گروه حوادث: اعضای یک شرکت بازرگانی که در پوشش واردات کالا اقدام به قاچاق گنج‌یاب به کشور کرده و آنها را به‌صورت اینترنتی به فروش می‌رساندند، شناسایی شدند.

گنج یاب

همزمان با اجرای طرح برخورد با فروشندگان غیرقانونی گنج‌یاب و فلز یاب، گزارشی در اختیار یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران قرار گرفت که نشان می‌داد یک شرکت صادرات و بازرگانی اقدام به فروش اینترنتی انواع گنج‌یاب‌های پیشرفته می‌کند. به دستور سرهنگ علیرضا انوری، فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران، تیمی از ماموران واحد اطلاعات و عملیات وارد عمل شدند و با انجام کارهای تحقیقاتی و کنترل‌های نامحسوس دریافتند که اعضای این شرکت در اینترنت تبلیغات گسترده کرده و با اعلام چندین خط تلفن همراه، اقدام به شناسایی مشتریانشان می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌داد که متهمان با دادن وعده پیدا کردن گنج و ثروتمند شدن به طعمه‌هایشان، آنها را ترغیب به خرید گنج‌یاب کرده و از این طریق سود کلانی به جیب می‌زنند. با افشای این حقیقت، بررسی‌ها برای شناسایی شرکت مورد نظر وارد مرحله‌ای تازه شد و ماموران با ردگیری سرنخ‌ها، محل شرکت بازرگانی را در شرق پایتخت شناسایی کردند.با صدور دستور قضایی، ماموران در یک عملیات ضربتی وارد شرکت شدند و در بازرسی آنجا، 3 دستگاه گنج‌یاب و فلزیاب به همراه دوربین دید در شب کشف و ضبط کردند. شواهد حکایت از این داشت که شرکت مورد نظر در زمینه صادرات و واردات فعالیت داشت و دستگاه‌های گنج‌یاب را در پوشش کالاهای وارداتی به داخل کشور قاچاق کرده و با تبلیغات گسترده اینترنتی، قصد فروش آنها را داشت که ماموران این نقشه را ناکام گذاشتند.

قاضی علیرضا باقری، بازپرس شعبه 16 دادسرای ناحیه 5 تهران با اشاره به اینکه تحقیقات درخصوص این پرونده ادامه دارد، گفت: طبق قانون، خرید، فروش، تولید و تبلیغات هر نوع دستگاه فلزیاب و گنج‌یاب منوط به گرفتن مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور است، در غیر این صورت فروش و نگهداری و هرگونه تبلیغاتی در این زمینه غیرقانونی بوده و با کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند برخورد شدیدی خواهد شد.

وی ادامه داد: در این خصوص تاکنون با 16 شرکت متخلف که بدون مجوز و به‌صورت غیرقانونی در زمینه فروش و تبلیغات دستگاه گنج‌یاب فعالیت داشتند برخورد قضایی شده و تعداد قابل توجهی از سایت‌های اینترنتی که اقدام به تبلیغ در این زمینه کرده بودند با دستور قضایی مسدود شده‌اند.وی گفت: به افرادی که فریب این تبلیغات را خورده و اقدام به خرید دستگاه گنج‌یاب کرده‌اند هشدار داده می‌شود که هر چه سریع‌تر تجهیزات خریداری شده را تحویل دهند، در غیر این صورت اگر ماموران هنگام جست و جوی گنج یا حفاری، آنها را دستگیر کنند مجازات‌های قانونی در انتظارشان خواهد بود.

کد خبر 150544
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز