یکشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: فرهنگ توصیفی زیست‌فنآوری انگلیسی فارسی ازسوی گروهی از مولفان تدوین و توسط انتشارات فرهنگ معاصر به بازار کتاب عرضه شد.

فرهنگ زیست‌فناوری

به گزارش همشهری‌آنلاین در این کتاب که پنج مولف و پژوهشگر در تهیه و تدوین و تالیف آن مشارکت داشتند،علاوه بر تعریف واژه‌ها نمایه‌ای 52 صفحه‌ای از سوی ناشر به کتاب اضافه شده است تا کاربران را در پیدا کردن لغات و عبارات بهتر یاری برساند.
فرهنگ توصیفی زیست‌فناوری به گونه‌ای طراحی شده است که نیازهای متخصصان و آموزندگان رشته زیست‌فناوری و رشته‌های وابسته را برآورده کند. کاربران این فرهنگ از دانشجویان عالی‌ترین سطوح تحصیلات تکمیلی زیست‌فناوری گرفته تا پژوهشگران هر یک از گرایش‌های متعدد رشته‌های علوم زیستی،پزشکی و پیراپزشکی،می‌توانند پاسخ واژگانی وتوصیفی خود را در این اثربیابند.

در این فرهنگ نیازهای زیست‌فناورانه کلیه رشته‌های فوق_از علوم گیاهی تا تغذیه و فناوری غذایی- مد نظر مولفان بوده و در عین حال ماهیت بنیادی اثر که شمول بر پیکره کاملی از واژگان متعلق به زمینه زیست‌فناوری است،حفظ شده است.
پیکره واژگان بر اساس مفاهیم پرکاربرد و بنیادی زیست‌فناوری، علوم سلولی و مولکولی و ژن‌شناسی طراحی شده و به حیطه‌های کاربردی همچون کشت سلول و درمان و صنایع وابسته به زیست‌فناوری بسط داده شده است.

بر اساس این گزارش مراحل تدوین و انتخاب مدخل‌ها به گونه‌ای بود که در طول انتخاب پیکره سعی شده به تمامی گرایش‌های وابسته توجهی یکسان شود. سپس مرحله معادل گزینی در برابرواژگان پیکره با توجه معادل‌های صحیح رایج صورت گرفت. در این مرحله تا جای ممکن سعی شده است که از مصوبات مقبول و موفق فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز استفاده شود.

سپس تعریف‌نگاری با دیدگاهی علمی ، ساده ، شفاف انجام شده و واژگان دارای بیش از یک مفهوم به همان تعداد تعریف نگاری شده‌اند.

مولفان دقت و ظرافت ویژه‌ای صرف کردند تا هیچ واژه‌ای به طور ناتمام و نارسا توصیف‌ نشده باشد، ضمن آنکه ارجاع به واژگان هم ‌معنی و مرتبط با الگویی علمی از دیگر ویژگی‌های این فرهنگ به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش «فرهنگ توصیفی زیست‌فناوری» در قالب طرحی پژوهشی از سال 1386 که مورد تصویب انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور،در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود،‌آغاز شد،اما اهمیت این طرح به گونه‌ای بودکه مولفان طرح را فراتر از یک طرح پژوهشی صرف ارزیابی کردند و در نتیجه با همکاری گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بعد از 4 سال کار را در قالب اثری روشمند وهمه‌جانبه در این حوزه از دانش به بازار کتاب عرضه کردند.

کتاب در هیاتی پاکیزه و کم‌غلط و با طراحی جلدی زیبا از سوی انتشارات فرهنگ معاصر که از جمله معتبرترین ناشران حوزه کتاب‌های مرجع به شمار می‌رود ، به بازار کتاب عرضه شده است.

فرهنگ توصیفی زیست‌فناوری: مولفان: کیانوش خسروی دارانی، سعید حسامی تکلو، مهشید جهادی، آلاله ذوقی، عاطفه قنبری/ ناشر: انتشارات فرهنگ معاصر، چاپ اول 1390، قطع رقعی جلد سخت/ قیمت: 9000 تومان، 350 صفحه

کد خبر 150582
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز