سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که تنش‌ها در روابط کابل و اسلام‌آباد در روزهای گذشته به‌شدت افزایش یافته است روز گذشته حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان به دهلی نو رفت تا در هند که لقب دشمن دیرینه پاکستان را یدک می‌کشد مذاکرات حساسی را انجام دهد.

حامد کرزای

در جریان این سفر دو روزه قرار است رئیس‌جمهوری افغانستان با مقام‌های ارشد هند از جمله مانموهان سینگ، نخست‌وزیر این کشور و ملایا کرشنا، وزیر امور خارجه مذاکره کرده و توافق‌های مهم راهبردی میان دو طرف امضا شود. هر چند دولت هند روز گذشته دومین سفر کرزی به دهلی نو در سال‌جاری میلادی را فرصت مناسبی برای تقویت روابط راهبردی دو کشور خواند اما بدون شک این سفر تنش‌ها میان افغانستان و پاکستان را افزایش خواهد داد.

هند از بزرگ‌ترین قدرت‌های منطقه به حساب می‌آید که نقش مهمی را در افغانستان پس از طالبان بازی کرده است. این کشور متعهد شده که برای بازسازی افغانستان و کمک به برنامه‌های توسعه‌ای این کشور، 2میلیارد دلار کمک در اختیار افغانستان قرار می‌دهد.

در این سفر اما قرار است که سران دو کشور یک پیمان استراتژیک امضا کنند که سطح روابط دو طرف را به بالاترین سطح خود خواهد رساند. اس‌ام کریشنا، وزیر امور خارجه هند روز گذشته همزمان با سفر کرزی با تکرار نگرانی دهلی نو درباره حملات تروریستی در افغانستان تأکید کرد که این پیمان طی این سفر به امضای کرزی و سینگ خواهد رسید. وزیر امور خارجه هند با اشاره به ترور ولی کرزی، برادر رئیس‌جمهور افغانستان و برهان‌الدین ربانی، رئیس شورای‌عالی صلح این کشور تأکید کرد که چنین حملات تروریستی یک هشدار برای هند و کشورهای منطقه برای تقویت مبارزه با تروریسم است.

این برای نخستین بار است که دولت افغانستان پیمانی اینچنینی را با کشوری در جهان امضا می‌کند. دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان اخیراً و پس از بالا‌گرفتن تنش‌ها با پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت این کشور در برنامه‌ریزی برای آینده افغانستان، با متحدانی چون آمریکا، کشورهای اروپایی و هند همکاری نزدیکی خواهد داشت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که پیمان استراتژیک دو کشور، ادامه همکاری‌های درازمدت هند با افغانستان و سهم‌گیری بیشتر این کشور در عرصه آموزش نیروهای امنیتی افغانستان را در بر می‌گیرد. هند و پاکستان با داشتن تسلیحات هسته‌ای دو قدرت رقیب در منطقه به حساب می‌آیند و نزدیکی دولت افغانستان با هند، همواره باعث نگرانی پاکستان بوده است. مشارکت هند در امور امنیتی افغانستان خیلی خوشایند مقام‌های اسلام‌آباد که این کشور را حیاط خلوت خود می‌دانند به حساب نمی‌آید. مقام‌های هند بارها پاکستان را به‌ویژه در زمان حملات بمبئی به حمایت از گروه‌هایی مانند لشکر طیبه و شبکه حقانی متهم کرده‌اند.

ادامه حملات کرزی علیه پاکستان

حامد کرزی تنها یک روز پیش از آغاز سفر خود به هند بار دیگر پاکستان را متهم به عدم‌همکاری برای برقراری صلح در افغانستان کرد. رئیس‌جمهوری افغانستان دوشنبه شب در یک سخنرانی تلویزیونی با متهم کردن پاکستان به «تعقیب یک بازی دوگانه» تأکید کرد که اسلام‌آباد برای مبارزه با گروه‌های مسلح و برقراری صلح در افغانستان همکاری لازم را انجام نمی‌دهد. وی با اشاره به اینکه همیشه خواهان روابط دوستانه با پاکستان بوده و به همکاری دوطرف برای مبارزه با شبه‌نظامیان در منطقه مرزی دو کشور امید داشته است اعلام کرد که اسلام آباد با استفاده از «تروریسم به‌عنوان ابزار» وی را نا‌امید کرده است.

وی همچنین اعلام کرد که به‌زودی لوی جرگه سنتی را فرامی‌خواند تا در مورد نحوه مذاکرات صلح، همکاری‌های استراتژیک با دیگر کشورها و آنچه او تجاوز مداوم خارجی خواند، مشورت کند. کرزی که پیش از این هم اعلام کرده بود به جای طالبان از این پس با دولت پاکستان مذاکره خواهد کرد در این سخنرانی هم گفت: ما در واقعیت با دولت‌ها طرف هستیم و نه با نیروهای وابسته به آنها. به همین خاطر باید با طرف اصلی و صاحب صلاحیت گفت‌وگو کنیم و طرف شویم.

کد خبر 147548
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز