یک فروند کشتی نفتی با 73سرنشین، زمانی که در خلیج‌فارس در حال انجام ماموریت بود، غرق شد و در این حادثه 13 نفر از سرنشینان آن کشته و ناپدید شدند.

کشتی کوشا

ساعت 5 بعد از ظهر پنجشنبه گذشته، کشتی نفتی کوشا1 متعلق به شرکت دریا کوش که در اجاره شرکت نفت و گاز پارس بود با 73 سرنشین از سکوهای نفتی در خلیج‌فارس به طرف بندرعسلویه شروع به حرکت کرد. این کشتی، زمانی که به 14مایلی خلیج نایبند در جنوب کشور رسیده بود، ناگهان دچار حادثه و ظرف چند دقیقه غرق شد. زمان غرق شدن این کشتی، آنقدر کوتاه بود که سرنشینان آن حتی فرصت نکردند جلیقه نجات به تن کرده یا از قایق‌های نجات استفاده کنند اما با این حال 60نفر از سرنشینان کشتی در همان دقایق اولیه پس از حادثه از سوی شناورهای حاضر در محل و نیروهای امدادی از مرگ نجات یافتند و 13 نفر دیگر، ناپدید شدند.

ماجرا چه بود؟

به‌دنبال این حادثه، خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه درباره جزئیات حادثه، گزارش کرد: علت غرق شدن شناور دریایی در نزدیکی بندر عسلویه بار سیمان بیش از حد آن بود. این کشتی در حال انجام عملیات بود که به‌دلیل تلاطم دریا، یکی از ژنراتورهای آن خاموش شد. در همین هنگام موجی عظیمی به عرض شناور خورد و کشتی به خاطر داشتن بار اضافه واژگون شد. براساس این گزارش، زمانی که ژنراتور، خاموش شود، امکان روشن کردن و کنترل موتور کشتی از بین می‌رود و هدایت کشتی غیرممکن می‌شود و به همین دلیل متلاطم بودن دریا و برخورد موج با این کشتی که دارای بار اضافه بوده این حادثه را رقم زده است. از آنجا که ماموریت کشتی، محکم کردن لوله‌ها در کف دریا بوده و این کار توسط غواصان انجام می‌شده، در زمان حادثه 6 نفر تبعه هندی در داخل دستگاه اتاق فشار حضور داشته‌اند. آنها پس از عملیات غواصی در اعماق دریا، هنگام ورود به کشتی برای همسان‌سازی‌ فشار در این اتاق بودند که پس از غرق شدن کشتی ناپدید شدند و از همان زمان تلاش برای نجات آنها از درون اتاق فشار در عمق 70متری دریا شروع شد. از طرفی به غیراز این 6 غواص 7 سرنشین دیگر کشتی هم شامل یک نفر هندی، 5 نفر ایرانی و یک تبعه اوکراینی، هنگام غرق شدن کشتی به دریا افتادند که روزگذشته اجساد 7نفر آنها در عمق 50متری دریا پیدا شد.

عملیات نجات

به‌دنبال این حادثه، تلاش تیم‌های امدادی برای نجات افراد ناپدید شده شروع شد. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از اعزام یک شناور با توان عملیات زیرسطحی به محل حادثه خبر داد و گفت: این شناور توان تجسس و نجات زیر دریا را دارد که برای انجام عملیات جست‌وجو به محل حادثه اعزام شده است. مدیرعامل پارس‌جنوبی نیز بعد از ظهر دیروز با اشاره به استقرار 20 آمبولانس و 15 پزشک متخصص در محل حادثه برای نجات سرنشینان مفقود شده شناور کوشا 1، گفت: تعداد 60 نفر از نجات یافتگان شناور یاد شده در مدت یک ساعت در مرکز اورژانس و کلینیک پزشکی منطقه ویژه پارس مداوا شدند.

اظهارنظر، بعد از آرام شدن دریا

در همین حال مجری فاز ۱۲ پارس‌جنوبی با تأکید بر اینکه اظهارنظر دقیق درباره علت غرق‌شدن کشتی تا زمان آرام شدن دریا و بررسی دقیق ممکن نیست به خبرگزاری فارس گفت: هنوز شانسی برای زنده یافتن ۶ نفر محبوس در محفظه فشار کشتی غرق شده وجود دارد. رسول‌فلاح‌نژاد با بیان اینکه علت حادثه واژگونی کشتی در منطقه پارس‌جنوبی در دست بررسی است تأکید کرد: تا زمان بررسی دقیق، امکان اظهار‌نظر در این باره وجود ندارد و هیچ دلیلی را نمی‌توان به‌عنوان دلیل قطعی این حادثه ذکر کرد. وی افزود: لوله‌گذاری فاز ۱۲ پارس‌جنوبی زمان زیادی است که به پایان رسیده و این کشتی برای لوله‌گذاری فعالیت نمی‌کرده‌ بلکه در حال اصلاح بستر لوله در کف دریا بوده است تا لوله در بستر دریا معلق نباشد.

کد خبر 149029
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز