همشهری آنلاین: نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در نامه ای به دبیرکل این سازمان به اتهامات واهی آمریکا در مورد طرح ترور سفیر عربستان در واشنگتن پاسخ داد.

جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به نامه 22 مهرماه دبیرکل که طی آن کشورمان را از نامه نماینده دائم دولت آمریکا در سازمان ملل مطلع کرده بود، ادعای نقش داشتن مقامات یا نهادهای وابسته به دولت جمهوری اسلامی ایران در توطئه ادعایی را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این نامه به دبیرکل اعلام شده که جمهوری اسلامی ایران به عنوان قربانی تروریسم بین المللی و دولتی کلیه اعمال تروریستی را محکوم کرده و خود را متعهد به کنوانسیون1973 راجع به جلوگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بین المللی منجمله مامورین سیاسی دانسته و بر این اساس به محض اطلاع از احتمال حضور یکی از متهمین طرح توطئه ادعایی در ایران از طریق اینترپل وارد عمل شده و از نیروی انتظامی خواسته شد که بررسی های لازم در این زمینه بعمل آورد. نتیجه این تحقیقات نشان داد که فرد مورد ادعای مقامات آمریکایی از اعضای گروهک منافقین است.

بدین ترتیب مشخص می شود که ادعاهای آمریکا در زمینه دخالت عناصر یا مقامات دولت ایران به هیچ وجه قرین به واقعیت نیست و هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که ارتباط یا وابستگی متهم و یا اتهام توطئه به نهادهای جمهوری اسلامی از جمله سپاه قدس را به اثبات برساند. از این نظر ایراد اتهام بر اساس چند مکالمه تلفنی مشکوک یا انتقال پول تنها اسباب استهزاء را فراهم کرده و نشان از پوچی ادعاها دارد.

در بخش دیگری از نامه نمایندگی کشورمان آمده است :ایالات متحده در جعلیات مربوط به طرح توطئه که با هدف اعمال فشار به ایران و افزایش روند ایران هراسی صورت گرفته شتابزده عمل کرده درحالی که هنوز متهم در برابر دادگاه ذیصلاح و بیطرف حاضر نشده است. عجیب آن است که بر اساس اظهارات یک فرد که طبق اخبار رسانه های آمریکا حتی در جلسه دادگاه مورخ 24 اکتبر 2011 اتهامات علیه خود را نپذیرفته است، دولتی را متهم نمایند. این نشان از رویکرد خصمانه دولت آمریکا دارد.

افزون بر این دولت ایالات متحده در انجام تعهدات خود بر اساس ماده 4 کنوانسیون 1973 قصور کرده است. در حالی که دولت آمریکا موضوع اتهام توطئه سوء قصد را با موجی از تبلیغات رسانه ای علیه ایران همراه کرد. البته این اولین بار نیست که از دولت آمریکا چنین رویکردی سر می زند بلکه سیاست آن دولت در قبال ایران و کشورهای مستقل همواره توام با اتهامات بی اساس بوده است.

نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد در نامه خود ضمن دعوت از آن سازمان و کشورهای عضو به حفظ هوشیاری، نسبت به عواقب تبلیغات مبتنی بر ادعاهای واهی و اطلاعات جعلی و ساختگی هشدار داده و تصریح کرد : جمهوری اسلامی ایران ، اقدامات دولت آمریکا را در حکم تهدید صلح و امنیت بین المللی تلقی می کند.

در پایان این نامه از دبیرکل درخواست شده است که ضمن ثبت و توزیع نامه به عنوان سند سازمان ملل متحد ، آن را رسما منتشر و مفاد آن را به اطلاع اعضای سازمان ملل متحد برساند.

 

کد خبر 150335
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز