گروه اجتماعی- محمدعلی بدری: رئیس پلیس راهور ناجا از افزایش سقف تعهد بیمه‌ها برای تصادف‌های خسارتی بدون نیاز به کروکی پلیس به 2 میلیون و 250 هزار تومان خبر داد.

پلیس

تا‌کنون و براساس آخرین توافق پلیس راهور با شرکت‌های بیمه که بیمه شخص ثالث را در فهرست خدمات خود دارند، سقف این تعهد‌ یک میلیون و 500 هزار تومان بوده است.سردار اسکندر مومنی ادامه داد: درون شهرها حدود 80 درصد تصادفات خسارتی بوده و عمدتا سازشی است که افزایش سقف پرداخت خسارت تصادفات سازشی تا 2میلیون و 250هزار تومان بدون نیاز به کروکی، می‌تواند حجم زیادی از فعالیت پلیس را در این عرصه کاهش داده و از سردرگمی مردم جلوگیری کند.

مومنی در حالی این خبر را اعلام کرد که شنبه در آخرین روز از مهر‌ماه سال‌جاری معاون حقوقی پلیس راهور ناجا از شرکت‌های بیمه که خسارت تصادف‌های بدون کروکی را پرداخت نمی‌کنند، انتقاد کرد و گفت که این شرکت‌ها قانون پرداخت خسارت بدون کروکی را به‌طور کامل اجرا نمی‌کنند.سرهنگ اصغر محبی یک روز پیش از نخستین روز اجرای قانون جدید دیه این انتقاد را طرح کرد.
با اجرای قانون جدید دیه حرف و حدیث‌ها درباره افزایش حق بیمه بالا گرفت. این افزایش به تبع میزان حق بیمه پرداختی برای بیمه شخص ثالث را بالا می‌برد و حتی تصادف‌های خسارتی را که در آن دیه موضوعیتی ندارد، شامل می‌شود.

ضرورت صدور بیمه‌نامه‌های کوتاه‌مدت

دیروز اما در جلسه کمیته عملیات و اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی که اسکندری خبر افزایش پرداخت خسارت بدون کروکی تا سقف 2 میلیون و 250 هزار تومان را داد، نماینده قوه قضاییه هم حضور داشت. او در این جلسه بر استقرار واحدهای بیمه در اطراف پاسگاه‌های پلیس تاکید کرد و گفت: در عین حال باید امکان صدور بیمه‌نامه‌های کوتاه‌مدت نیز با توجه به افزایش قیمت بیمه فراهم شود.

قرار نیست حق بیمه، گران شود

در همین جلسه نماینده بیمه مرکزی نیز خبری داشت. او در این جلسه که ایسنا خبر آن را منتشر کرد، گفت که به‌رغم افزایش دیه قرار نیست حق بیمه‌ها امسال افزایش یابد.این در حالی است که عملا نرخ بیمه شخص ثالث با اجباری‌شدن بیمه رانندگان حادثه‌آفرین و الزام شرکت‌های بیمه به افزایش سقف تعهدات بیمه شخص ثالث به‌ویژه پوشش راننده خودروی مسبب حادثه به‌طور میانگین 50 درصد از اول آبان افزایش یافته است.

به گزارش همشهری، هرچند بیمه مرکزی با ابلاغ دیه 90 میلیونی به شرکت‌های بیمه، آنها را به تغییر ندادن بیمه نامه‌های معتبر تا پایان امسال ملزم کرد اما به‌دلیل افزایش نرخ دیه، در روزهای اخیر برخی نمایندگی‌های شرکت‌های بیمه از بیمه گذاران خود خواسته‌اند برای گرفتن الحاقیه افزایش نرخ بیمه‌های موجود اقدام کنند. از سوی دیگر بیمه مرکزی در بخشنامه جدید خود برای بیمه شخص ثالث هر خودرو سقف قیمت را تعیین کرده و به شرکت‌های بیمه اجازه داده است تا زیر سقف قیمت تعیین شده رقابت کنند. پیش‌تر شرکت‌های بیمه حق قیمت‌شکنی در صدور بیمه‌نامه شخص ثالث را نداشتند.

بازرسی بیمه بررسی می‌کند

نماینده بیمه مرکزی همچنین در این جلسه گفت: بخش‌ بازرسی بیمه مرکزی در حال بررسی موضوع عدم‌پرداخت حق بیمه به رانندگانی است که تصادفات خسارتی سازشی داشتند اما در عین حال باید موضوعاتی همچون توافق دوطرف، قبول کردن فرد مقصر و رعایت سقف بیمه پرداختی در این خصوص لحاظ شود.این نخستین واکنش مستقیم یک مقام عالی‌رتبه بیمه به گلایه روز شنبه معاون حقوقی پلیس راهور ناجا بود.براساس قانون، اگر تصادف منجر به خسارت رخ دهد و دو طرف تصادف، اختلافی با یکدیگر نداشته و هر دو به بیمه مراجعه کنند، شرکت بیمه‌گذار موظف است تا سقف تعهد خود را بدون کروکی پلیس پرداخت کند.

یک سوم، بدون بیمه شخص ثالث

رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه سخنان خود در جلسه دیروز با نمایندگان بیمه مرکزی و قوه قضاییه، درباره مالکان خودروهایی که اقدام به خرید بیمه‌نامه شخص ثالث نمی‌کنند تاکید کرد: صدور بیمه‌نامه باید براساس قانون صورت گرفته و تمام بندهای آن اجرایی شود.مومنی ادامه داد: براساس قانون پلیس مکلف است نسبت به توقف خودروهای فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث اقدام کند اما در ماده 18 نیز قانونگذار گفته است که باید سازو کارهای استقرار شرکت‌های بیمه‌گذار در کنار پاسگاه‌های پلیس راه فراهم شود تا خودروهای فاقد بیمه سردرگم نشوند.

او از بیمه مرکزی خواست هر چه سریع‌تر نسبت به تعیین سازوکارهای لازم در این خصوص اقدام کند.براساس گزارش‌های رسمی، با وجود 19میلیون وسیله نقلیه موتوری زمینی در کشورمان، صنعت بیمه تنها 12میلیون بیمه‌نامه شخص ثالث صادر کرده است که نشان می‌دهد حدود 7میلیون از وسایل نقلیه موتوری بدون بیمه‌نامه هستند.با توجه به قانون بیمه درصورت تصادف هریک از خودروهای فاقد بیمه‌نامه با سایر خودروهای دارای بیمه‌نامه، بیمه‌گر مکلف به جبران خسارت نیست و مقصر حادثه خود باید خسارت زیان‌دیده را جبران کند.

آغاز طرح زمستانی پلیس راه، از 20 آذر

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه طرح زمستانی پلیس راه کشور از 20 آذرماه آغاز شده و تا 25 اسفندماه ادامه خواهد داشت، گفت: در شرایط عادی زمان آغاز اجرای طرح را 20 آذر ماه گذاشتیم اما درصورتی که بارندگی‌ها زودتر آغاز شود، دستگاه‌ها آمادگی دارند تا زمان آغاز طرح زودتر صورت گیرد. سردار اسکندر مومنی همچنین از تمامی استانداران و فرمانداران خواست تا درخصوص اسکان اضطراری مردم در جاده‌ها درصورت بسته شدن یک مسیر اقدام کرده و تمهیدات لازم را بیندیشند تا با مشکلی در زمستان امسال مواجه نشویم.

کد خبر 149461
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز