سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، تشکیل اتحادیه اوراسیا، متشکل از کشورهای منشعب از اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی سابق را خواستار شد

 او گفت این اتحادیه باید در کنار آمریکا، اتحادیه اروپا و قدرت‌های نو ظهور آسیایی، ثبات و توسعه جهانی را تضمین کندبه گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پوتین که پیشتر، از فرو پاشی اتحاد شوروی در سال 1991 به عنوان بزرگترین فاجعه ژئوپولیتیکی قرن بیستم ابراز تاسف کرده بود، اکنون می‌گوید طرح جدید او در راستای باز سازی اتحاد جماهیر شوروی سابق نیست.

با این حال، وی در مقاله‌ای که در روزنامه ایزوستیا منتشر کرده است، تاکید می‌کند اتحادیه جدید باید یکی از قطب‌های دنیای نو باشد و به عنوان پلی کارآمد میان اروپا و منطقه پویای آسیا و اقیانوسیه عمل کند.

به نوشته پوتین، هیچ دلیلی برای باز سازی اتحاد جماهیر شوروی وجود ندارد. ساده انگارانه است که اگر بخواهیم برای باز آفرینی چیزی تلاش کنیم که مربوط به گذشته است. اما نوعی یکپارچگی نزدیک که مبنای اقتصادی و سیاسی داشته باشد و برپایه ارزش‌هایی نوین بنا شده باشد، نیاز امروز ماست.

روسیه، بلاروس و قزاقستان پیشاپیش با برداشتن موانع گمرکی، نوعی اتحادیه اقتصادی ایجاد کرده‌اند. قرار است این سه کشور، مقررات مشترک تجاری خود را تا اول ژانویه (11 دی) تنظیم کنند.

پوتین امیدوار است که قرقیزستان و تاجیکستان هم به این اتحادیه جدید بپیوندند.

نخست وزیر روسیه در مقاله روز سه شنبه خود همچنین می افزاید: ما به این بسنده نمی کنیم و دست یابی به آرمان تشکیل اتحادیه اوراسیایی را دنبال خواهیم کرد. اتحادیه اوراسیا باید در کنار اتحادیه اروپا، ایالات متحده، چین و جامعه اقتصادی آسیا و اقیانوسیه، ثبات و توسعه جهانی را تضمین کند.

روسیه پیش از این هم برای اتحاد با جمهوری های سابق شوروی تلاش کرده بود، اما بعضی از این کشورها تمایلی به نزدیکی با مسکو ندارند.

ویکتور یانوکویچ، رییس جمهوری جدید اوکراین که اتفاقا از او به عنوان دوست روسیه یاد می شود، تمایل زیادی به ارتباط با اتحادیه اروپا دارد. وی ماه گذشته میلادی، کرملین را متهم کرد که تلاش می کند به زور اوکراین را وادار به عضویت در اتحادیه سه جانبه مسکو - آستانه - مینسک کند.

یانوکویچ تاکید کرد که مغلوب این تلاش نخواهد شد.

طرح تازه پوتین، نوعی چالش برای ابتکار مشترک سوئد و لهستان نیز به شمار می رود. این دو کشور از دو سال قبل، پیشنهادی را مطرح کرده اند که در صورت به نتیجه رسیدن، باعث نزدیک تر شدن اتحادیه اروپا با شش کشور سابق شوروی خواهد شد. گرجستان، اوکراین، بلاروس، مولداوی، ارمنستان و آذربایجان این شش کشور هستند.

گفته می شود ولادیمیر پوتین که از سال 2000 تا 2008 رییس جمهوری روسیه و پس از آن نخست وزیر این کشور بوده است، ممکن است بار دیگر برای انتخابات سال آینده ریاست جمهوری نامزد شود.

کد خبر 147540
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز