شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: زمانی که خیلی سریع از جای خود بلند می‌شوید، شاهد ستاره‌های درخشانی در جلوی چشمان خود خواهید بود که شاید به بینایی مجدد افراد نابینا کمک کند.

چشم

به گزارش ایسنا، محققان موسسه فناوری ماساچوست در کمبریج قصد دارند با بررسی بخش مغزی مسوول این نقاط ریز درخشان به نابینایان در دستیابی مجدد به بینایی کمک کنند.

اگر بخش‌های خاصی از مغز که به پردازش اطلاعات می‌پردازند با یک عامل مانند ضربه به سر، فعال شوند، نورهای ریزی در دید انسان ایجاد می‌شود. انسان می‌تواند این نورها را با چشم بسته و حتی در صورت نابینا بودن تجربه کند.

محققان موسسه فناوری ماساچوست به تحریک این نواحی مغزی در میمون‌ها پرداختند تا شکل این نورها را در منظر این حیوانات شناسایی کرده و زمان بروز آنها در خط بینایی این حیوانات مشخص کنند.

این محققان ابتدا به میمون‌ها آموزش دادند تا به دو نقطه بر روی یک صفحه رایانه خیره شده و نگاه خود را به نقطه بزرگتر ببرند. آنها سپس الکترودها را در قشر بینایی اولیه این میمونها که مسوول پردازش اطلاعات بصری هستند، قرار دادند.

در مرحله بعدی این دانشمندان یکی از دو نقطه روی صفحه رایانه را برداشته و آن را از طریق تحریک یک بخش از فشر بینایی با یک نقطه نورانی جایگزین کردند. اگر میمون‌ها نگاه خود را به سوی این نقط حرکت می‌دادند، بدان معنی بود که این ستاره از اندازه بزرگتر یا رنگ روشنتری از نقطه اول برخوردار است.

هدف این دانشمندان، جفت کردن تحریکات الکتریکی قشر بینایی با یک دوربین کوچک است که به دانشمندان کمک خواهد کرد تا قشر بینایی را با الگوی فعالیتی تحریک کنند که اطلاعات به دست آمده توسط دوربین را تفسیر کرده و نوعی بینایی را به افراد نابینا هدیه دهد.

کد خبر 148422
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز