همشهری آنلاین: وتوی طرح فشار بر سوریه از سوی روسیه را حرکتی مثبت قلمداد می‌کنیم و آن را از طراحی‌های خطرناک آمریکا و کشورهای غربی برای خاورمیانه می‌دانیم.به باور ما ، آمریکا با طرح مسئله سوریه به دنبال ایجاد خطی انحرافی در جنبش های مردمی منطقه است.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی به پرسشهای آنها پاسخ داد . وی در خصوص همکاریهای دو جانبه ایران و روسیه در سطح روابط دو طرف و مسائل منطقه ای و جهانی گفت : ایران و روسیه دو کشور قدرتمند هستند و رایزنی تهران و مسکو می تواند ثبات و امنیت را در منطقه فراهم آورد.

مهمانپرست  وتوی طرح فشار بر سوریه را از سوی روسیه حرکتی مثبت دانست و گفت: این طرح را از طراحی‌های خطرناک آمریکا و کشورهای غربی برای خاورمیانه می‌دانیم.به باور ما ، آمریکا با طرح مسئله سوریه به دنبال ایجاد خطی انحرافی در جنبش های مردمی منطقه است.

وی افزود: خاورمیانه به دو دلیل اقتصادی و بحث فلسطین و بیت المقدس اهمیت دارد و آمریکا همواره در تلاش بوده که خاورمیانه مورد نظر خود را شکل دهد و در این راستا با هر کشوری که در مقابل طرح مذکور ایستاده، مقابله می کند. آمریکا همچنین در قبال انقلاب های منطقه سعی کرده یک خط انحرافی را با تمرکز بر مسائل الجزایر و سوریه ایجاد کند که هدف اصلی آن شکستن خط مقاومت در برابر اسرائیل است.

مهمانپرست با اشاره به حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی تاکید کرد: آمریکا به جز حفظ دولت یهود به چیز دیگری نمی اندیشد و آنچه که در سوریه اتفاق افتاده از جمله کشته شدن هزار و 200 نیروی امنیتی تلاش برای شکستن خط مقاومت است و کشورهای منطقه چاره ای جز اینکه با یکدیگر به صورت قدرتمند و متحد عمل کنند، ندارند.

وی در تشریح مواضع ایران در قبال تحولات منطقه یادآور شد: ایران به این تحولات خوش بین است و آن را متعلق به ملتها دانسته و بر این باور است که با رخ دادن این تحولات آمریکا جایی در منطقه نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگار بلومبرگ در مورد موضع ایران در قبال بازگشت پوتین به عرصه ریاست جمهوری روسیه گفت: هر فردی که ملت بزرگ روسیه برای ریاست جمهوری انتخاب کند، حتما مورد احترام ایران خواهد بود.

مهمانپرست در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط ایران و ترکیه با توجه به تحولات پیش آمده در سوریه اظهار داشت : ایران و ترکیه دو کشور همسایه با مشترکات تاریخی و فرهنگی هستند و باید از ظرفیتهای یکدیگر برای مقابله با فتنه ها استفاده و مقامات دو کشور با تدبیر هوشیارانه با تلاش غرب برای ایجاد ناامنی در منطقه مقابله کنند.

مهمانپرست در ادامه درباره جنجال غرب بر سر وتوی روسیه علیه قطعنامه ضدسوری تاکید کرد: این اقدام مثبت در جهت جلوگیری از طراحی خطرناک کشورهای غربی برای خاورمیانه بود و طبق نظرسنجی ها حمایت87 درصدی مردم روسیه از اقدام دولت نشان داد که مخالفت روسیه مورد استقبال مردم این کشور نیز قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی به سوالی در خصوص شکایت ایران از لغو قرارداد فروش S-300 به ایران گفت: این قرارداد، یک قرارداد تجاری بود که در آن تعهد و وظایف دو طرف، نوع خسارت، زمان تحویل و بقیه مسائل به طور مشخص آمده است و اکنون هم نحوه رسیدگی به این قرارداد طبق روال عادی و بر مبنای خود قرارداد پیگیری می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این مسئله تاثیری منفی بر روابط دو کشور نمی گذارد، ولی ما هنوز علت تحویل ندادن موشکها را که صرفا موشکهای دفاعی بوده و جنبه بازدارندگی داشت، متوجه نشده ایم. با این حال روابط ایران و روسیه رو به گسترش است و دو کشور برنامه ریزی می کنند تا این روابط را بیشتر توسعه دهند.
وی همچنین در مورد آینده فلسطین و تشکیل کشوری با این نام در مناطق اشغالی گفت : فلسطین همواره از موضوعات اساسی و اولویت سیاست خارجی ایران است. ما معتقدیم تا زمانی که طرحهای صلح حتی بخش کوچکی از حقوق مردم را نادیده گرفته و به ظلم به آنان ادامه دهد، به نتیجه نخواهد رسید.

به گفته وی، پیشنهاد ایران برای این مسئله بسیار واضح و روشن است 'همه فلسطین برای همه فلسطینیان جدا از اینکه مسلمان، یهودی و یا مسیحی هستند'.
وی در پایان تاکید کرد: پیشنهاد ما برگزاری همه پرسی در کل سرزمین فلسطین با حضور همه فلسطینیان برای تعیین آینده این کشور است و تا این مسئله حل نشود منطقه همچنان دچار بحران و تنش خواهد بود.

کد خبر 148167
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز