گروه دانش و سلامت: فقدان سرویس‌های بهداشتی دارای استانداردهای لازم، معضلی است که در اغلب شهرهای کشور وجود دارد و به‌رغم اهمیت موضوع نگاه ویژه‌ای به آن نشده است.

سرویس بهداشتی

نبود سرویس‌های بهداشتی به نسبت جمعیت، مکان‌های نامناسب سرویس‌های بهداشتی و دور از دسترس بودن آنها، توجه نکردن به ویژگی‌های ساختمانی و محیطی مثل نور‌گیری مناسب، نوع معماری و رنگ، نبود وسایل شوینده و بهداشتی ضروری، نداشتن امکانات خاص به‌ویژه برای معلولان، سالمندان و کودکان، همه و همه از مسائلی است که برای رفع آن باید دستورالعمل‌های خاصی تدوین شود؛ چراکه این امر به‌طور مستقیم با سلامت مردم سروکار دارد و به اعتقاد کارشناسان، بسیاری از بیماری‌های واگیردار و عفونی از این طریق ایجاد می‌شود و شیوع پیدا می‌کند.

از سوی دیگر، ضرورت اجرای استانداردهای لازم برای بهداشتی کردن سرویس‌های بهداشتی در اماکن عمومی، وقتی اهمیت ویژه می‌یابد که بدانیم در برخی از کشورها برای این مهم برنامه‌ریزی‌های خاصی انجام گرفته است. در این زمینه، مهندس سیدرضا غلامی، رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و اماکن عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خبرنگار همشهری گفت: به اعتقاد من، وضعیت بهداشت سرویس‌های بهداشتی در اماکن عمومی نسبت به 10سال گذشته بهتر شده است اما هنوز با آنچه باید باشد و انتظار است، فاصله داریم.وی افزود: وزارت بهداشت توسط بازرسان
بهداشت محیط مستقر در مراکز بهداشتی و درمانی شهری یا روستایی، اقدامات نظارتی خود را به‌طور مستمر پی می‌گیرد و درصورت وجودتخلف اقدامات قانونی لازم را انجام می‌دهد.

محمد مجابی، معاون علم و فناوری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نیز به همشهری گفت: به اعتقاد من یکی از مباحث مهم در جوامع بشری تدوین استانداردها و دستورالعمل‌های احداث، نگهداری و مدیریت سرویس‌های بهداشتی عمومی است که در هر سه‌ بخش باید اهتمام جدی صورت گیرد. اما متأسفانه وضعیت موجود نشان می‌دهد که در حال حاضر، به‌رغم اقدامات انجام شده، بازهم با استانداردها فاصله داریم. وی افزود: تعداد سرویس‌های بهداشتی با توجه به جمعیت، دسترسی مناسب و ویژگی‌های محیطی از قبیل همجواری با کاربری‌های عمده، نورگیری طبیعی، ویژگی‌های بصری و زیبایی، طرح معماری ساختمان، طراحی فضاهای داخلی و استفاده آسان برای معلولان و سالمندان از موارد بسیار مهمی است که باید به آن توجه جدی کرد.

مجابی گفت: متأسفانه تاکنون نگاه جدی‌ای به بحث سرویس‌های بهداشتی نشده و این درحالی است که در سایر کشورهای دنیا نگاه ویژه‌ای به این موضوع شده است، تا جایی که 19نوامبر(28آبان) به‌ عنوان روز جهانی توالت نامگذاری شده است، همچنین سازمان جهانی توالت وجود دارد که مرکز آن در سنگاپور است، موزه‌ای با عنوان توالت در هند است، سازمان اسکان بشر دستورالعمل‌های متعدد در زمینه اصلاح وضعیت توالت‌ها تدوین می‌کند و علاوه‌بر آن تاکنون 11اجلاس جهانی در زمینه بحث توالت برگزار شده است که همه نشانگر توجه جدی آنها به این قضیه است. وی گفت: در هر حال با توجه به اینکه بسیاری از بیماری‌ها از طریق رعایت نکردن اصول بهداشتی در سرویس‌های بهداشتی انتقال می‌یابد باید در زمینه سرویس‌های بهداشتی نگاه خاص داشت و به همین منظور امسال قرار است با همکاری دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی شهرتهران و چند دستگاه اجرایی دیگر، همزمان با روز جهانی توالت در 28آبان همایشی را برگزار کند.

کد خبر 149128
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز