پنجشنبه ۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در یک برنامه از پیش ضبط شده که تلویزیون دولتی انگلیس آن را چهارشنبه شب 4 آبان پخش کرد، ‌بارها در پاسخگویی به سوالات دچار تناقض گویی شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، اعتراض مخاطبان به تداوم سیاست دوگانه آمریکا، ‌تحریم‌ها اقدامی علیه مردم ایران، سکوت به نقض حقوق بشر در بحرین، ‌سناریوی تردید آمیز نقش ایران در طراحی نقشه ترور سفیر عربستان عمده ترین مواردی بود که هیلاری کلینتون دچار تناقض در گفتار شد.

هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی مبنی بر فشار بر ضد مردم ایران گفت: ما همواره یک سیاست را در دو جبهه مختلف پیش می‌بریم از یک طرف حاضریم اگر طرف مقابل آماده باشد با آنها وارد مذاکره شویم و از طرف دیگر به تحریم‌ها متوسل می‌شویم.

او افزود: تحریم‌ها تنها ابزاری است که ما در دست داریم . تمام هدف ما این است که رفتار ایران را عوض کنیم.

هیلاری کلینتون در پاسخ به سوالی درباره رابطه کاخ سفید با جنبش سبز در سال 1388 گفت:

ما دوست داریم تا می‌توانیم به نفع تحولات ایران حرکت کنیم، ‌ولی مرتب به ما هشدار می‌دادند که ممکن است این حرکت از اعتبار بیافتد یا آرمان‌های جنبش سبز زیر پا گذاشته شود.

وزیر خارجه آمریکا با این همه گفت: ما در آنچه که در سال 1388 در ایران اتفاق افتاد خیلی کارها از بیرون انجام دادیم، بطور مثال به شبکه توئیتر گفتیم خدماتش را ادامه دهد تا مردم داخل ایران بتوانند با خارج ارتباط برقرار کنند، اما مواظب بودیم این طور دیده نشود که ما داریم نقشی در این اعتراضات ایفا می‌کنیم.

خبرنگار تلویزیون دولتی انگلیس با وجود تلاش بسیار وزیر خارجه آمریکا برای توجیه درست بودن سناریوی موسوم به طرح ترور سفیر عربستان در واشنگتن گفت:

هیلاری کلینتون متوجه بود که نه تنها دولت ایران این اتهام را بی اساس و مضحک می‌داند، بلکه افکار عمومی در ایران نیز پرسش فراوانی درباره صحت این اتهام دارند، حتی در خود آمریکا هم بسیاری همین شک و تردیدها را از خود بروز داده‌اند، در نتیجه کلینتون وقت زیادی را در این مصاحبه صرف کرد که اطمینان دهد که این اتهامات بی اساس نیست و حرفی که می زند بر اساس اطلاعات موثق است.

وی به تداوم سیاست دوگانه آمریکا در مسائل مختلف از جمله واکنش آمریکا به وقایع بحرین در مقایسه با سوریه نیز گفت: به نظر می‌آید مقامات ‌آمریکایی کاملا متوجه هستند که منافع ملی‌شان در خیلی از موارد در عمل با شعارهایی که داده می‌شود در تضاد است و بحرین یک نمونه مشخص این تضاد است،‌ هیلاری کلینتون در این زمینه گفت که ما به حکومت بحرین گفته ایم که با برخوردهای این حکومت با معترضان مخالفیم و هیاتی به صورت مستقل در این زمینه تحقیق می‌کند.

کد خبر 149590
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز