گروه بین‌الملل: خبر مرگ ولیعهد عربستان که در هفته‌های گذشته بارها در رسانه‌های خبری مختلف منتشر و بعد تکذیب ‌شد، دیروز سرانجام توسط دولت عربستان تایید و اعلام شد.

عربستان

این در حالی است که به نوشته یک روزنامه سعودی، عبدالله، پادشاه عربستان که به تازگی سومین عمل جراحی کمر را در بیمارستانی در ریاض انجام داده، در اتاق محل استراحتش در بیمارستان خبر مرگ برادر ناتنی‌اش سلطان را شنیده و بسیار متأسف شده‌است. سن پادشاه و ولیعهد عربستان را کسی به درستی نمی‌داند. رسانه‌ها حدس می‌زنند که ولیعهد 85 ساله بوده و پادشاه 90 ساله است. شاهزاده سلطان که علاوه بر ولیعهدی سمت‌های دیگری از جمله وزارت دفاع، وزارت هوانوردی، معاونت نخست‌وزیری و مشاور ارشد امور نظامی و امنیتی را بر‌عهده داشته، از 5 ماه پیش در نیویورک بستری بوده‌است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، دربار عربستان با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد که امیر سلطان بن عبدالعزیز آل سعود بامداد شنبه در پی بیماری، درگذشته و روز سه‌شنبه به خاک سپرده می‌شود. او از سال گذشته به‌دلیل بیماری سرطان روده کمتر در صحنه سیاسی عربستان فعال بوده‌است و بیشتر کارهای محوله به او را پسرش، خالد در وزارت دفاع انجام می‌داد. براساس بعضی گزارش‌ها او از یک ماه پیش تقریبا مرده بود.

ولیعهد سابق عربستان در فوریه 1947 امیر ریاض، در دسامبر 1953 وزیر کشاورزی، در نوامبر 1955 وزیر راه و از اکتبر 1962 به‌مدت بیش از 40 سال وزیر دفاع عربستان بود.وی همچنین در ژوئن 1982 پست معاون دوم نخست‌وزیر را در کنار سمت‌های وزیر دفاع و بازرس کل به‌دست گرفت تا اینکه به‌دنبال تعیین ملک عبدالله بن عبدالعزیز به سمت پادشاه عربستان، در آگوست 2005 به‌عنوان ولیعهد و معاون اول نخست‌وزیر معرفی شد. امیر سلطان همچنین سمت فرماندهی گارد شاهنشاهی را پیش از پست وزارت دفاع برعهده داشته است.

خبر مرگ ولیعهد عربستان در حالی منتشر می‌شود که شماری از دیپلمات‌های این کشور اعلام کرده بودند که امیر سلطان در حال درمان بیماری سرطان است اما هیچ بیانیه رسمی درباره ماهیت بیماری‌اش منتشر نشده بود.ولیعهد سابق عربستان در سال 2009 به دلایل نامعلومی در نیویورک تحت عمل جراحی قرار گرفت وسپس برای گذراندن دوره نقاهت، مدتی را در مراکش به سر برد. وی امیدوار بود که پس‌از برادر خود، به پادشاهی عربستان برسد و در این راستا، رقابت سختی با برادران خویش در پشت پرده آغاز کرده بود.

عبدالله نیز مانند برادر خود تاکنون چند بار از جمله سال گذشته میلادی برای درمان ستون فقرات خود مدتی را در یکی از بیمارستان‌های نیویورک بستری بود و پس از بازگشت از آمریکا که با آغاز انقلاب‌های مردمی در کشورهای عربی همزمان شده بود، کوشید با بالا بردن میزان حقوق شهروندان و نیز طی هفته‌های گذشته ضمن موافقت با حضور زنان در عرصه سیاسی کشور، اصلاحاتی را در کشور صورت دهد تا موج اعتراضات به عربستان سعودی کشیده نشود. این در حالی است که این کشور نیز مانند دیگر کشورهای عربی هر از گاهی صحنه اعتراضات مردمی به‌ویژه در مناطق شرقی شیعه‌نشین بوده‌ است.
انتظار می‌رود هیأت بیعت که پادشاه آن را در سال 2007 برای نخستین بار در تاریخ پادشاهی عربستان با هدف فراهم ساختن زمینه انتقال قدرت در میان خاندان آل سعود ایجاد کرده است، به‌زودی جلسه‌ای فوق‌العاده برگزار کند تا نام ولیعهد جدید را اعلام نماید.

به‌علت نبود قانون اساسی در عربستان، فرایند انتقال قدرت، براساس اتفاق نظر میان قطب‌های با نفوذ فرزندان ملک عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل سعود (بنیانگذار کشور عربستان مدرن در سال 1932) صورت می‌گیرد.انتقال قدرت در آل سعود، برخلاف دیگر نظام‌های میراثی عربی است. در این کشور، طی سال‌های گذشته پادشاهی از برادر به یکی از برادران و نه از پدر به فرزند ارشد منتقل می‌شد.
هیأت بیعت تصمیمات خود را با موافقت دو سوم اعضای حاضر در جلسه صادر می‌کند و درصورت تساوی آرا، تصمیم گروهی که رئیس جلسه با آنها هم رأی بوده است، به‌عنوان تصمیم نهایی تلقی می‌شود. همچنین در شرایط فوق‌العاده که حد نصاب لازم فراهم نمی‌شود، این هیأت می‌تواند جلسات خود را با حضور نیمی از اعضای خود برگزار کند. رای‌گیری درباره تصمیمات این هیأت به‌صورت رای‌گیری محرمانه انجام می‌شود.

تاکنون خبری درباره ولیعهد جدید عربستان منتشر نشده است اما به‌نظر می‌رسد امیر نایف بن عبدالعزیز آل سعود معاون دوم نخست‌وزیر و وزیر کشور، از بخت بیشتری برای جانشینی امیر سلطان بن عبدالعزیز برخوردار باشد. او یکی از برادران تنی سلطان و برادر ناتنی عبدالله پادشاه عربستان است.

کد خبر 149146
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز