گروه بین‌الملل: نشست دو روزه سران 20 کشور توسعه‌یافته و در حال توسعه دنیا در شهر کن فرانسه درحالی پایان یافت که در سایه سردرگمی برای حل بحران جهانی اقتصاد و به‌ویژه بحران یورو، با ابراز تهدید و هشدار و نگرانی و فشار بر اروپا همراه بود

اتحادیه اروپا

کشورهای شرکت‌کننده در این نشست، دیروز توافقنامه‌ای را امضا کردند که براساس آن همگی متعهد شدند با هرگونه فرار مالیاتی به‌صورت جمعی مقابله کنند.

هدف این توافقنامه نوعی هشدار به کشورهایی چون سوئیس است که به بهشت فراریان از مالیات تبدیل شده‌است. هدف دیگر این توافقنامه به گفته منابع نزدیک به اجلاس گروه 20  نوعی پاسخ گفتن به اعتراض‌های جهانی است که در هفته‌های گذشته در چارچوب جنبش اشغال وال‌استریت و با درخواست برابری اجتماعی برگزار شده‌است. شرکت‌کنندگان در نشست گروه 20 همچنین سندی به نام «نقشه اقدام» را به امضا رساندند که شامل تعهداتی 6ماده‌ای برای تقویت رشد اقتصادی و کاهش بدهی‌های ملی کشورهاست. مثلا آمریکا در این سند متعهد شده که نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی‌اش را تا 5سال دیگر نزولی کند. روسای جمهور آمریکا و روسیه در این نشست از اتحادیه اروپا خواستند هر چه زودتر بحرانش را حل کند. در این اجلاس همچنین توافق شد بودجه صندوق بین‌المللی پول افزایش یابد.

تعیین ناظر برای ایتالیا

سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر ایتالیا دیروز در حاشیه نشست گروه 20 در کن پذیرفت که صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا بر اجرای اصلاحاتی که برای نجات این کشور از ورشکستگی نیاز است نظارت کنند. پیش از این ایتالیا با این درخواست مخالفت کرده و گفته‌بود که نیازی به فشار خارجی ندارد اما اکنون این کشور پذیرفته که هر 3 ماه یک‌بار میزبان بازرسان اروپایی و بین‌المللی باشد تا روند پیشبرد اصلاحات و خصوصی‌سازی در ایتالیا را بررسی کنند.

یونان کوتاه آمد

از سوی دیگر نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه به خبرنگاران گفت که نشست اضطراری میان او و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با جورج پاپاندرئو، نخست‌وزیر یونان مثبت بوده و نتیجه کندی روند پذیرفتن طرح‌های اروپا برای صرفه‌جویی اقتصادی به یونان گوشزد شده‌است. بعد از این جلسه و در پی عدم‌حمایت حزب حاکم و احزاب مخالف از نخست‌وزیر یونان، او از پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی درباره ماندن یا بیرون آمدن از یورو کوتاه آمد. پاپاندرئو وعده داده که با مشارکت احزاب مخالف، دولت آشتی ملی تشکیل می‌دهد تا بحران پیش‌آمده در کشور را با هماهنگی و اتحاد حل کنند.

کد خبر 150293
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز