همشهری آنلاین: پس از ماه ها بحث و جدل در حزب سوسیالیست فرانسه، سرانجام فرانسوا اولاند دبیرکل سابق این حزب در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری در مقابل نیکلا سارکوزی عرض اندام می کند.

Francois Hollande

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، اعضای حزب سوسیالیست فرانسه سرانجام از میان فرانسوا اولاند و مارتین اوبروی دبیرکل سابق و کنونی حزب سوسیالیست، اولاند را انتخاب کردند.

در انتخابات درون حزبی حزب سوسیالیست نیز که هفته گذشته برگزار شد، اولاند توانسته بود با کسب 57 درصد از آرای ماخوذه در مقابل 43 درصد آرای اوبری، خود را برای حضور در مقابل نیکلا ساکوزی مطرح کند.

در این انتخابات شش نفر از اعضای عالی رتبه حزب، نامزدی خود را در معرض آرای افکار عمومی ‌قرار دادند و حدود یک میلیون و 850 هزار نفر از مردم فرانسه نیزدر آن شرکت کردند.

مارتین اوبری در آخرین واکنش به انتخاب فرانسوا اولاند هم حزبی خود، به جای اینکه از او حمایت کند، گفته است که اولاند تجربه سیاسی کافی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد و بدون شک در برابر نیکلا سارکوزی شکست خواهد خورد.

با توجه به کاهش بی سابقه محبوبیت سارکوزی که ناشی از بحران اقتصادی، بالا بودن نرخ بیکاری، پایین آمدن قدرت خرید ، حذف پست‌های دولتی و نیز حذف برخی از مزایای اجتماعی بوده، گفته می شود راه برای پیروزی حزب سوسیالیست هموار شده است.

تحلیلگران مسایل فرانسه به در دست گرفتن اکثریت مجلس سنا از سوی سوسیالیست‌ها که برای نخستین بار در تاریخ جمهوری پنجم اتفاق افتاد به عنوان یکی از شاخص هایی که موقعیت سوسیالیست ها را در برابر سارکوزی افزایش می دهد، اشاره می کنند.

بر اساس این تحلیل ها، بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند که حزب حاکم فرانسه سال آینده در انتخابات ریاست جمهوری در مقابل حزب سوسیالیست شکست سختی متحمل خواهد شد.

در دور پیشین انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، سگولن رویال نامزد حزب سوسیالیست فرانسه شده بود که در مقابل سارکوزی تن به شکست داد.

ابراز امیدواری حامیان چپ فرانسه برای کسب پیروزی در انتخابات آتی

در همین حال شماری از هواداران جناح چپ فرانسه که برای دور دوم در انتخابات درون حزبی سوسیالیست ها در پای صندوق های اخذ رای حاضر شده بودند،اظهار امیدواری کردند که بتوانند با انتخاب نامزد اصلح سوسیالیست و چپ فرانسه به حاکمیت سارکوزی و حزب راست این کشور در انتخابات آتی ریاست جمهوری پایان دهند.

به گزارش ایرنا، تعدادی از شرکت کنندگان در این مرحله از انتخابات، هدف اصلی از مشارکت و حضور خود در دفاتر اخذ آراء سوسیالیست ها را انتخاب نامزد اصلح مورد نظر عنوان کرده و می گویند که با این هدف در پای صندوق ها حاضر شده اند که بتوانند به تصدی پنج ساله سارکوزی به کرسی الیزه، در آینده نه چندان دور پایان دهند.

ژان لویی یکی از شهروندان فرانسوی حاضر در پای صندوقهای اخذ آرا به خبرنگار ایرنا گفت: جناح راست فرانسه از زمان ژاک شیراک رییس جمهور پیشین فرانسه (از سال 1995 میلادی) سکان قدرت در کشور را دست گرفته و دیگر زمان آن فرا رسیده است که به این وضعیت در کشور پایان داده شود.

وی افزود: فاصله طبقانی در دوران حاکمیت سارکوزی افزایش یافته و در شرایط حاضر نیز در جامعه فرانسه قشر ثروتمند پولدارتر و قشر فقیر نیز ضعیف تر شده است.

وی همچنین ضمن انتقاد از سیاست خارجی دولت سارکوزی افزود: فرانسه در سیاست خارجی خود در شرایط حاضر دنباله روی آمریکاست.

این شهروند با اشاره به حضور نیروهای فرانسوی در خاک افغانستان نیز گفت: به رغم اینکه مردم فرانسه مخالف حضور نیروهای فرانسه در خاک افغانستان هستند ولی دولت همچنان به استقرار نیروهای خود در این کشور اصرار داشته و تاکنون دهها نظامی در این کشور کشته شده اند.

لورن یکی دیگر از شهروندان فرانسوی نیز گفت: این بار جناح چپ در نظر دارد تا با وحدت و همدلی نامزدی را انتخاب کند که بتواند در مقابل حزب حاکم (یو.ام .پ) پیروز میدان شود.

وی افزود: از هم اکنون طرفداران جناح چپ و بویژه سوسیالیست ها اقدامات زیادی را برای دعوت مردم به رای دادن آغاز کرده اند که حضور پر شمار آنان در مرحله اول انتخابات درون حزبی هفته گذشته سوسیالیست ها، گویای این ادعا است.

وی که خود را معلم مدارس فرانسه معرفی کرد، اضافه کرد: در هر دوره ای از انتخابات بیش از 30 تا 40 درصد از مردم فرانسه در رای گیری شرکت نمی کنند، اما چنانچه این حزب بتواند نیمی از این قشر را به پای صندوق های اخذ آرا بکشاند به احتمال قوی پیروز انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.

لورن برگزاری انتخابات درون حزبی را برای آمادگی حزب و انسجام برای برنامه ریزی در هفت ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2012 میلادی تجربه ارزنده ای دانست و افزود: این تجربه سبب شد تا مردم از طریق مبارزات و مناظرات انتخاباتی میان نامزدها که از طریق رادیو و تلویزیون کشور پخش شد، به خوبی از مواضع، سیاست و برنامه های آتی این حزب مطلع شوند.

وی سیاست های داخلی دولت فرانسه و وعده های عمل نشده سارکوزی را برای مردم فرانسه دلسرد کننده دانست، افزود: این امر سبب شده است تا محبوبیت سارکوزی در میان مردم فرانسه از 70 درصد در بدو برگزیده شدن برای ریاست جمهوری در سال 2007 میلادی، به کمتر از 30 درصد در شرایط فعلی برسد که این امر تقریبا در جمهوری پنجم فرانسه بی سابقه است.

وی کاهش قدرت خرید مردم و افزایش بیکاری را یکی دیگر از عوامل سرخوردگی مردم فرانسه از حزب حاکم دانست.

دومین مرحله از انتخابات درون حزبی سوسیالیست ها روز یکشنبه میان فرانسوا اولاند و مارتین اوبری از چهره های محبوب حزبی برگزار شد که نتایج آرای ماخوذه ظرف ساعات آینده، رقیب سوسیالیست سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را مشخص می کند

وزیر فرانسوی: اوبری باید ریاست حزب سوسیالیست را واگذار کند

نادین مورانو وزیر مشاور در آموزش های حرفه ای فرانسه مارتین اوبری دبیر اول کنونی حزب سوسیالیست این کشور را فردی شکست خورده در برابر فرانسوا اولاند نامید و تاکید کرد که وی باید از سمت دبیر اولی حزب کناره گیری کند.

به گزارش منابع خبری فرانسه مورانو که در پی پیروزی فرانسوا اولاند بر مارتین اوبری در مرحله دوم انتخابات درون حزبی سوسیالیست ها سخن می گفت تصریح کرد اوبری فردی شکست خورده در اهداف سیاسی است و نمی تواند دبیر اول حزب باقی بماند.

مورانو با اشاره به تفاوت عقاید اوبری و اولاند که اظهاراتی که اوبری به رغم هم حزبی بودن تا آخرین لحظات انتخابات بر ضد اولاند گفته بود و لزوم فعالیت سوسیالیست ها در یک جبهه واحد برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2012 میلادی، پرسید: اوبری چگونه می تواند در تبلیغات انتخاباتی اولاند نامزد حزب خود که افکارش را قبول ندارد، مشارکت سازنده ای داشته باشد؟

اوبری گفته بود اولاند دارای ویژگی ها و قابلیت های لازم برای اینکه در رقابت نهایی بر سارکوزی پیروز شود نیست و از او شکست خواهد خورد.

فرانسوا اولاند دبیر اول سابق حزب سوسیالیست فرانسه در دو مرحله انتخابات درون حزبی این حزب در روزهای یکشنبه هفته گذشته و این هفته توانست بر 5 رقیب خود و در راس آنان مارتین اوبری دبیر اول کنونی این حزب که تا زمان انجام انتخابات درون حزبی پست خود را به آرلم دزیر واگذار کرده بود، پیروز شود.

از هم گسیختگی و نبود یکپارچگی در درون جناح های سیاسی فرانسه از جمله در حزب سوسیالیست این کشور، در این دوره از رقابتهای انتخاباتی بیش از هر زمان دیگر نظر افکار عمومی و کارشناسان آشنا به مسایل فرانسه را به خود جلب کرده است.

کد خبر 148710
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز