سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: لشکرکشی سربازان کنیایی به سمت سومالی از نظر اتحادیه اروپایی تهدیدی برای کمک رسانی به ده‌ها هزار بی‌خانمان و قحطی‌زده ااست که در این کشور به سر می‌برند.

africa

خبرگزاری اتریش از بروکسل گزارش داد، سیز ویتبرود، مسئول امدادرسانی در بلایا (ECHO) در اتحادیه اروپا روز سه شنبه به خبرنگاران در بروکسل گفت: «اقدام نظامی ناامنی را افزایش داده است.»

سربازان کنیا پس از سلسله تحرکاتی که گروه الشباب در تاریخ 16 اکتبر در مرزهای سومالی داشت، از مرز با این کشور عبور کردند.

ویتبرود گفت: «می‌توان دلیل اقدام آنها را درک کرد و دریافت که کنیایی‌ها تلاش دارند نظم حاکم شود. اما افرادی که تحت تاثیر پیامدهای این واقعه قرار می‌گیرند، بسیار ضعیف هستند. ما مشکلاتی از جمله در دسترسی به ملزومات امدادرسانی داریم.»

کنیا از زمان آغاز اقدام نظامی اجازه نمی‌دهد هیچ آواره سومالیایی از مرز کنیا عبور کند و به اردوگاه آوارگان داداب در این مرز برود.

نایروبی همچنین از ثبت نام آوارگان جدید خودداری می‌کند و می‌خواهد سومالیایی‌ها اردوگاهی در نزدیکی مرز با سودان ایجاد کنند.

ویتبرود گفت: «شبه نظامیان الشباب حقوق بین الملل بشردوستانه را رعایت نمی‌کنند. این امر موجب می شود طرف کنیایی هم حقوق بین الملل بشردوستانه را نقض کند. ما باید فشار بیاوریم تا امکان امدادرسانی انسان دوستانه باقی بماند.»

در مجموع در حال حاضر در شاخ آفریقا حدود 30 میلیون نفر دچار بلایای مختلف - از خشکسالی گرفته تا درگیری‌های مسلحانه - هستند. 750 هزار نفر در صورتی که به سرعت امدادرسانی صورت نگیرد در معرض مرگ قرار دارند.

کد خبر 151195
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز