یکشنبه ۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

مهارت کم ناخدای کشتی کوشا یک و سنگینی‌بار در قسمت عقب این شناور، مهم‌ترین دلایل حادثه‌ای اعلام شد که 28مهرماه امسال در آب‌های خلیج‌فارس رخ داد و باعث مرگ 13سرنشین این کشتی شد.

سانحه دریایی

گرچه تاکنون معمولا در سوانح هوایی و جاده‌ای در کشور، مقصرخلبان‌ها و راننده‌ها قلمداد می‌شدند اما به‌دنبال غرق‌شدن کشتی کوشا یک و مرگ 13نفر از سرنشینان آن در آب‌های خلیج‌فارس، نداشتن مهارت کافی از سوی ناخدای این کشتی به‌عنوان یکی از دلایل غرق شدن کشتی و بروز این حادثه مرگبار عنوان شد. روز گذشته مدیر ایمنی وزارت نفت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به بیان دلایل غرق شدن کشتی کوشا‌یک پرداخت و گفت: 4 بونکر 25تنی در داخل این کشتی مهار شده بود که بر اثر توفان مهار آنها رها شده و حرکت بونکرها به سمت عقب کشتی و سنگین شدن این قسمت و همچنین مهارت کم ناخدا باعث وقوع این حادثه مرگبار شده است.

محمد حسین اردشیری ادامه داد: کشتی کوشایک متعلق به یک شرکت پیمانکاری طرف قرارداد با بخش خصوصی بوده است. این کشتی پس از اعلام خطر توفان با تاخیر به سمت ساحل حرکت می‌کند که در فاصله 15 مایل دریایی از ساحل، توفان شدید می‌شود و با برخورد امواج به جلوی کشتی، عقب کشتی نیز سنگین شده و غرق می‌شود.وی تصریح کرد: کشتی بار سنگینی نداشت بلکه در سمت عقب سنگینی بار داشت و این مسئله یکی از دلایل غرق‌شدن آن بود. اردشیری با رد فرسودگی کشتی به‌عنوان دلیل اصلی حادثه گفت: این کشتی تا پایان 2012 تأییدیه بیمه لویدز را دریافت کرده بود و شرکت لویدز هم به سادگی کشتی‌ها را بیمه نمی‌کند. البته کشتی حدود 29سال سن داشته اما مشکل خاصی نداشته است.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست وزارت نفت با تأکید بر اینکه دلیل اصلی حادثه، توفان و همچنین مهارت پایین ناخدای کشتی بوده است، اضافه کرد: ما در این باره تحقیق زیادی انجام دادیم و تقریبا از همه اهل فن در این باره نظرخواهی کردیم و همه آنها تأیید کردند که در شرایط مشابه ممکن است یک کشتی غرق‌شده و کشتی دیگری در همان نقطه دچار مشکل نشود.وی تصریح کرد: یک ناخدای ماهر می‌تواند در توفان کشتی را نجات دهد اما در عین حال تجهیزات سنگین درون کشتی جابه‌جا شده و به عقب رفته است که باعث تغییر مرکز ثقل کشتی و سخت شدن کنترل آن شده است.

اردشیری افزود: سازمان بنادر و کشتیرانی تحقیق مفصلی روی دلایل غرق شدن این کشتی انجام می‌دهد و نتیجه آن را ارائه خواهد داد اما به احتمال 90درصد دلیل آن همین موارد است که در تحقیقات اولیه به دست آمده است. بر اساس این گزارش، بعد از ظهر پنجشنبه 28مهرماه، کشتی کوشا یک زمانی که با 73سرنشین راهی انجام ماموریتی در آب‌های خلیج‌فارس شده بود، غرق شد و گرچه 60 نفر از سرنشینان آن نجات یافتند اما 13نفر دیگر در این حادثه جان باختند.

کد خبر 149879
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز