چهارشنبه ۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح چهارشنبه و در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مقرر کردند که حداقل 8 نفر از نمایندگان می‌توانند جهت توجه و پیگیری امور مهم سیاسی، تخصصی و صنفی فراکسیون تشکیل دهند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) و در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مقرر کردند که حداقل هشت نفر از نمایندگان می‌توانند جهت توجه و پیگیری امور مهم سیاسی، تخصصی و صنفی فراکسیون تشکیل دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نمایندگان مجلس پس از چهار بار رای‌گیری برای اصل، حذف و دو پیشنهاد اصلاحی، نهایتا به ماده 26 این طرح رای دادند که بر اساس آن هر نماینده می‌تواند حداکثر عضو سه فراکسیون باشد.

به موجب تبصره دیگری از این ماده، آیین‌نامه تعداد فراکسیون‌ها، نحوه تشکیل، فعالیت و تامین امکانات مورد نیاز توسط هیات رییسه مجلس تهیه می‌شود و به تصویب کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی می‌رسد. هم‌چنین اصلاحات در آیین‌نامه مذکور نیز به همین نحو انجام می‌شود.

بر اساس این مصوبه، هیات رییسه مجلس موظف است تشکیل هر فراکسیون و نیز اسامی اعضای موسس و نمایندگان عضو آن فراکسیون را به اطلاع کلیه نمایندگان برساند.

ضوابط نحوه انتخاب نمایندگان ناظر در مجامع، هیات‌ها و شوراها تعیین شد

 بر اساس این مصوبه، مقرر شد برای انتخاب ناظران کمیسیون‌های تخصصی و یا مجلس، کمیسیون ذیربط موظف است حداقل به تعداد دو برابر مورد نیاز از نمایندگان داوطلب واجد شرایط را به مجلس معرفی کند تا مجلس نسبت به انتخاب تعداد مورد نیاز اقدام کند.

بر این اساس نمایندگان هر استان، نماینده منتخب خود را از بین نمایندگان همان استان برای شرکت در مجامع و شوراهای استانی تعیین و به کمیسیون ذیربط اعلام می‌کنند تا به مجلس برای انتخاب معرفی شود.

به موجب این مصوبه، مدت عضویت نمایندگان ناظر تابع قانون ذیربط است و در صورت عدم تعیین زمان در قانون، یک سال می‌باشد.

نمایندگان مجلس هم‌چنین با تصویب ماده 27 این طرح، دستگاه‌های ذیربط را مکلف کردند دعوتنامه و دستور جلسه را به همراه گزارش توجیهی حداقل یک هفته قبل از تشکیل جلسه به نماینده ناظر و هم‌چنین معاونت نظارت مجلس ارسال کنند.

بر این اساس معاونت نظارت موظف است حداقل 24 ساعت قبل از تشکیل جلسه، گزارش توجیهی خود را درباره دستور جلسه به نماینده ناظر ارائه کند.

طبق این مصوبه، نماینده ناظر، عضو و تابع ضوابط مجمع یا هیات یا شورا و از نظر حق رای، تابع قانون ذیربط است.

نمایندگان مجلس نماینده ناظر را موظف کردند در کلیه جلسات ذیربط شرکت کند و حداکثر ظرف یک هفته پس از تشکیل جلسه، گزارش کتبی خود درباره موضوعات مطروحه در جلسه و تصمیمات متخذه و نیز رعایت آیین‌نامه داخلی آن جلسه و هم‌چنین دیگر نقطه نظرات خود را به کمیسیون ذیربط و معاونت نظارت ارائه کند.

بر این اساس، روسای کمیسیون‌ها مکلف شدند گزارش ناظر را بررسی و ارزیابی نظرات خود را ظرف یک هفته برای پیگیری به معاونت نظارت اعلام کنند.

مجلس با این مصوبه معاونت نظارت را موظف کرد گزارش نماینده ناظر و کمیسیون را بررسی و نظرات خود را حسب مورد به رییس مجلس، دستگاه مربوط، دیوان محاسبات، کمیسیون ذیربط و نماینده ناظر اعلام کند.

هم‌چنین معاونت نظارت موظف شد عدم شرکت نماینده ناظر در جلسات را به رییس مجلس اعلام کند.

طبق این مصوبه نمایندگان، حضور نماینده ناظر در جلسات موضوع این ماده ماموریت اداری محسوب می‌شود.

بر این اساس، نماینده ناظر به تشخیص رییس کمیسیون ذیربط با غیبت غیرموجه در سه جلسه‌ی متوالی یا پنج جلسه غیرمتوالی مستعفی شناخته می‌شود.

نمایندگان هم‌چنین کمیسیون را موظف کردند تا در این صورت نسبت به انتخاب فرد جدید طبق آیین‌نامه اقدام کند.

کد خبر 149506
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز