همشهری آنلاین: هنوز یک هفته از اجلاس ویژه سران اتحادیه اروپا در بروکسل و توافق آنها درباره ایجاد صندوق نجات یورو و بخشودگی بدهی‌های یونان نگذشته‌‌ که اتفاقی جدید بار دیگر نشستی اضطراری را موجب شده‌ است.

اتحادیه اروپا

 سخنان جورج پاپاندرئو نخست‌وزیر یونان مبنی بر اینکه مردم این کشور باید درباره پذیرفتن یا رد بسته کمکی اتحادیه اروپا تصمیم بگیرند، خشم مقامات این اتحادیه را برانگیخت.

نیکولا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای به‌شدت به این تصمیم نخست‌وزیر یونان برای برگزاری همه‌پرسی اعتراض کردند اما ظاهرا این تماس‌ها چاره‌ساز نبوده و قرار است پنجشنبه نشست اضطراری با حضور سه طرف در پاریس برگزار شود.

اعلام برگزاری همه‌پرسی در یونان از چهارشنبه باعث سقوط دوباره بازارهای سهام سراسر اروپا شد. سران اتحادیه اروپا هفته گذشته بعد از چندین ساعت بحث و گفت‌وگو، درباره چگونگی مقابله با بحران یورو به توافق نیم‌بندی رسیدند که دو بخش داشت.

نخستین آن ایجاد صندوقی برای کمک به شرکت‌ها و بانک‌های ورشکسته بود و دوم بخشودگی نیمی از بدهی‌های کشور یونان.

این تصمیم با وجود آنکه مشکلات و نارسایی‌های جدی داشت تا حدی باعث رشد اندک قیمت سهام در بازارهای اروپا شد. این توافق از آن جهت نیم‌بند بود که برای تامین بودجه صندوق نجات یورو، اروپا به چین، روسیه و هند چشم امید دوخته‌است.

براساس توافق اتحادیه اروپا این صندوق بودجه‌ای معادل یک تریلیون یورو خواهد داشت اما اکنون معلوم شده که این مقدار پول برای نجات یورو کافی نیست و بودجه صندوق باید دوبرابر شود. این در حالی است که چین تنها 70 میلیون یورو و روسیه 10میلیون یورو پیشنهاد کمک داده است.

پاپاندرئو روز سه‌شنبه اعلام کرد، مردم یونان خودشان باید تصمیم بگیرند که آیا پیشنهاد کمک اتحادیه اروپا مبنی بر بخشودگی بدهی‌ها را در مقابل تدابیر شدیدتر ریاضت اقتصادی می‌پذیرند یا نه.

یک روزنامه یونانی چهارشنبه در توضیح این تصمیم نخست‌وزیر یونان نوشت، پاپاندرئو باید این همه‌پرسی را برگزار کند چون مردم یونان اکنون یک سال است در بدترین شرایط به سر می‌برند. آنها احساس ملتی اشغال‌شده را دارند که برای دریافت کمک از اتحادیه اروپا باید هر کاری که اتحادیه از آنها می‌خواهد انجام بدهند.

پارلمان یونان تا‌کنون دو بار قانون تشدید صرفه‌جویی و ریاضت اقتصادی را تصویب کرده‌است. این کار هر بار با اعتراض گسترده مردم یونان همراه شده که اعتراضشان به خشونت و درگیری با پلیس و نیروهای امنیتی منجر شده‌است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد 60‌ درصد از مردم یونان با این تدابیر صرفه‌جویی اقتصادی مخالفند با این حال پاپاندرئو اعلام کرده که مردم باید در یک همه‌پرسی، درباره ماندن در یورو و انجام تدابیر ریاضتی شدیدتر یا خروج از پول واحد اروپا، تصمیم بگیرند.

نشست اضطراری سه کشور آلمان، فرانسه و یونان چهارشنبه شب درحالی در پاریس برگزار شد که از پنجشنبه، فرانسه میزبان نشست سران گروه 20 هم هست. کشورهای عضو این گروه قرار است در کن، درباره آخرین تحولات مربوط به اقتصاد جهانی به‌ویژه بحران مالی یورو بحث و بررسی کنند.

چهارشنبه نخست‌وزیر یونان از گروه 20 خواست تصمیماتی بگیرد که دمکراسی را فدای بازار نکند. تحولات اخیر و به‌ویژه سخنان نخست‌وزیر یونان، آینده اتحادیه اروپا را با علامت سؤال بزرگی روبه‌رو کرده‌است.

حمایت روحانی ارشد انگلیس از معترضان

روان ویلیامز، سراسقف کانتربی و ارشدترین روحانی در کلیسای انگلیکن (کلیسای رسمی انگلستان) از معترضان ضد‌سرمایه‌داری که در برابر کلیسای سنت پل لندن تحصن کرده‌اند حمایت کرده و خواستار تغییرات اساسی در ساختار مالی جهان شده است.

سراسقف ویلیامز در مقاله‌ای در تایمز مالی همچنین پشتیبانی خود را از سندی که کلیسای کاتولیک هفته پیش انتشار داد ابراز داشته که در آن مالیات بر معاملات مالی، جدایی عملیات بانکداری از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در شبکه بانکی و افزایش سرمایه بانک‌های خصوصی به‌عنوان راه‌های جلوگیری از تکرار بحران مالی توصیه شده است.

دکتر ویلیامز در مقاله خود گفته است که جامعه در مجموع بر این نظر است که بهایی سنگین را برای اقدامات غیرمسئولانه دست‌اندرکاران فعالیت‌های بانکی پرداخته است در حالی‌که این سیستم تغییر چندانی نیافته و این افراد هنوز دریافت‌کنندگان پاداش‌های کلان هستند.

کد خبر 150228

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز