همشهری آنلاین: محمد باقر قالیبات در مراسم روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی گفت: باید این واقعیت را پذیرفت که شهرمان زلزله‌خیز است و باید برای آن تدبیری بیندیشیم.

قالیباف

 به گزارش ایلنا، شهردار تهران طی سخنانی افزود: امروز جمع شده‌ایم تا به بحث ایمنی در شهر تهران بپردازیم و این نباید دغدغه‌ای برای شهروندان ایجاد و آن‌ها را مضطرب کند، بلکه باید این واقعیت را پذیرفت که شهر و کشور مان زلزله خیز است و باید برای آن تدبیری چاره کنیم.

وی با بیان اینکه مهمترین موضوع ودغدغه فعلی شهرتهران زلزله است افزود: درزندگی برای همه انسان ‌‌ها موضوع امنیت وامینی جزو مهمترین دغدغه‌های زندگی است. به گفته قالیباف، هر جامعه و شهری که امنیت در آن برقرار نباشد سایر ابعاد آن نیز دچار مشکل می‌شود.

 شهردار تهران افزود: در طول عمرم سه زلزله را از نزدیک مشاهده کرده و در تمام آن‌ها تجربیاتی به دست‌ آوردم، این که مقاوم سازی، توجه به بافت‌های فرسوده و اصلاح ساختار‌‌ها از یک طرف و آموزش شهروندان برای امداد از ساعات‌های اولیه زلزله از سوی دیگر در این گونه حوادث بسیار حایز اهمیت است.

 قالیباف ادامه داد: اگر زلزله‌ای حادث شود و بتوانیم در همان ساعات اولیه کمک‌های اصولی و جدی انجام دهیم، منفعتش از همه کارهای بعدی بیشتر است.

 وی در این زمینه توضیح داد: معمولا در ساعات اولیه بروز زلزله جز خود آسیب دیدگان و کسانی که در محله قرارگرفتند، کسی دیگر نمی‌تواند کمک کند.

 شهردار تهران تصریح کرد:‌ امروز اگر آموزش اولیه در این مورد ارایه و تجهیزاتی متناسب با این شرایط مستقر می‌‌شود، برای این است که اگر روزی خدای نکرده زلزله‌ای رخ داد جزو کسانی باشیم که به خانواده خودمان و هم محلی هایمان در ساعات اولیه کمک‌های ضروری را برسانیم.

 قالیباف با بیان خاطره‌ای از یک شهید در دوران دفاع مقدس گفت: آن شهید بزرگوار روزهای پیش از عملیات تلاش می‌کرد یک کانال مخفی برای رزمندگان حفر کند و 24 ساعت شبانه روز بدون کمترین استراحت آن را حفر می‌کرد؛ وقتی به وی گفتم چرا مدتی استراحت نمی‌کنی، گفت پیش از عملیات هر چه بیشتر عرق بریزم در عملیات خون کمتری ریخته می‌شود.

 وی تصریح کرد: مطمئن باشید هر چه بیشتر آموزش ببینید و بیشتر آمادگی داشته باشید، هنگام بروز حادثه،تلفاتی کمتر خواهیم داشت.

 شهردار تهران با بیان نقش پررنگ خانواده‌‌ها به ویژه مادران در فرهنگ‌سازی مقابله با بلایای طبیعی تصریح کرد: آموزش توسط مادران موجب می‌شود هنگام بروز حادثه مجروح و تلفات کمتری داشته باشیم و به دیگران کمک رسانی کنیم.

 قالیباف تاکید کرد: تلاش امروز ما یعنی نجات جان انسان‌‌ها در فردای حادثه بدون اینکه بخواهیم امروز استرسی به شهروندان بدهیم؛ تنها می‌خواهیم این آمادگی را داشته باشیم که هنگام وقوع زلزله عکس العمل لازم را ازخود نشان دهیم.

 به گفته وی تا پایان امسال هر محله شهر تهران صاحب یک گروه داوطلب واکنش اضطراری محله می‌شود.

 شهردار تهران درپایان تصریح کرد: حضور پرشور مردم در مراسم امروز حجت را بر ما تمام کرد که این آمادگی برای مردم وجوددارد که در برابر حوادث آموزش ببینند و از اقدامات ما استقبال می‌کنند.

 مراسم مانوربزرگ دوامیان به مناسبت 20 مهر، روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی ز(چهارشنبه 20 مهر 90) برگزار شد.

 این برنامه با شعار "شهر من بادوام باش مستدام باش" در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی و توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران به اجرا درآمد.

کد خبر 148305

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز