ایران طی نامه‌ای خواستار عذرخواهی رسمی دولت آمریکا بابت اتهامات بی‌پایه و اساس آن کشور شد

دولت آمریکا چندی پیش در یک سناریوی از پیش طراحی‌شده و بر پایه اطلاعات جعلی، فردی به‌نام منصور ارباب سیار را دستگیر و وی را متهم به دست داشتن در توطئه‌ای برای قتل سفیر عربستان در آمریکا با همکاری ایران کرد؛ سناریویی که بلافاصله حتی در داخل آمریکا با ابراز شگفتی و تعجب بسیاری از تحلیلگران مسائل ایران مواجه شد.

این در حالی است که حتی هیلاری کلینتون وزیر خارجه ضد‌ایرانی آمریکا نیز در مصاحبه اخیر خود با شبکه بی‌بی‌سی به شکل تلویحی از این اتهامات فاصله گرفت و اثبات آنها را به گردن دادگاه انداخت. به گزارش مهر، شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز آمریکا دیروز در خبری اعلام کرد که تهران خواستار عذرخواهی رسمی واشنگتن از دولت جمهوری اسلامی ایران و اتباع ایرانی شده که آنها را متهم کرده است.
این شبکه خبری به نقل از یک منبع دیپلماتیک ایرانی نوشته که ایران اخیرا در نامه‌ای به دولت آمریکا تاکید کرده است که آن کشور باید بابت این اتهامات دروغ که نقض قواعد و مقررات بین‌المللی محسوب می‌شود علناً از دولت و اتباع ایرانی عذرخواهی و خسارات مادی و معنوی ناشی از آن را جبران کند.

ان‌بی‌سی افزوده است که براساس این نامه، طراحی چنین سناریوهای فریبکارانه، تبدیل به بخشی ثابت از سیاست دولتمردان آمریکایی شده است ولی این قبیل سناریوسازی‌ها تنها منجر به تحمیل هزینه‌های گزاف مادی و معنوی به مردم بی‌گناه جهان و حتی ملت آمریکا شده است. رامین مهمانپرست دیروز در این باره گفت: آنچه آمریکایی‌ها علیه ایران ادعا کرده‌اند مورد اعتراض ایران بوده و کشور ما در نامه‌ای از آنها خواسته است که در این‌باره با توجه به غیرمنطقی و غیرواقعی بودن این ادعاها عذرخواهی کنند.

در حالی سناریوی آمریکا درخصوص ترور سفیر عربستان با برگزاری نخستین جلسه دادگاه متهم پرونده از آب و تاب افتاد که اظهارات اخیر یکی از نمایندگان کنگره آمریکا به‌خوبی، پوچی ادعاهای کاخ سفید در زمینه مبارزه با تروریسم را نمایان می‌کند. چندی پیش، جک کیانی فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش آمریکا که در نشست کنگره آمریکا حضور داشت با اشاره به طرح ترور مقامات ایرانی به‌ویژه مقامات ارشد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرده بود: چرا آنها را به قتل نرسانیم؟ آنها قریب به هزار آمریکایی را کشته‌اند؛چرا ما عامدانه آنها را ترور نکنیم؟تلاش برای اقدام به ترور مسئولان ایرانی که از سوی برخی از مقامات و نمایندگان مجلس آمریکا مطرح شده است در شرایطی بازگو شده که مقامات آمریکایی معتقدند موضوع ترور و تروریسم، بحثی مربوط به خاورمیانه است و از آن به‌عنوان بهانه‌ای برای حضور در این منطقه استفاده می‌کنند.

 

کد خبر 150021
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز