گروه شهری: بارش نخستین برف امسال، زودهنگام، پردوام و همراه با تجربه‌های تلخ و شیرین بود.

برف

تهرانی‌ها صبح سه‌شنبه درحالی‌که بسیاری از آنها پیش‌بینی‌های هواشناسی را جدی نگرفته بودند با دیدن چشم‌انداز سپیدپوش شهر شگفت‌زده شدند. با این حال بارش برف که در محلات شمالی شهر حجم سنگین‌تری داشت، در تردد صبحگاهی اختلال جدی ایجاد نکرد و تصاویر دوربین‌های کنترل ترافیک شهر تهران نشان دادند که روند حرکت خودروها کند اما روان بوده است، درحالی‌که این وضعیت در ترافیک عصرگاهی تشدید شد و شهروندان ترافیک دشواری را در بعد‌از ظهر سه‌شنبه تجربه کردند.

مدیر روابط عمومی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری با بیان این مطلب گفت: به‌رغم بارش سنگین برف از ساعت 4 صبح سه شنبه در معابر تهران خوشبختانه مشکل عبور و مرور ناشی از لغزندگی در شهر گزارش نشد و با توجه به آب شدن برف‌ها تنها در هشت مورد آبگرفتگی جزئی داشتیم که این مسئله نیز مشکل جدی برای شهر به‌وجود نیاورد.

وی افزود: با اعزام اتوبوس‌های کمکی به مراکز تجمع مسافر ازجمله میدان تجریش، میدان قدس و میدان پونک درخصوص جابه‌جایی مسافران هماهنگی‌های لازم صورت گرفت و همچنین اتوبوس‌های تندرو به دلیل جابه‌جایی انبوه مسافران و تجهیز به سیستم‌های گرمایشی از کارایی مناسبی برخوردار بودند.

جباری زادگان تصریح کرد: در برخی معابر شمالی مانند محدوده ازگل نسبت به شن پاشی معابر به‌منظور سهولت در رفت‌وآمد خودروها اقدام شد و در آن دسته از معابر شمالی شهر که خودروها به‌دلیل عدم‌تجهیز به لاستیک یخ‌شکن دچار مشکل شده بودند نسبت به امدادرسانی اقدام شد.

این گزارش‌ها در کنار تکاپوی اتوبوسرانی برای سرویس‌دهی مناسب‌تر، تصویری از وضعیت صبحگاهی شهر در نخستین بارش برف امسال بود؛ تصویری که عصر سه شنبه کمی تغییر کرد. همزمان با سردتر شدن هوا و آغاز ترافیک عصرگاهی، بسیاری از خیابان‌های منتهی به مناطق شمالی، با ترافیک سنگین مواجه شدند.

درحالی‌که بسیاری از شهروندان برای انجام امور روزمره خود زیر بارش برف‌، از خودروی شخصی استفاده کرده بودند، راه بر نیروهای خدماتی شهرداری برای شن‌پاشی و بر ف‌روبی بسته شد و ترافیک به‌دلیل لغزندگی برخی خیابان‌های شمالی سنگین‌تر شد.در میان این تکاپوی شهروندان و مدیریت شهری برای رهایی از مشکلات برف زودهنگام، نکته‌ای که نباید فراموش کرد حجم سنگین بارندگی طی روزهای اخیر و بی‌سابقه بودن آن در این فصل است.

بارش‌های کم‌‌سابقه در نیم‌قرن اخیر

از سوی دیگر سازمان هواشناسی کشور اعلام کرده است که میزان بارش‌ها در تمام استان تهران از ابتدای مهرماه تاکنون به‌طور میانگین 132.5میلی‌متر بوده که این میزان 5 برابر بیشتر از میانگین بلندمدت بارش‌هاست که عدد آن 25 میلی‌متر برآورد شده است.

درگزارش‌های رسیده به روزنامه همشهری برآورد بارش‌ها با استناد به گزارش‌های سیستم تخمین بارش‌ها مستقر در منطقه مهرآباد تهران صورت گرفته است. به گفته کارشناسان هواشناسی تخمین میزان بارندگی‌ها براساس آن چیزی اعلام می‌شود که در منطقه مهرآباد برآورد می‌شود و این درحالی است که بارش‌ها در شمال شهر تهران 60 تا 70 درصد بیش از آن چیزی است که در منطقه مهرآباد (در جنوب غرب تهران) وجود دارد.

از سوی دیگر ارتفاع شمال شهر تهران نسبت به منطقه مهرآباد حدود 300 متر برآورد شده که این موضوع نیز در انباشت برف در شمال شهر بی‌تاثیر نیست. بارش‌های صورت گرفته طی 10 روز گذشته در استان تهران همچنین در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بوده است. سازمان هواشناسی با اعلام این مطلب اعلام کرده است که بی‌سابقه بودن بارش‌ها در 50 سال گذشته طی 10 روز مربوط به دوره آماری 10 روز است و روزهایی بوده است که شدت بارش‌ها از این میزان بیشتر شده ولی به لحاظ تراکم بارشی، بارندگی‌های 10 روز گذشته در نیم‌قرن گذشته بی‌سابقه بوده است.

کد خبر 150671
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز