مراسم گرامیداشت دومین سالروز جهانی حافظ در شیراز با حضور محمود احمدی‌نژاد برگزار شد.

احمدی نژاد

در این مراسم رئیس‌جمهور پس از رونمایی از 4 جلد کتاب با نام‌های «سفرنامه میرزا محمود شیرازی به بمبئی»، «دفتر چهاردهم حافظ‌پژوهی»، «آیین مهرآیین» و «فصلنامه فارس‌شناخت»، با به دست گرفتن تندیس سالروز حافظ که با هنر خاتم‌کاری به شکل آرامگاه خواجه شیراز طراحی شده بود، ارادت خود را به این شاعر بزرگ کشورمان نشان داد. احمدی‌نژاد در این مراسم گفت: امروز در بزرگداشت کسی دور هم جمع شده‌ایم که از مرز نژاد، رنگ، حجاب‌های گوناگون، تعصبات و خودخواهی‌ها عبور کرده و به مرزهای حقیقت نزدیک شده است. حافظ، شخصیتی پر رمز و راز دارد که هرکس با اندیشه و مرام او آشنا می‌شود با این شاعر بزرگ کشورمان احساس آشنایی دیرینه کرده و هر کس در هر مرتبه انسانی، خود را در او و کلام او در می‌یابد.

احمدی‌نژاد در ادامه با خواندن غزلیاتی از حافظ، گفت: گنج بیکران حافظ گنج عشق است که در ارتباط عمیق با انسان کامل به دست آمده است. حافظ به 2 ریسمان چنگ‌زده است که 2 جلوه از یک حقیقت هستند؛ اول قرآن مجید است که حافظ با فهم اعماق آن به‌صورت آگاهانه به روایت آن پرداخته و دیگری انسان کامل است که حافظ به آن دلباخته و وابسته بود. رئیس جمهور با بیان اینکه حافظ حقیقتاً یک عاشق به حقیقت هستی است، اظهار داشت: بیان حافظ از آرامش، طمانینه، عمق نگاه و زیبایی برخوردار است و چشم دل او به روی حقیقت عالم باز شده است، اگرنه چگونه ممکن است کسی بالاترین مفاهیم فلسفی و حقیقت هستی را به زیباترین شکل در مدتی کوتاه و با بیانی زیبا توصیف کند.

در همین مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز سخنرانی کرد. او گفت: شعر حافظ که نزد مردم، جایگاه دارد و کنار قرآن در خانه‌ها جا دارد، نشانگر الهی بودن این شاعر است. دیوان حافظ بعد از قرآن، پرفروش‌ترین کتاب است و مردم تصور می‌کنند و عقیده دارند که خدا از زبان لسان‌الغیب با آنان صحبت می‌کند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: تأثیر فرهنگ و هنر ایران بر کسانی که به کشور ما می‌آیند، آرامش و احساس خوب است.

کد خبر 148331
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز