گروه اقتصادی: درحالی‌که دولت از ایجاد یک میلیون شغل در نیمه نخست سال‌جاری خبر داده است، بررسی آمار بیمه شدگان در سازمان تأمین اجتماعی حاکی از اختلاف 60 هزار نفری تعداد بیمه‌شدگان در پایان خرداد ماه سال‌جاری در مقایسه با پایان اسفند ماه سال گذشته است.

به گزارش همشهری، همزمان با بالا گرفتن انتقادات نسبت به سیاست اشتغال‌زایی دولت و تردید محافل کارشناسی درباره آمار اعلام شده در این زمینه، آمار بیمه شدگان در سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان یکی از شواهد برای تأیید یا عدم‌تأیید ادعای دولت در این خصوص مطرح شد. به این ترتیب که میزان اضافه شده به تعداد پرداخت‌کنندگان حق بیمه در این سازمان می‌تواند به‌عنوان یکی از شاخصه‌های تعداد شغل ایجاد شده مورد بررسی قرار بگیرد.

خبرنگار همشهری کسب اطلاع کرد که در پایان اسفند ماه سال گذشته تعداد 10 میلیون و 573 هزار نفر شاغل حق بیمه خود را به این سازمان پرداخت کرده‌اند که این میزان در پایان خرداد ماه سال‌جاری به 10 میلیون و 632 هزار نفر رسیده است.البته به گفته مسئولان این سازمان رفتار بیمه‌شدگان در ماه‌های مختلف دارای تفاوت‌هایی بوده و ممکن است برخی از شاغلان در برخی ماه‌ها حق‌بیمه خود را پرداخت نکنند.

از طرفی ممکن است در این مدت میزان اشتغال‌زایی بیش از 60 هزار نفر یعنی اختلاف دورقم مذکور بوده باشد اما به واسطه خروج تعدادی از کارگران از بازار کار، تعداد کل بیمه شدگان افزایش چشمگیری نشان نمی‌دهد. آنچه مسلم است میزان اشتغال ایجاد شده با استناد به این آمار تفاوت فاحشی با تعداد عنوان شده از سوی دولت دارد.پیش از این مقامات وزارت تعاون و کار به‌ویژه معاونت توسعه اشتغال این وزارتخانه از راه‌اندازی سایت رصد و انتشار اطلاعات مربوط به شاغلان نیمه نخست سال از جمله کد بیمه‌ای خبر داده بودند.

کد خبر 150559
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز