شیراز - سید غیاث ملک‌حسینی: اگرچه با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، بهار تاکسی‌های سبزرنگ، خزان شد و زرد شدن تاکسی‌های درون شهری نشانی از حال و روز این بخش از جامعه خدوم شهر است ...

اما نابسامانی در بخش قوانین حمایتی از رانندگان تاکسی با وجود مسافربرهای شخصی، تعیین نرخ‌های کارشناسانه از سوی شورای شهر و تاکسیرانی برای جابه‌جایی مسافران و در عین حال رعایت نشدن این نرخ‌ها توسط برخی رانندگان و گرفتن کرایه‌های اضافی، همه و همه دست به‌دست هم دادند تا در بسیاری مواقع شاهد برخوردهای ناپسند و درگیری‌های لفظی و حتی بدنی بین برخی رانندگان تاکسی و مسافران باشیم.

این در حالی است که افزایش نرخ اتوبوس‌های درون شهری، رانندگان و برخی دست‌اندرکاران امر را بر سر ذوق آورده تا برای بالا بردن هزینه حمل‌ونقل مسافران، آستین‌هایشان را بالا بزنند، که اگر نظارت کافی بر این مسئله صورت نگیرد بی‌شک آمار برخوردهای مسافران و رانندگان تاکسی بالاتر هم خواهد رفت.

در همین ارتباط محمد جعفر جوانمردی‌فرد، معاون تاکسیرانی شیراز تفاوت بین نرخ مصوب و آنچه رانندگان دریافت می‌کنند را ناشی از وجود ضعف‌ها و خلل‌هایی در گذشته دانسته و می‌گوید: در حال حاضر در هر هفته بین 10 تا 15مورد شکایت در رابطه با اخذ کرایه‌های اضافی و برخوردهای بد رانندگان به کمیته انضباطی سازمان ارجاع داده می‌شود.

وی ارائه خدمات ایاب و ذهاب مطلوب به مسافران را از اساسی‌ترین وظایف تاکسیرانی عنوان کرده و می‌افزاید: خواست مسافران در 4حوزه امنیت، کیفیت، سرعت و هزینه قابل تعریف و رفع‌ است و رانندگان نیز در قبال خدمتی که انجام می‌دهند خواستار داشتن فضایی امن برای ارائه خدمات مطلوب و روانی ترافیک برای کمتر شدن هزینه‌های استهلاک و سوخت خودروی خود هستند.

جوانمردی‌فرد وجود مسافربرهای شخصی را عاملی برای برهم خوردن فضای امن تاکسی‌ها برمی‌شمارد و تصریح می‌کند: با اجرای طرح ترافیک، بخش بزرگی از این مشکل برطرف می‌شود و در عین حال به‌دلیل فعالیت تاکسی‌ها در مسیرهای مشخص، امکان نظارت بر عملکرد آنها افزایش می‌یابد اما باید توجه داشت که محدوده طرح ترافیک فضای کافی برای حضور همه تاکسی‌ها را ندارد و این ناامنی شغلی برای سایرین همچنان پا برجاست و در عین حال نیروهای کافی در بخش بازرسی تاکسیرانی نیز وجود ندارد.

معاون تاکسیرانی شیراز با بیان اینکه پراکندگی تاکسی‌ها در سطح شهر و گستردگی موضوع استفاده از سیستم‌ الکترونیکی و کارت‌خوان برای اخذ کرایه از جمله مشکلات موجود بر سر راه کم کردن تنش‌های میان مسافران و رانندگان است، می‌گوید: این بحث به‌قدری گسترده و پیچیده است که تاکنون هیچ کدام از کلانشهرها اقدام به انجام آن نکرده‌اند اما با توجه به فعالیت 12هزار تاکسی در شیراز، دغدغه شورای شهر و شهرداری این است که این موضوع را به سرانجام برسانند.وی تلفیق چند عامل از جمله بحث‌های آموزشی و فرهنگی را در موفقیت و بهره‌مندی از این سیستم تاثیرگذار می‌داند و می‌افزاید: مردم باید بپذیرند که رد وبدل شدن پول، ممکن است یک زیان مادی را در پی داشته باشد.

جوانمردی فرد در رابطه با کیفیت ارائه خدمات نیز اظهار داشت: درصورت اصلاح نرخ‌ها، باید جابه‌جایی‌های مطلوب‌تری صورت بگیرد و با توجه به اینکه عمر مفید یک خودرو 10سال درنظر گرفته شده است در پی جایگزینی خودروهای پژو و سمند به جای پراید، روآ و پیکان هستیم.

معاون تاکسیرانی شیراز با تاکید بر اینکه در هنگام ارائه پروانه به رانندگان تعهدات لازم از آنها گرفته می‌شود و با برگزاری کلاس‌های اجباری و دوره‌ای قواعد برای آنها تبیین می‌شود، خاطرنشان کرد: به‌رغم همه پیش‌بینی‌ها هنوز هستند رانندگانی که به تعهدات شغلی و اخلاقی خود عمل نمی‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع افزایش ظرفیت فرهنگی رانندگان اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه بحث آموزش در دستور کار سازمان تاکسیرانی است و به‌منظور بهبود ارائه خدمات، در 4زمینه فنی، آموزش قواعد راهنمایی و رانندگی، آموزش اخلاق و موضوعات مرتبط با تاکسیرانی کلاس‌هایی را برای رانندگان برگزار می‌کنیم.

ضرورت ساماندهی مسافربرهای شخصی

اگرچه با حضور 12هزار تاکسی فعال در شیراز به‌همراه اتوبوس‌های درون شهری و مسافربرهای شخصی، به هر نحو ممکن حمل‌ونقل مسافران درون‌شهری انجام می‌شود اما نباید فراموش کرد که براساس استاندارد تعیین شده از جانب اتحادیه سازمان‌های تاکسیرانی شهری کشور، برای هر 100نفر شهروند ‌باید یک‌تاکسی فعال وجود داشته باشد که با جمعیت حدود 1/5 میلیون نفری شیراز، کمبود حداقل 3هزار تاکسی احساس می‌شود. از سوی دیگر ضرورت تامین امنیت جامعه و امنیت روانی رانندگان تاکسی ایجاب می‌کند که سازمان تاکسیرانی به‌همراه سایر نهادهای دست‌اندرکار از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی، نسبت به ساماندهی مسافربرهای شخصی اقدام کنند.

در نگاهی دیگر تسریع در انجام پروژه‌های عمرانی سطح شهر به‌خصوص پروژه قطار شهری و بهبود وضعیت خیابان‌ها در افزایش کیفیت و مطلوبیت خدمات به مسافران نقش بسزایی دارد که همت و همکاری مسئولان را بیش از پیش می‌طلبد.

کد خبر 148561

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز