چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

آزبست‌ها تکراری‌اند، لایة ازون تکراری است. وارونگی هوا، استفاده از خودروهای شخصی، کیفیت پایین بنزین و بالا رفتن آمار سکته قلبی تکراری است.

بارها شنیده‌ایم و امروز نوبت تکرار است.

1.ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند... همه چیز دست به دست هم داده‌ تا این هوا برای ما آلوده شود؛ بازگشایی مدرسه‌ها در پاییز، سرویس‌های مدرسه، ماشین پدر و مادرها، افزایش استفاده از خودروهای شخصی در فصل سرما، و افزایش ترافیک و البته با خنک‌تر شدن هوا، بیشتر شدن تراکم مولکول‌های هوا که باعث پایداری و تشدید آلاینده‌ها و در نتیجه پدیده وارونگی هوا می‌شود و... هشدار.

2.هشدار؛ دو هفته از شروع پاییز گذشت. مدرسه‌ها باز شدند و 300 هزار خودرو به سه میلیون و 500 هزار خودرویی که روزانه و به صورت عادی در شهر تهران در حال تردد بودند، اضافه شدند. و البته با خود روزانه حدود 10 تن به میزان آلودگی هوای شهر تهران افزودند؛ به همان 1200 تن آلودگی که هر روز وارد هوای تهران می شود.

اینها را در آستانه پاییز، رسول علی اشرفی پور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با مهر گفته است. او با اشاره به طرح‌ها و برنامه‌های مناسبی که در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در سال‌های اخیروجود دارد، از شهروندان خواسته به طور جدی از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

3. ازون آلایندة تابستانی است. ذرات معلق و مونواکسیدکربن آلاینده‌های فصل سردند.

ماشین‌ها نو شده‌اند. اثری از خودروهای فرسوده نیست، پس مونواکسید کربن کمتری تولید می‌شود.

پس چرا می‌گویند هوا آلوده است؟

کارشناسان می‌گویند هم‌اکنون در خودروها به جای سرب، از ماده‌ای به نامMTBE استفاده می‌شود که این ماده هنگام سوخت‌گیری خودروها تبخیر و بخار آن موجب افزایش بنزن می‌شود. منبع آزبست هم لنت خودروها و کلاچ خودروها و همچنین مورد استفاده آن در برخی صنایع ساختمانی است.

4. شاید خیلی از بزرگ‌ترها برای شما از آسمان‌های پرستاره گفته باشند. آسمان تهران هم روزی یکی از این پرستاره‌ها بود. یادآوری ستاره‌های تهران که دیگر تکراری نیست! هست؟ این هم از نتایج آلودگی هوا؛ ندیدن ستاره‌ها که چیز کمی نیست.

یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران همین روزهای شروع مدرسه‌ها با بیان این‌که تا همین چند سال پیش آسمان تهران پر از ستاره بوده و وجود انبوه ستار‌ه‌ها در آسمان شهرمان از ویژگی‌های پایتخت از گذشته تا کنون بوده، گفته که امروزه به دلیل آلودگی هوا، تهران یکی از کم ستاره‌ترین آسمان‌ها را در بین کلان‌شهرهای دنیا دارد و به نظر می‌رسد ستار‌ه‌های درخشان پایتخت کم فروغ شده‌اند.

به گفته رشیدی، به دلیل آلودگی هوا کوه‌های شمال تهران به عنوان چشم‌انداز زیبای پایتخت دیگر به راحتی دیده نمی‌شوند.

5. دیگر تفاوتی بین شمال شهر و جنوب شهر نیست و تقریباً همه شهروندان به یک نسبت در معرض آلودگی هوا قرار دارند. اگر در تابستان هوا آلوده می‌شد و می‌توانستیم در خانه بمانیم یا سفر برویم الان دیگر راهی نیست. باید هر روز در راه مدرسه یک لقمه آلودگی میل کنیم و البته اگر در کلاس حواسمان پرت شد یا نمره کم آوردیم، بتوانیم بگوییم تقصیر آلودگی هواست چون آلاینده‌ها روی حافظه و هوش تأثیر می‌گذراند؛ البته در دراز مدت و البته روی هوش کودکان.

6. ما چه کار می‌توانیم بکنیم؟

نقش ما حداقل و نتیجة فعالیت ما حداکثر است.

یعنی استفاده از سرویس مدرسه به جای ماشین مادر، یا همراه شدن با چند همسایه در استفاده از ماشین شخصی، در صورت نزدیک بودن مدرسه و با موافقت خانواده زودتر بیدار شدن و پیاده رفتن تا مدرسه، یادآوری این مسئله به دیگر دوستان و هم‌کلاسی‌ها و...

کد خبر 147658
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز