همشهری آنلاین: معاونت پژوهشی خانه هنرمندان ایران همزمان با ایام محرم و در راستای تبیین هرچه بیشتر نقش رخداد حماسی عاشورا در خلق آثار هنری، نخستین همایش میراث عاشورایی در هنر اسلامی و ایرانی را برگزار می‌کند.

به گزارش ایسنا، مجید سرسنگی - مدیرعامل خانه هنرمندان ایران - با اعلام این خبر گفت: واقعه عاشورا یکی از نقاط عطف در تاریخ اجتماعی و سیاسی مسلمانان و به ویژه اهل تشیع است. رخدادی که تعلق زمانی و مکانی نداشته و طی قرن‌ها منادی ظلم ستیزی و معرف ارزش‌های ناب دینی بوده است.

او با اشاره به اهمیت این رخداد در شکل‌گیری جریانات هنری و خلق آثار بدیع هنری افزود: از زمان وقوع این واقعه تاکنون هنرمندان و ادبای بسیاری کوشیده‌اند تا مخاطبان خود را با ویژگی‌های منحصر به فرد این واقعه آشنا کنند و از این منظر آثار بی‌بدیل خلق شده که هم از لحاظ مفهوم و هم از زاویه شکل و قالب توانسته‌اند جایگاه رفیعی را در فرهنگ ایرانی و اسلامی کسب کنند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران پرداختن به این رخداد بزرگ را از جمله مهم‌ترین رسالت‌های هنرمندان معاصر دانست و گفت: تعمق در حادثه عاشورا و آشنایی بیشتر نسل جوان با واقعیت این ماجرا به طور حتم می‌تواند قوام‌بخش حوزه فرهنگ کشور بوده و جوانان را با ارزش‌های بی‌بدیل این رخداد آشنا کند.

سرسنگی در بخش دیگری از سخنان خود خلق آثار هنری در حوزه‌های مختلف و مرتبط با واقعه عاشورا را حرکتی جهانی دانست که می‌تواند پیام ارزش‌های انقلاب را به سایر کشورهای جهان منتقل کند.

او همچنین گفت: شهادت مظلومانه امام حسین (ع) و یاران آن حضرت واجد پیامی جهانی است که می‌تواند در روزگار معاصر گره‌گشای بسیاری از مشکلات مظلومان جهان باشد.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با اشاره به آثار بدیع ادبی و هنری خلق شده در این حوزه افزود: رخداد عاشورا شاید از معدود موضوعاتی باشد که در همه اعصار ادیبان و هنرمندان را به خود مشغول داشته و از این جهت خالق آثاری بوده که همگی در فرهنگ ایرانی و اسلامی از پایگاهی رفیع برخوردارند.

اشعار نقض، داستان‌های ارزشمند، آثار تجسمی چشم‌نواز و همچنین آثار نمایشی و موسیقایی متعددی که با این موضوع شکل گرفته‌اند، نشانگر عمق وابستگی هنرمند ایرانی با این واقعه جانسوز است.

سرسنگی در ادامه گفت: علی‌رغم همه فعالیت‌های خوبی که در این زمینه صورت گرفته، اما باید اذعان داشت که ظرفیت این رخداد از چنان عظمتی برخوردار است که هنوز فضاهای خالی برای پر کردن و خلق آثار متناسب با مخاطب معاصر در این رابطه وجود دارد.

او برگزاری نخستین همایش میراث عاشورایی در هنر اسلامی و ایرانی را حرکتی در راستای تبیین فعالیت هنرمندان ایرانی و غیرایرانی در تعمیق رخداد عاشورا قلمداد کرد و افزود: این همایش می‌کوشد با بهره‌گیری از هنرمندان، صاحب‌نظران و متفکران عرصه هنر عاشورایی بر اهمیت این حرکت فرهنگی تاکید کرده و از طریق برگزاری جلسات سخنرانی، میزگردها و کارگاه‌های عملی میراث عاشورایی را در حوزه هنر بیش از پیش در منظر دید نسل جوان قرار دهد.

وی اظهار امیدواری کرد تا جریان فرهنگی کشور بتواند از ارزش‌های والای اسلامی و ایرانی بیش از پیش استفاده کرده و ارزش‌های جهانی این چنین حرکت‌هایی را بهتر از گذشته تبیین و تعریف کند.

 

کد خبر 149408

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز