همشهری آنلاین رئیس جمهور ت با بیان اینکه اجرای عدالت بدون حاکم عادل ممکن نیست، صریح کرد ‌که جامعه سعادتمند، وقتی محقق می‌شود که اول حقیقت انسان را بشناسیم و تلاش کنیم این حقیقت در زمین متجلی شود.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد با حضور در پنجمین جشنواره بین‌المللی فارابی با تاکید بر اهمیت علوم انسانی، گفت: علوم انسانی اهمیت فراوانی دارد؛ چراکه انسان مهمترین موجود عالم خلقت است. در همه هستی بالاتر از انسان مخلوقی وجود ندارد و علوم انسانی نیز که مربوط به انسان است به همین نسبت اهمیت فراوانی پیدا می‌کند.

 وی خاطرنشان کرد: با نگاهی به تاریخ علوم انسانی می‌توان آن را در دو دسته کلی تقسیم‌بندی کرد، یکی علومی که برای کنترل و مدیریت انسان هستند و یکی هم علمی که برای هدایت و کمال انسان می‌باشد.

 وی در ادامه خطاب به حاضران گفت: تمام انسان‌های روی کره زمین را مرور کنید، اگر رنگ، نژاد، زبان، مرزهای جغرافیایی و تمایلات و برخی خصوصیات آن‌ها را از آنها بگیریم، دیگر میان آنها تفاوتی وجود نخواهد داشت و به حقیقت انسان می‌رسیم. حقیقت انسان نازل شده خداست، چرا که انسان جانشین خداوند در زمین است. خداوند وقتی که انسان را خلق کرد به خود تبریک گفت، در واقع می‌خواست عظمت انسان را معرفی کند.

 رئیس‌جمهور در ادامه با طرح این سوال که انسان باید به کجا برود؟ افزود: خداوند انسان را در دل پیرایه‌ها و در پایین‌ترین سطح و در قفل و زنجیر آفریده است تا تمام این پیرایه‌ها را باز کند و به سوی خدا برگردد. برای بازگشت به خدا، بشر باید جامعه‌ای سعادتمند داشته باشد و جامعه سعادتمند، وقتی محقق می‌شود که اول حقیقت انسان را بشناسیم و تلاش کنیم این حقیقت در زمین متجلی شود.

 احمدی‌نژاد گفت: برای تحقق این حقیقت و این ماموریت نیازمند الگو هستیم و الگو باید حقیقت عینی داشته باشد و تجلی عینی حقیقت انسان همانا انسان کامل است که بزرگترین تجلی فطرت الهی است.

 وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: همه انبیای الهی ما را به یک موعود دعوت کرده‌اند، موعودی که جامعه سعادتمند را به وجود می‌آورد و قفل و زنجیر را از پای انسان باز می‌کند. راه رسیدن به جامعه‌ی سعادتمند، بندگی خدا و تلاش برای اجرای عدالت و مبارزه با ظلم است. اگر به سمت اجرای عدالت نرویم، هزاران نسل دیگر هم اگر در جامعه بشری تلاش و کوشش کنند به جایی نخواهیم رسید. رییس جمهور همچنین تصریح کرد:عدالت گام اول است و به همین دلیل پیامبران الهی همه مامور به اجرای عدالت بودند و باید بدانیم که اجرای عدالت بدون حاکمیت یک حاکم عادل امکان‌پذیر نخواهد بود، حاکمی که در درون خود به عدالت رسیده باشد، همانا انسان کامل است.

 وی در ادامه سخنان خود بر عشق و محبت تاکید کرد و گفت: سوخت حرکت انسان در طی مسیر به سوی خدا، عشق و محبت است. اگر عشق به خوبی‌ها و حقیقت انسان کامل در بشر وجود نداشته باشد، حرکت به سوی کمال محال است. هر کمالی زاییده عشق است و هر عشقی عمیق‌تر باشد به کمال بالاتری می‌رسد.

 وی گفت: بگذارید در محضر شما بزرگواران این را هم بگویم؛ کمال عقل، عشق است و وقتی عقل به بالاترین مرتبه برسد به عشق تبدیل می‌شود.

 احمدی‌نژاد تاکید کرد: علوم انسانی، شرقی و غربی ندارد، هر انسانی به نسبتی که از قید و بندها آزاد شود، بزرگ و خدایی می‌شود.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با قرائت اشعاری از غزلیات حافظ ، گفت: حافظ می‌خواهد بگوید که هر چه دنبالش هستید، در درون خودتان وجود دارد و انسان بزرگتر از عالم مادی است.

 رئیس‌جمهور در پایان سخنانش با قرائت شعری از وحشی بافقی گفت: اگر عشق در انسان نباشد، از حیوان هم بدتر می‌شود. به عنوان مثال تاکنون کسی نشنیده است که یک گرگ، یک میلیون گرگ را دریده باشد؛ اما در 10 سال گذشته کسی آمد که برای استیلای حاکمیت خود یک میلیون انسان را کشت، چنین انسانی در درون خود از عشق خالی است.

کد خبر 149725
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز