های پلاستیکی بدون هرگونه هماهنگی با ما به عنوان سازمان دهندگان اصلی تظاهرات اتخاذ شده است و به نظر می رسد هدف آن مرعوب کردن دانشجویان باشد.

این تشکل مدنی انگلیس افزود: تاکتیک هایی نظیر استفاده از نیروهای اسب سوار علیه تظاهرکنندگان و محاصره طولانی مدت آنان در یک فضای محدود(کتلینگ) که در جریان اعتراضات دانشجویی سال گذشته به طور گسترده به کار گرفته شد، تاکتیک هایی ظالمانه، غیرانسانی و غیرسازنده بودند.

در این بیانیه با اشاره به افزایش سه برابری شهریه های دانشگاه ها و تلاش دولت برای خصوصی سازی آموزش آمده است: دولت ائتلافی انگلیس با این سیاست ها، به مردم بویژه جوانان و دانشجویان خیانت کرده است.

افزون بر ائتلاف ملی در مقابل افزایش شهریه ها و کاهش اعتبارات عمومی، اتحادیه ملی دانشجویان، اتحادیه دانشگاه ها و کالج ها، یو.کی. آنکات، ائتلاف ضدجنگ انگلیس، جنبش ضدسرمایه داری لندن را اشغال کنید و ده ها نفر از اساتید و مدرسان دانشگاه ها از برگزاری این تظاهرات بزرگ حمایت کرده اند.

اکثر مسیرهای تظاهرات دانشجویی امسال در مرکز مالی لندن موسوم به سیتی تعیین شده است تا هم دانشجویان حمایت خود را از جنبش ضدسرمایه داری اعلام کنند و هم معترضانی که در دو نقطه از مرکز شهر چادر زده اند، بتوانند به جمع دانشجویان تظاهر کننده بپیوندند.

شهر لندن اواخر پاییز و اوایل زمستان سال گذشته نیز شاهد برگزاری چندین تظاهرات بزرگ دانشجویی بود که با دخالت پلیس ضدشورش به خشونت کشیده شد و ده ها دانشجو مجروح و گروهی نیز دستگیر شدند.

تظاهرات سال گذشته در اعتراض به قانون افزایش سه برابری شهریه دانشگاه ها برگزار شد که توسط دولت ائتلافی انگلیس ارائه شده بود.

کد خبر 150747
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز