گروه حوادث: با دستگیری چهارمین عضو باند سرقت مسلحانه در مشهد، ابعاد تازه‌ای از نقشه‌های هولناک این باند برای سرقت از طلافروشی‌ها فاش شد.

ابزار سرقت

اعضای این باند قصد داشتند در آخرین سرقت مسلحانه خود به محلی که 150 کیلو طلا در آنجا نگهداری می‌شد دستبرد زده و سپس از کشور فرار کنند. فعالیت‌های تبهکارانه این باند مخوف از چند سال پیش شروع شد. آنها ابتدا با استفاده از خودروهای مسروقه به سراغ طلافروشی‌هایی می‌رفتند که از قبل زیرنظر داشتند و سپس با تهدید کلت کمری، کلاشینکف و اسلحه وینچستر دست به سرقت از طلافروشی می‌زدند و فرار می‌کردند.

سارقان بعد از دستبرد به چند طلافروشی با این شگرد، روش خود را تغییر دادند و این بار نقشه دیگری برای سرقت‌هایشان کشیدند. آنها با ربودن و گروگان گرفتن مردان طلافروش، این افراد را مجبور می‌کردند که جلیقه انفجاری به تن کنند. داخل جیب‌های این جلیقه، پر از مواد منفجره بود و سارقان به طعمه‌هایشان می‌گفتند که اگر اشتباهی مرتکب شوند، جلیقه را با استفاده از کنترل از راه دور منفجر خواهند کرد.
سپس طعمه‌هایشان را مجبور می‌کردند که به خانه یا طلافروشی بروند و همه طلاهایشان را داخل یک ساک دستی ریخته و برای آنها بیاورند. سارقان، مردان طلافروش را تهدید می‌کردند که همه حرکاتشان را زیرنظر دارند و اگر آنها بخواهند جلیقه را در بیاورند یا پلیس را در جریان بگذارند، آن را منفجر خواهند کرد.

مردان تبهکار با این شگرد به چند طلافروشی دستبرد زدند اما در یکی از این سرقت‌ها، پلیس در جریان قرار گرفت و نقشه آنها ناکام ماند. تبهکاران در جریان یکی از سرقت‌هایشان، وقتی قصد دستبرد به یک طلافروشی در مشهد را داشتند با مقاومت صاحب مغازه روبه‌رو شدند و وی را به ضرب گلوله به قتل رساندند. آنها علاوه بر سرقت از طلافروشی‌ها، چند سرقت دیگر نیز مرتکب شدند و این در حالی بود که پلیس تحقیقات گسترده‌ای را برای دستگیری آنها آغاز کرده بود. اعضای این باند مخوف در آخرین سرقت خود، به یک مؤسسه مالی و اعتباری در بلوار شهید کریمی مشهد دستبرد زدند و پس از این سرقت بود که پلیس توانست با انجام کارهای اطلاعاتی سردسته باند را دستگیر کند.

سردار بهمن امیری مقدم، رئیس پلیس استان خراسان‌رضوی، دراین‌باره گفت: بعد از دستگیری سردسته باند، 2 همدست او نیز به دام افتادند و در مخفیگاه آنها چندین قبضه اسلحه و مهمات جنگی و سلاح‌های پیشرفته به همراه مقادیر زیادی خرج و کمربندهای انفجاری، کلاه‌گیس و پتک و 2 شمش طلا کشف شد. وی افزود: در ادامه روند رسیدگی به پرونده، چهارمین عضو باند نیز که با آن سوی مرزهای کشورمان (افغانستان) در ارتباط بود و سرقت خودرو و تهیه اسلحه و مهمات جنگی را بر عهده داشت در اقدامی غافلگیرانه به دام افتاد.

رئیس پلیس خراسان رضوی تصریح کرد: اطلاعات این پرونده تاکنون حاکی از آن است که متهمان قریب به 20کیلوگرم طلا سرقت کرده و در فهرست سیاهی که برای ادامه اقدامات مجرمانه خود تهیه کرده بودند، نقشه سرقت از چند طلافروشی دیگر را یادداشت کرده بودند. وی خاطرنشان کرد: بررسی این فهرست نشان می‌دهد که متهمان قصد داشتند در آخرین سرقت به محلی که 150 کیلوگرم طلا در آن نگهداری می‌شود دستبرد زده و سپس از کشور فرار کنند. سردار امیری مقدم یادآور شد: یکی از موضوعاتی که در این پرونده حائز اهمیت است اینکه متهمان با استفاده از لباس‌های پشت نویسی مربوط به اداره برق به منازل بعضی از طلافروشان وارد شده و با استفاده از جلیقه و کمربند انفجاری و تهدید آنها و اعضای خانواده شان به قتل، دست به سرقت می‌زدند. براساس این گزارش، اعضای این باند تا‌کنون به 19‌سرقت که 13 فقره آن مسلحانه و 2 فقره آن نافرجام بوده و همچنین یک جنایت اعتراف کرده‌اند.

کد خبر 149244
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز