همشهری آنلاین: نخستین جشنواره ملی محصولات فرهنگ شهروندی شهرداری‌های مراکز استان‌ها و بیست و سومین اجلاس معاونان فرهنگی – اجتماعی کلان شهرها در مشهد برگزار شد. در این نمایشگاه، شهرداری تهران با 1000 اثر و محصول فرهنگی شرکت کرد و با انتخاب 17 اثر برگزیده در صدر کلان شهرهای کشور قرار گرفت

سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، در سال‌های اخیر با توجه به اهمیت تغییر و اصلاح رفتارهای اجتماعی و شهروندی؛ محصولات با موضوع فرهنگ شهروندی مورد توجه شهرداری‌های و مدیران شهری قرار گرفته‌اند. در همین راستا و برای آشنایی بیشتر کلان شهرهای کشور با فعالیت‌های فرهنگی مدیران شهری شهرهای بزرگ « جشنواره ملی محصولات فرهنگ شهروندی شهرداری‌های مراکز استان‌ها» 23 تا 25 مهر ماه به میزبانی معاونت فرهنگی - اجتماعی شهرداری مشهد برگزار شد.

معرفی آثار برگزیده تهران

نخستین جشنواره ملی محصولات فرهنگ شهروندی شهرداری‌های مراکز استان‌ها، سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران، شهرداری اصفهان و شهرداری مشهد به ترتیب با بیشترین اثر برتر، برگزیده و شایسته تقدیر، رتبه‌های برتر جشنواره را از آن خود کردند. به گفته مدیر کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران، در این جشنواره شهرداری تهران با 1000 اثر شرکت کرد و از میان آثار ارائه شده، 17 اثر در زمنیه‌های مختلف حاثز رتبه برتر جشنواره شد.

محمد مشاری درباره آثار برگزیده شهرداری تهران گفت:« حقوق آپارتمان نشینی و نیم رخ فرهنگ دانش آموزی در حوزه بروشور و فلش کارت، کتاب ، تهران و جنگ، کاردستی برج میلاد، تقویم دیواری و جیبی من کلاس اولی‌ام، ویژه نامه همشهری تاکسی، کتاب نبتون تهران آثار برتر این جشنواره را تشکیل دادند.»

وی ادامه داد:« در بخش آثار صوتی 9 اثر به عنوان آثار برتر معرفی و تنها اثر «بهاران 90» از تهران اثری شایسته تقدیر شناخته شد. همچنین در بخش معرفی آثار شنیداری و چند رسانه‌ای چهاشنبه سوری و شهر من در بخش فیلم و مستند، همین حوالی در بخش موسیقی سمفونی تهران، در بخش هنرهای محیطی پوسترهای چراغ راه و یا ابا صالح مقام نخست را کسب کردند.»

به گفته مشاری، در ادامه این مراسم برگزیدگان آثار هدایای تبلیغاتی نیز معرفی شدند که در آن تندیس جشنواره از کرمان به عنوان اثر شایسته تقدیر، "با هم بسازیم صفت این خانواده" و "شهر من" از تهران دو اثر برگزیده و همچنین "نماز آموز" از تهران و "کیسه زباله اتومبیل آویز" از اصفهان دو اثر برتر این بخش از جشنواره محسوب شدند. همچنین در بخش آثار پژوهشی توسعه فرهنگی تهران به عنوان اثر برگزیده و تهران از چشم اندازهای فرهنگی به عنوان اثر برتر این بخش شناخته شدند. در مبحث طرح‌های جامع نیز منشور نظامنامه تهران به عنوان آثار برگزیده معرفی شد.

مصوبات این جشنواره

در این جشنواره ملی مصوب شد که هر استان کشور موضوع فرهنگی ویژه‌ای را دنبال کند. معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران به حضور موفق شهرداری استان‌های اصفهان، شیراز، قم و چند شهر دیگر در جشنواره شهر فرهنگ اشاره کرد و گفت: «این جشنواره برکات زیادی به همراه دارد که به زودی برای همه آشکار می‌شود.»

هادی ایازی به مصوبات و بیست و سومین اجلاس معاونان فرهنگی - اجتماعی کلان شهرها نیز اشاره کرد و افزود:« سند راهبردی حجاب و عفاف، تهیه پیش نویس برنامه عملیاتی مطالعات اجتماعی - فرهنگی، تهیه سند راهبردی گردشگری شهری، تهیه پیش نویس نامه‌ای خطاب به متولیان صدا وسیما برای توجه به مسائل فرهنگی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و تهیه پیش نویس نامه‌ای به وزارت کشور و اعلام آمادگی شهرداری‌های کلان شهرهای کشور برای همکاری با ارگان‌های کشوری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله مصوب اجلاس بیست و سوم بود.»

ایازی درباره برگزاری این جشنواه نیز گفت:« در حوزه فرهنگ شهروندی تولید محصول را در قالب فیلم ،عکس، کتاب ، پژوهش و کلاس‌های آموزشی و تولید مطبوعات مرتبط با فرهنگ شهروندی را خواهیم داشت.»

وی افزود: «مسائل فرهنگی برای اینکه تاثیر مثبت خود را بگذارد نیاز به زمان بیشتری دارد، زیرا فرهنگ همان آداب ورسوم ماست که در این نمایشگاه نمونه‌هایی از آن به نمایش گذاشته شده است. »

مشهد دبیر خانه دائمی جشنواره شد

برگزاری این جشنواره نتابج بسیار خوبی به همراه داشت که یکی از آنها استقرار دبیر خانه دائمی جشنواره محصولات فرهنگ شهروندی کل کشور در مشهد است . البته قرار است هر سال این جشنواره در یکی از استان‌های کشور برگزار شود.

مدیر کل دفتر مطالعاتی اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این باره گفت:« یکی از برنامه‌های جانبی این جشنواره برگزاری کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های آموزش شهروندی بود و قرار است این کارگاه هر ماه در یک استان کشور برگزار شود. همچنین محصولات شهرداری‌های کشور برای ثبت معنوی از این به بعد به مشهد ارسال می‌شود. این کار علاوه بر جلوگیری از موازی کاری باعث می‌شود سایر مدیران شهری در کل کشور از محصولات و فعالیت‌های و موفقیت‌های فرهنگی باخبر شده و از آن استفاده کنند.»

علی اصغر محکی تاکید کرد:« این نمایشگاه فرصت مناسبی است که همه مدیران شهری به تبادل تجربیات خود پرداخته و در جهت ارتقای فعالیت‌های فرهنگی برای توسعه فرهنگ شهروندی گام‌های موثری بردارند.» به گفته وی این نمایشگاه و دائمی شدن آن جایگاه محصولات فرهنگی - اجتماعی را در شهر ارتقا می‌دهد و نظر مدیران شهری را در تمام بخش‌ها به این حوزه معطوف می‌کند.

مرزهای فرهنگی حدف می‌شود

به گفته شهردار مشهد هم اکنون تنها با کار و فعالیت فرهنگی است که می‌توان بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد. وی افزود:« متاسفانه در کلان شهرها درخصوص حقوق و وظابف شهروندی کار فرهنگی عمیق انجام نشده که این امر باعث ایجاد از هم گسیختگی روحی، روانی و فکری مردم شهرهای بزرگ شده است.

سید محمد پژمان خاطر نشان کرد:«جامعه هر چه بزرگ‌تر باشد پیچیدگی‌های مسائل شهری ضرورت‌هایی را به وجود می‌آورد که ارتباط و تماس را سخت‌تر می‌کند که برای رفع این مسائل فکر و اندیشه بلند تری نیاز است.»

وی تاکید کرد: «گسترش شهرها و افزایش جمعیت باعث شده‌اند شهرداری علاوه بر فعالیت‌های خدماتی ملزم به فعالیت‌های فرهنگی شود و امروز فعالیت‌های فرهنگی نیز مانند کارهای خدماتی از احتیاجات روز شهرهاست، برگزاری چنین همایش‌هایی باعث آشنایی مدیران شهری سراسر کشور با آثار و دستاوردهای فرهنگی مدیران شده و آنها در پیشبرد اهداف خود یاری می‌کند.»

کد خبر 148891
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز