گروه حوادث: مرد آهنگر از غرب کشور راهی پایتخت شد تا با فروش عتیقه‌های دوره اشکانیان پول کلانی به جیب بزند؛ غافل از اینکه در سر قرار به دام ماموران خواهد افتاد.

آثار باستانی

هفته گذشته گزارشی از سوی حراست سازمان میراث فرهنگی در اختیار سرهنگ علیرضا انوری، فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران قرار گرفت که نشان می‌داد اعضای باندی قصد فروش یک محموله عتیقه در پایتخت را دارند.

بلافاصله تیمی از ماموران وارد عمل شدند و با ردزنی‌های انجام شده متوجه شدند که قاچاقچیان دو مرد هستند که قرار است محموله مورد نظر را آخر هفته در یکی از خیابان‌های مرکز شهر به مشتری خود بفروشند.

با این اطلاعات، محل قرار محاصره شد و ماموران با مشاهده دو مرد که کارتن تخم مرغ در دست داشتند و در گوشه‌ای از خیابان منتظر بودند، به آنها مشکوک شدند. مشخصات این دو مرد با مشخصاتی که مخبران از فروشندگان محموله عتیقه ارائه کرده بودند یکی بود و احتمال داشت کارتن‌های تخم مرغ حاوی محموله عتیقه باشند؛ بنابراین عملیات دستگیری آنها شروع شد و متهمان به جای مشتری، ماموران اداره عملیات یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران را مقابل خود دیدند. با دستگیری هر دو قاچاقچی معلوم شد که تعدادی شیء عتیقه داخل کارتن‌های تخم‌مرغ جاسازی شده است.

عتیقه‌ها برای انجام بررسی‌های کارشناسی به سازمان میراث فرهنگی استان تهران انتقال داده شد و کارشناس مربوطه پس از بررسی لازم اعلام کرد که تمامی اشیاء کشف شده از متهمان، عتیقه‌های باارزشی متعلق به دوران اشکانیان است که در حفاری‌های غیرمجاز از یکی از گورستان‌های دوره اشکانی استخراج شده. این اشیاء شامل قطعات انگشتر، مهره‌ها و حلقه‌های کوچک، کوزه آب ریز دسته دار، تنگ با بدنه محدب خاکستری، کاسه‌های خاکستری، کوزه‌های کوچک سفالی، قمقمه‌های سفالی، ظرف سه‌قلوی سفالی، حلقه‌های کوچک و بزرگ و قطعات متفرقه بود که به‌نظر می‌رسید از یک گور استخراج شده است.

با اعلام گزارش کارشناس میراث فرهنگی، متهم اصلی این پرونده که آهنگر است در بازجویی‌های نخست مدعی شد: عتیقه‌ها را در غرب کشور از یک افغانی به‌صورت امانت گرفتم و این اشیاء به‌مدت دو سال در ویترین خانه‌ام بودند تا اینکه تصمیم گرفتم راهی تهران شوم و با فروش آنها پول هنگفتی به جیب بزنم.

وی ادامه داد: پس از پیدا کردن یک مشتری به تهران آمدم و با کمک یک واسطه با خریدار عتیقه‌ها قرار گذاشتم اما وقتی در سر قرار حاضر شده بودیم، گرفتار ماموران شدیم.

قاضی علیرضا باقری، بازپرس شعبه 16دادسرای ناحیه 5 با اعلام این خبر گفت: تحقیقات از دو متهم دستگیر شده ادامه دارد تا زوایای پنهان این پرونده آشکار شود.

وی گفت: این سومین باندی است که در طول یک ماه گذشته از سوی یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران شناسایی و منهدم می‌شود و تا‌کنون اشیای باارزشی از این باندها کشف و ضبط شده است.

کد خبر 151654
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز