گروه بین‌الملل: محکومیت جهانی تصمیم رژیم صهیونیستی برای ساخت 1600 واحد جدید در بیت‌المقدس شرقی باعث شد تا مقام‌های آمریکا سرانجام مجبور به واکنش در این رابطه شوند

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به وی هشدار داد که اقدامات دولت وی روابط این رژیم را با آمریکا در معرض تهدید قرار داده است.

پی جی کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که هیلاری کلینتون در تماس خود تاکید کرده است که واشنگتن این سیاست را حاوی پیامی بسیار منفی درباره رویکرد اسرائیل به روابط دوجانبه تلقی می‌کند. وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرده است که اسرائیل باید نه تنها در حرف بلکه در عمل تعهد خود را به روابط دوجانبه و فرایند صلح نشان دهد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، هیلاری کلینتون در این مکالمه ۴۳ دقیقه‌ای همچنین تاکید کرده است که واشنگتن اقدامات تل آویو را در شرایطی که آمریکا متعهد به امنیت اسرائیل است درک نمی‌کند.

رژیم صهیونیستی هفته گذشته همزمان با سفر جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به سرزمین‌های اشغالی از طرح ساخت 1600 واحد مسکونی جدید در بیت‌المقدس شرقی خبر داد.

اعلام این مسئله مدت کوتاهی پس از برگزاری دور اول مذاکرات غیرمستقیم تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی با میانجیگری جورج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه صورت گرفت. به‌دنبال این مسئله مقام‌های این تشکیلات اعلام کردند تا زمان اعلام لغو این تصمیم به این مذاکرات بازنمی‌گردند.

هیلاری کلینتون روز جمعه هم در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان ساخت این واحدها همزمان با سفر بایدن را اقدامی توهین آمیز از سوی اسرائیل دانسته بود. جوبایدن در سفر خود به سرزمین‌های اشغالی بار دیگر بر تعهد آمریکا به حفظ امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کرده بود. گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه(آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل) هم روز گذشته در بیانیه‌ای اقدام رژیم صهیونیستی برای ساخت واحدهای مسکونی جدید را محکوم و اعلام کرد که شرایط منطقه در اجلاس وزیران این گروه که قرار است 19 مارس در مسکو برگزار شود، بررسی خواهد شد.

همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با عمرو موسی، دبیر کل اتحادیه عرب با ابراز نگرانی کشورش درباره برنامه‌های رژیم صهیونیستی تاکید کرد: این برنامه‌ها با هدف دستیابی به راه‌حلی میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها براساس قوانین بین‌المللی، در تضاد است.

میگوئل آنخل موراتینوس، وزیر امور خارجه اسپانیا هم که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه‌ اروپا را برعهده دارد، اعلام کرد: اتحادیه اروپا باید در مخالفت با شهرک‌سازی‌‌های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین، تصمیمی قاطع اتخاذ کند. بسیاری عقیده دارند که دولت آمریکا اکنون با محکومیت گسترده اقدامات بی‌پرده اسرائیل بر خلاف درخواست‌های جامعه جهانی تنها در ظاهر تلاش می‌کند با انتقاد از این رژیم، خود را حامی پیشرفت روند صلح نشان دهد.

این در حالی است که به‌دنبال اقدامات رژیم صهیونیستی، صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد: در صورت شکست گفت‌وگوهای غیرمستقیم صلح، این تشکیلات برای تشکیل کشور مستقل فلسطین به شورای امنیت سازمان ملل رجوع خواهد کرد.

اقدامات رژیم صهیونیستی در حالی صورت می‌گیرد که در روزهای گذشته مناطق عرب‌نشین قدس اشغالی و اطراف مسجدالاقصی شاهد درگیری‌های گسترده نظامیان این رژیم با فلسطینی‌ها بوده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد در کرانه باختری که از سوی رژیم صهیونیستی منطقه بسته‌اعلام شده است، حمله نظامیان این رژیم در روز جمعه به نمازگزاران فلسطینی باعث زخمی شدن بیش از 50 نفر شد.

پس از برگزاری نماز جمعه، جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین در اعتراض به اقدامات و تجاوزهای رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و مقدسات اسلامی، راهپیمایی گسترده‌ای در نوار غزه برگزار کردند.

کد خبر 103365

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز