گروه شهری: 9 هزار متر فضای نمایشگاهی به‌مدت 5 روز انواع گل‌های پاییزه را در معرض نمایش عموم گذاشته است.

گل

به گزارش همشهری، دیروز با حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران، سومین جشنواره نمایشگاهی عرضه انواع گل‌های پاییزه آغاز به کار کرد.قالیباف طی سخنانی در مراسم افتتاحیه جشنواره گل‌های پاییزه وظیفه خود را تامین آرامش مردم دانست و تاکید کرد: باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که نظام هستی و آفرینش خداوند را با همه زیبایی‌هایش برهم نزنیم. به گفته شهردار تهران، زیبایی در حفظ کرامت انسان‌هاست و حفظ کرامت نیز این است که به‌عنوان بندگان خداوند در مسیری حرکت کنیم که سلامت دین الهی و معارف اسلامی حفظ شده و آبادانی محقق شود. وی ضمن تاکید بر لزوم آبادانی، مردم را از تخریب و تباهی محیطی که در آن زندگی می‌کنند، برحذر داشت.

قالیباف اظهار داشت: ما در مجموعه شهرداری با توسعه فضای سبز اعم از جنگلکاری حریم، توسعه پارک‌های محلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و توسعه فضای سبز حاشیه بزرگراه‌ها چنین رویکردی را مبنای کار خود قرار داده‌ و پیش می‌رویم؛ گرچه هنوز به نقطه ایده آل نرسیده‌ایم. مشکل آلودگی هوا و آلودگی صوتی از نظر شهردار تهران ریشه در بی‌توجهی به آبادانی و توسعه فضای سبز دارد، به همین دلیل وی از تصمیمی در کمیسیون ماده 5 سخن گفت که براساس آن در منطقه جنوب همت (توت‌زارهای کن) طرح تبدیل باغ‌های این محدوده به پارک عمومی و فضای سبز در دستور کار قرار گرفت. قالیباف گفت: گرچه البته تحقق این مهم برای مدیریت شهری با سختی‌ها و هزینه‌های سنگینی همراه است اما از نظر ما توسعه و حفظ فضاهای سبز شهری از ساخت اتوبان و تقاطع‌های غیرهمسطح مهم‌تر است.

شهردار تهران برپایی نمایشگاه‌های گل و گیاه را نیز در همین راستا دانست که عامل مهمی در فرهنگسازی‌ و حفظ منابع طبیعی است. وی همچنین اظهار امیدواری کرد که نمایشگاه گل و گیاه بهار سال آینده در نمایشگاه دائمی گل وگیاه واقع در گردنه تنباکویی در منطقه 15 بر پا شود. قالیباف پیشنهاد داد که برای تلطیف روحیه شهروندان و برقراری رابطه خوب میان نگاه بصری و حسی مردم در سطح 2 میلیون آپارتمان شهر تهران، گلدان‌های گل و گیاه توزیع شود.

شهردار تهران گفت: برای رابطه میان نگاه بصری و حسی مردم بحث توزیع عادلانه فضای سبز در میان شمال و جنوب شهر تهران را نیز در دستور کار قرار دادیم اما به‌طور کلی در برخی مناطق مثل 9، 10 و 13 به‌دلیل تراکم جمعیت و فشردگی بافت، فضای سبز کافی نداریم. وی قول داد که از هر گونه تلاشی برای توزیع عادلانه فضای سبز در تمام مناطق شهر دریغ نخواهیم کرد. به‌عنوان نمونه، ناگزیریم زمین را با قیمت‌های متری یک میلیون و 500 هزار تومان هم خریداری کنیم تا مشکل مردم این مناطق برطرف شود. بنا بر این گزارش، دیروز در جشنواره گل‌های پاییزه حسن بیادی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، مرتضی طلایی رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر، حمزه‌شکیب رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر، معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر، علی‌اکبر آقایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و محمد حسین مقیمی رئیس کمیسیون مدیریت شهری مجلس نیز شرکت داشتند. معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه نمایشگاه گل‌های پاییزه بود. وی طی سخنانی ضمن اعلام اینکه تنوع طبیعت از مولفه‌های خداوند در خلقت است، گفت: این تنوع در گونه‌های گیاهی و جانوری مزیت و از الطاف خداوندی است که به پایداری طبیعت می‌انجامد.

معصومه ابتکار، چشم‌نوازی، ممانعت از ایجاد گرد و غبار، تثبیت خاک و جلوگیری از روان‌آب‌ها را از ثمرات تنوع زیستی و توسعه فضای سبز دانست و گفت: برپایی چنین نمایشگاه‌هایی نیز می‌تواند در نشاط اجتماعی و تلطیف فضای شهری نقش مؤثری داشته باشد.وی از تلاش‌های شورای اسلامی شهر تهران در حمایت از توسعه فضای سبز سخن گفت که به تحولات خوبی در حوزه فضای سبز منجر شده است.
به گفته رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران، در عرصه توسعه فضای سبز حقیقتا برآیند اقدامات صورت‌گرفته از سوی مدیریت شهری مثبت و رو به رشد است. وی بر لزوم داشتن برنامه در حوزه سرمایه‌گذاری در توسعه درختکاری و گل و گیاه تاکید کرد و ادامه داد: به‌عنوان نمونه هزینه نگهداری فضای سبز و پارک‌های جنگلی پس از هدفمندی یارانه‌ها با افزایش مواجه شده است که باید برای حل این مشکل برنامه‌ریزی شود. مثلا شورای شهر تصویب کرد سالانه 10 درصد از روشنایی پارک‌ها خورشیدی شود.

کد خبر 148967
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز