گروه شهرستان‌ها: نزولات جوی از اواخر هفته گذشته استان‌های شمالی، شمال‌غربی و غربی کشور را تحت‌تأثیر خود قرار داده است و از گزارش‌ سایت جهانی هواشناسی برمی‌آید که تا اواخر این هفته نیز بارش‌ها ادامه داشته باشد.

برف

در واقع طبق گزارش‌ها، پیش‌بینی می‌شود که در استان‌های گلستان، مازندران و گیلان، دست‌کم تا اواخر روز سه‌شنبه باران ببارد. همچنین در استان‌ اراک نیز بارش باران در طول هفته به‌صورت پراکنده ادامه خواهد داشت. این در حالی است که در استان‌های غربی کشور مانند کرمانشاه نیز به مرور زمان از میزان بارش‌ها کاسته می‌شود و آخرین خبر حاکی است که از شدت بارش‌ در استان کردستان کاسته شده است. طبق گزارش‌ها در استان زنجان نیز بارش‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. در استان اردبیل نیز هوا برای امروز ابری و توأم با بارندگی برف و باران خواهد بود.

نخستین‌‌ برف پاییزی

گزارش‌های چند روز اخیر، از بارش برف در ارتفاعات استان‌های غربی و شمال‌غربی و بسته شدن راه‌های مواصلاتی بین شهری در این استان‌ها حکایت می‌کند. در استان کردستان نخستین برف پاییزی از سه‌شنبه هفته گذشته شروع به باریدن کرد و دما در بسیاری از مناطق مانند سقز و زرینه اوباتو به‌طرز محسوسی افت کرد و به حدود صفر درجه سانتی‌گراد رسید. در برخی از نقاط استان کردستان میزان بارش به بیش از 42‌میلی‌متر رسید و بلندی‌های آبیدر سنندج نیز با لایه‌ای نازک از برف سفید پوشیده شد. براساس گزارش‌های ثبت شده، طی شبانه‌روز گذشته در شهرهای سقز، بیجار و زرینه اوباتو بارش برف اعلام شده است و البته در زرینه اوباتو بارش برف به‌صورت پراکنده ادامه خواهد داشت. اداره کل هواشناسی استان کردستان طبق آخرین اطلاعات خود اعلام کرده است که بارش‌ها طی 4روز آینده بخش‌های شمالی و جنوبی استان را البته با شدت کمتری دربر می‌گیرد ولی کاهش دما طی این ایام مسئله‌ای بسیار جدی است. گفته می‌شود که با کاهش 10‌درجه‌ای طی 3 روز آینده در بعضی از نقاط استان کردستان میزان دمای هوا به منهای 10‌درجه نیز کاهش خواهد یافت.

در اردبیل نیز که بارش برف خیلی زودتر از مناطق دیگر شروع شده بود، بیشترین میزان برف مربوط به شهرستان نیر بود که به 16سانتی‌متر می‌رسید. البته این میزان در ارتفاعات 30سانتی‌متر گزارش شد. اهالی مشگین‌شهر نیز شب را در هوای 2درجه سانتی‌گراد زیر صفر گذراندند. در برخی شهرستان‌های شمالی برف خیلی زودتر از سال‌های پیش و با شدت زیادی آغاز شد. در این بین، میزان بارش برف در شهرستان‌های لاریجان، پلور و گزنک استان مازندران بی‌سابقه بوده است. به‌عبارت دقیق‌تر بارش برف در شهر گزنک به 35‌سانتی‌متر و در پلور به 60سانتی‌متر رسید. به گفته محمدرضا نصیری، بخشدار لاریجان مازندران روز گذشته برق لاریجان به‌علت بارش سنگین برف قطع شد.

در استان البرز نیز بارش باران طی روزهای گذشته با شدت زیادی به‌طور یکپارچه ادامه داشت. البته در شهرستان طالقان در پی افت شدید دما بارش‌ به‌صورت برف بود و ارتفاع برف در بلندی‌ها به 40‌سانتی‌متر و در دامنه‌ها به 10تا 15سانتی‌متر رسید. تا زمان تنظیم این خبر نیز گزارش‌ها از ادامه داشتن بارندگی در محور کرج- چالوس حکایت داشت. به گزارش مهر، شهروندان کرجی در پی بارندگی‌های روزهای اخیر با مشکلات آبگرفتگی معابر و پر شدن چاله‌های خیابان‌ها از آب گل‌آلود دست‌وپنجه نرم کردند. نداشتن سیستم یکپارچه فاضلاب شهری، بی‌توجهی شهروندان و برخی مغازه‌داران در رها‌سازی‌ زباله‌ها در جوی‌های آب، عرض کم‌ جوی‌ها و عدم‌هدایت صحیح و جمع‌آوری آب‌های سطحی و... همه از عوامل تشدید‌کننده بحران در یک روز بارانی در شهر کرج است. خیس‌شدن در آب باران تنها بخشی از مشکل است؛ این مسئله وقتی حادتر می‌شود که به‌دلیل اجرای متعدد پروژه‌های عمرانی در سطح شهر و حفاری‌ها و روان بودن خاک و مخلوط شدن آن با آب باران، جویی از گل‌ولای در برخی خیابان‌ها جاری می‌شود که با قدم‌برداشتن در این مسیر‌ها قسمتی از لباس عابران کاملا تغییر رنگ داده و از فرط گل و لای، قهوه‌ای دیده می‌شود. معاون خدمات شهری شهرداری کرج در این‌خصوص به مهر گفت: در این زمینه 3هزار و 500 کارگر خدمات شهری و فضای سبز به‌صورت شبانه‌روزی به شهروندان خدمات ارائه می‌دهند. علی اصغر کمالی‌زاده افزود: طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان، میزان بارندگی در کرج، 45‌میلی‌متر بوده که طبق بررسی‌ها مشخص شده در 2دهه اخیر این میزان بارندگی بی‌سابقه بوده است.

کمالی‌زاده ادامه داد: این نیروها تاکنون با استفاده از 400 دستگاه خودروی سبک و سنگین اقدامات لازم را برای لایروبی جوی‌ها، کانال‌ها و انهار انجام داده‌اند. معاون خدمات شهری شهرداری کرج یادآور شد: در حال حاضر تمامی شریان‌های اصلی شهر اعم از زیرگذرها و روگذرها باز است و خودروها در حال حرکت هستند و مشکل خاصی در زمینه آبگرفتگی وجود ندارد. وی از شهروندان خواست تا از ریختن زباله در جوی‌ها خودداری کنند و با عوامل و نیروهای شهرداری به‌منظور رفع مشکلات آبگرفتگی در زمان بارش باران همکاری مطلوب داشته باشند.

وضعیت راه‌ها

ماموران پلیس‌راه در ابتدای مسیر نسبت به کنترل زنجیر چرخ خودروها در محورهای کوهستانی اقدام کرده و از تردد خودروهای فاقد این تجهیزات جلوگیری می‌کنند. سرهنگ محمدرضا مهماندار، فرمانده پلیس‌راه با اعلام این مطلب به ایسنا گفت: براساس ابلاغ صورت‌گرفته تردد خودروها از ابتدای آبان‌ماه در تمامی محورهای کشور منوط به داشتن زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی است و ماموران پلیس‌راه در سایر راه‌های غیرکوهستانی درصورت مواجهه با خودروهای فاقد زنجیر چرخ نسبت به جریمه آنها اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت راه‌های کشور و با توجه به اینکه همچنان در نیمه شمالی شاهد بارندگی هستیم، گفت: در نقاط برفگیر مانند هراز، کندوان، گدوک در فیروزکوه، کردستان، آذربایجان غربی و اردبیل برف می‌بارد.
مهماندار تصریح کرد: رانندگان می‌توانند از محور فیروزکوه یا سایر محورهای منتهی به استان‌های شمالی برای تردد استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در عین حال محور شمشک به دیزین هم به‌دلیل بارش شدید برف و احتمال ریزش بهمن همچنان مسدود است.
این در حالی است که در محورهای مواصلاتی استان اردبیل مانند خلخال- اسالم و خلخال- پونل یا گردنه صائین در محور نیر به سراب به‌خاطر بارش برف تردد وسایل نقلیه به کندی صورت می‌گیرد.

کد خبر 149791

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز