گروه بین‌‌الملل‌: در آستانه نشست روز سه‌شنبه میان محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در شهر مکه، باردیگر درگیری‌های خونین میان هواداران فتح و حماس منجر به بحرانی شدن وضعیت فلسطین بویژه نوار غزه شد.

در این درگیری‌ها به گزارش خبرگزاری مهر 130 نفر کشته و زخمی‌شدند. این درحالی است که یک روز پیش از آن برای چندمین‌بار بین دو طرف آتش‌بس برقرار شد و رهبران هر دو جنبش فتح و حماس که هم‌اکنون قدرت اجرایی در فلسطین را در دست دارند به‌شدت نسبت به تداوم این خشونت‌ها اظهار نارضایتی کرده و خواهان احترام به آتش‌بس شدند.

اما این بار نیز که درگیری‌ها از روز پنج‌شنبه شروع شد، هرکدام گروه مقابل را عامل شروع درگیری‌ها معرفی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه روز گذشته در حمله به یک مرکز آموزش نیرو‌های گارد ریاست جمهوری فلسطین بین 40 تا 50 نفر زخمی‌شدند.

آمریکا اخیرا 86 میلیون دلار برای آموزش و تقویت این کار اختصاص داده است و گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای گارد ریاست جمهوری در اردن  آموزش می‌بیند.

در همین حال بنا به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی المحیط بنا بر اظهارات شاهدان عینی، دیروز در درگیری‌های مجدد میان حامیان دو جنبش فتح و حماس در نزدیکی دو اردوگاه البریج و النصیرات، 56 تن کشته و زخمی‌شده‌اند. این درگیری‌ها صبح امروز (جمعه) نیز در اردوگاه جبالیا ادامه یافت که طی آن دو تن از اعضای جنبش فتح کشته شدند.

رسانه‌ها به نقل از شاهدان عینی اظهار داشتند: عصر پنج‌شنبه و هم‌زمان با سومین روز آتش بس میان فتح و حماس،‌ بعد از این که اعضای جنبش حماس مسیر دو کامیون را که به گفته آنها حامل سلاح از جنوب نوار غزه به داخل غزه بود بستند، درگیری‌هایی میان جنبش فتح و حماس به وقوع پیوست که طی آن شش تن کشته و 50 تن دیگر زخمی‌شدند.

به دنبال این درگیری‌ها و نقض آتش بس، ابوعبیده سخنگوی گردان عزالدین القسام شاخه نظامی‌حماس تاکید کرد: این دو کامیون حامل سلاح‌هایی از قبیل مسلسل و دیگر مهمات بودند.

این در حالی بود که منابع نزدیک به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خبر مربوط به حمل سلاح از طریق این دو کامیون را رد کرده و اعلام کردند: این دو کامیون حامل تجهیزات پزشکی و غیره بودند.

در این راستا، سخنگوی نیروهای اجرایی وابسته به وزارت داخلی فلسطین گفت: نیروهای گارد ریاست تشکیلات خودگردان مقر وزارت داخلی فلسطین را محاصره کردند.

سخنگوی حماس نیز گفت: نیروهای وابسته به محمود عباس به مقر دانشگاه اسلامی‌در نوار غزه حمله کرده و این دانشگاه را به آتش کشیدند و بلافاصله از دانشگاه عقب‌نشینی کردند.

به گزارش منابع خبری، چندین انفجار نیز در نزدیکی ساختمان وزارتخانه‌ها در نوار غزه رخ داد.

در عین حال، جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: کامیون‌های‌های حامل سلاح از مصر وارد نوار غزه شده بودند و از سوی یک کشور عربی که به اعتقاد جنبش حماس مفسد فی‌الارض است راهی نوار غزه شده بودند.

همچنین به گفته یکی از مقامات حماس در غزه، افراد مسلح ناشناس به سوی خودروی فوزی برهوم، سخنگوی حماس در حالی که با سه تن از محافظانش در نزدیکی شهر غزه تردد می‌کرد تیراندازی کردند.

این تیراندازی هیچ تلفاتی به دنبال نداشت. در این اطلاعیه مبارزان فتح مقصرخوانده شدند. در همین حال، مسئولان فلسطینی اعلام کردند: آمریکا در حال بررسی گسترش حمایت‌ها از نیروهای امنیتی دیگری است که تحت نظارت عباس هستند.

به گفته‌ این مسئولان، نیروهای گارد ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین متشکل از 4000 نیرو هستند که از بهترین تجهیزات آموزشی و نیز موقعیتی بهتر نسبت به نیروهای امنیت ملی برخوردارند.

کد خبر 14758

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز