همشهری‌آنلاین: گروه مستند سازی " کاوش در اعماق خلیج فارس" به کارگردانی و تهیه کنندگی علی عبدی‌پور که برای ادامه تصویر‌برداری زیر آب به اعماق آبهای خلیج فارس رفته بودند با وقوع حادثه ‌ی تا سر حد مرگ پیش رفتند.

عبدی‌پور که به دلیل صدمات ناشی از حادثه به تهران آمده و تحت مداوا قرار دارد ضمن اعلام این خبر به همشهری آنلاین درباره جزییات این حادثه گفت:

روز شنبه 28 آبان؛ سه نفراز تصویر برداران به عمق 45 متری می‌روند. در حالیکه دید آب بسیار کاهش یافته بود وفضایی تاریک با دید کمتر از یک متر حاکم شده بود.

وی افزود: گروه کار را با آرامش ادامه می دهند؛ و من در حالیکه با اسکوتر (وسیله ویژه حرکتی زیر آب) در حال فیلمبرداری از مرجان‌های عمیق بودم به یکباره متوجه اختلال در عملکرد اسکوتر می‌شوم. اما اسکوتر به یکباره از کنترل خارج می‌‌شود . به خاطر جریان‌های شدید زیر آب و فشار عمق ؛ انرژی مضاعفی برای مهار اسکوتر مصرف شد.

یاسین جمالی عضو دیگر گروه غواصی نیز در حین تلاش برای مهار مشکل به وجود آمده؛ دچار عارضه شدید قلبی می‌شود.

این مسئله باعث بروز مشکل تنفسی و کشیدگی شدید عضلات من شد. با توجه به اتمام هوا و شرایط نا مناسب , گروه به سطح آب باز می گردند. با درمانهای اولیه و تنفس اکسیژن خالص در شناور؛ به سرعت گروه خود را به مرکز درمانی رساند.

به گفته عبدی‌پور پس از آزمایش‌های اولیه مشخص شد علاوه بر آسیب دیدگی ریه؛ کشیدگی شدید عضلات دست چپ و پا؛ دچار عارضه مسمومیت ناشی از نیتروژن شده‌ام و می‌بایست تحت درمان پزشکی قرار گیرم و  دو هفته در استراحت مطلق باشم.

این فیلمساز درباره ادامه این پروژه گفت:پس از آن و بعداز انجام تست ریه و بررسی عکس‌های پزشکی و درمان کامل؛ کار تصویربرداری از اعماق خلیج فارس ادامه یابد.

 این مجموعه که با هدف بررسی و معرفی زیستگاه‌های عمیق و ناشناخته خلیج فارس ؛ با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات غواصی و دوربین ‌ای فیلمبرداری زیر آب( 3 دوربین حرفه‌ای) ساخته می‌شود تا کنون توانسته بخش‌های کشف نشده‌ای از خلیج فارس را به تصویر کشیده و ثبت کند.

 در ایران علیرغم حجم بالای فعالیت‌های دریایی هنوز مراکز درمانی استاندارد برای معالجه بیماری‌ها و حوادث ناشی از غواصی وجود ندارد. این مسئله ریسک کار در زیر آب به ویژه عمق‌های زیاد در ایران را چند برابر کرده و افرادی که دراین محیطهای پر خطر کار می کنند با کوچکترین حادثه‌ای جانشان به خطر می‌افتد.

عبدی پور تا کنون فیلم‌های زیر آب در خارج از ایران و مجموعه مستند‌های متعددی درباره خلیج فارس برای شبکه‌های داخلی ساخته و جوایز متعدد ملی و بین‌المللی کسب کرده است. از جمله جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلمهای زیر آب بلگراد؛ جایزه اول راپمی 2009 ؛ دیپلم افتخار جشنواره زیر آب مسکو 2010 ، منتخب جشنواره فیلم‌های زیر آب آمستردام؛ جایزه ابن سنا از جشنواره سینما حقیقت تهران و..... برخی از آثار دریایی وی عبارتند از مجموعه مستند: "سفر به اعماق خلیج فارس"شبکه یک سیما ؛ مستند" قاتلین سرخ" شبکه یک سیما ؛ مستند"راز مرگ دلفین‌ها " و........

گروه تولید مجموعه مستند کاوش در اعماق خلیج فارس:
کارگردان و تهیه کننده : علی عبدی پور تدوین و صداگذاری: مهدی سالکی؛ تصویر برداری زیر آب: علی عبدی پور - حمید شمسی ؛ تصویر بردار پشت صحنه زیر آب: یاسین جمالی
مدیر تولید: حسین بشگرد ؛ دستیار کارگردان: عباس عبدالهی؛ محقق: دکتر محمد شریف رنجبر ؛ محصول اداره کل سیمای استان‌ها (مرکز بوشهر)

کد خبر 152049
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز