چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۵
۰ نفر

گروه شهری: وضعیت پژوهش در کشور ما خوب نیست.

قالیباف

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در همایش پژوهشگران محله که در تالار ایوان شمس معاونت اجتماعی شهرداری تهران برگزار شده بود، طی سخنانی اظهار داشت: واقعیت این است که وضعیت پژوهش در کشور ما خوب نیست زیرا ما مدیریت پژوهش و مدرک فوق لیسانس و دکتری پژوهش داریم نه پژوهشگری. وی با اعلام اینکه امروز بعد از 32 سال با سعی و خطا امور را به پیش می‌بریم، افزود: در حوزه عقل نظری وقتی فارغ‌التحصیل مکانیک وارد حوزه عقل ابزاری می‌شود هنوز برای حل مشکل خود نیازمند کارگر مکانیک سر‌کوچه‌شان است. وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه در صحنه عملی هر چه در حوزه فکر داریم راه حلش از پایین به بالاست از لزوم محله‌محوری سخن گفت.

به گفته قالیباف در کشور ما پیشرفت توأم با عدالت و کرامت انسانی جز با تفکیک کار ملی از کار محلی میسر نیست. وی با طرح این سؤال که از زمان کودکی تا‌کنون همواره شنیده‌ام ایران کشوری در حال توسعه است پس کی توسعه اتفاق خواهد افتاد؟ گفت: راه نجات کشور پرهیز از تمرکزگرایی و تفکیک کار ملی از کار محلی نه فقط در دولت مرکزی که در سطوح مختلف و همه ساختارهاست.

وی دخالت شهردار تهران در سطوح محلی را نادرست خواند و افزود: به‌عنوان شهردار تهران رسیدگی به امور کلانشهری را برعهده می‌گیرم اما رسیدگی به امورات نواحی و محلات بر عهده شورایاران و هیات امنای محلات است که به‌دلیل آشنایی نزدیک با جغرافیا، مسائل و نیازهای محله زندگی‌شان نبض محله در دستشان است و درد و درمان را به درستی می‌توانند تشخیص دهند. به گزارش همشهری، قالیباف در ادامه اظهارات خود قدرت نظام جمهوری اسلامی را واگذاری همه امورات مردم به دست خودشان دانست و گفت: همانطور که حضرت امام(ره) تاکید کردند «هر کاری که از دست مردم برمی‌آید دولت حق دخالت ندارد» اما آیا امروز واقعا اینگونه کشور اداره می‌شود؟ یا همه چیز را در قبضه خودمان درآورده‌ایم؟

وی افزود: از 7 اصل قانون اساسی که اختصاص به شوراها دارد یکی در مورد سلسله‌مراتب شوراها از شورای بخش، ده، شهر، شهرستان و شورای‌عالی استان‌هاست و در جایی هم به شورای محلات اشاره شده، حال سؤال اینجاست که جایگاه شورای محلات که باید با انتخاب مردم شکل بگیرد، کجاست؟

ایجاد ظرفیت مطالعاتی در تهران

بنا بر این گزارش، دیروز سیدمحمدهادی ایازی معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز با بیان اینکه بزرگ‌ترین ظرفیت مطالعات اجتماعی و فرهنگی در شهر تهران ایجاد شده است، گفت: در سطح 374 محله سرانه مالی مجزا برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی و طرح پژوهشگر محلات تهران اختصاص یافته است. ایازی مشارکت مردمی در مدیریت محلات را گامی مثبت در تصمیم‌گیری برای اداره امور دانست و گفت:

60 درصد از مدیران محلی کارشناسان‌ارشد رشته‌های علوم اجتماعی هستند که به‌صورت مردمی در سطح محلات با ظرفیت فوق‌العاده بالایی به شناسایی، کشف و طرح مسائل و مشکلات محلات پرداخته و در 6 کارگروه تخصصی به هم‌اندیشی، تصمیم‌‌گیری و برنامه‌ریزی برای اداره امور محل خود می‌پردازند. وی طرح شمسه را ظرفیت فوق‌العاده بالایی در موضوع مدیریت شهری دانست و افزود: ما بزرگ‌ترین ظرفیت مطالعات فرهنگی و هنری را در شهر تهران ایجاد کردیم تا محلات شهر تهران در حوزه مطالعات اجتماعی، برنامه‌های خود را اجرا کنند.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به سامانه نیمرخ محله در محلات شهر تهران خاطرنشان کرد: در این سامانه اطلاعات مورد نیاز هر محله توسط مدیران ثبت شده و هر ایرانی در هر نقطه از جهان می‌تواند نسبت به کسب اطلاعات محله خود اقدام کند که اینها نمودی از تلاش‌ها و اقدامات مدیران و پژوهشگران محلی در شهر تهران است.

چشم تیزبین محله

مدیرکل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز در نخستین همایش گردهمایی پژوهشگران محله گفت: پژوهشگر محله، به مثابه چشم تیزبین و گوش شنوای محله است. او خوب می‌بیند، دقیق می‌شنود و روشن تحلیل می‌کند. جزئیاتی که شهروندان محله از پیامدهای آن آسیب می‌بینند توسط پژوهشگر محله درک و شناسایی می‌شود.

علی‌اصغر محکی، در نخستین همایش گردهمایی پژوهشگران محله که صبح دیروز برگزار شد ضمن بیان این مطلب افزود: محله واجد کارکردهای ارزشمندی نظیر «انسجام و یکپارچگی»، «تعلق خاطر»، «هویت برخاسته از خاطرات و علایق مشترک»، «روابط اعتمادآمیز اجتماعی»، «نشاط، شادابی و آرامش»، «نظارت اجتماعی»، «میانجی روابط خانواده، شهر و نهادهای اجتماعی»، «جایگاه گفت‌وگو و تعمیق روابط انسانی» است.

کد خبر 147673
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز