همشهری آنلاین: "ژان پیر بل"، نخستین رئیس سوسیالیست تاریخ سنای فرانسه شد.

فرانسه

 

به گزارش ایسنا، "ژان پیر بل" از حزب "سوسیال" از این پس رئیس مجلس سنا و مرد شماره 2 قدرت در فرانسه خواهد بود.

 این سیاستمدار 59 ساله که برای فرانسویان چندان شناخته شده نیست، نخستین رئیس سوسیالیست تاریخ سنای فرانسه و پس از نیکولا سارکوزی، قدرتمندترین مرد سیاست این کشور خواهد بود.

 بل که از سال 2004 در سنا ریاست فراکسیون سوسیالیست‌ها را برعهده داشت، در انتخابات ریاست سنا "ژرار لارشه" را از احزاب حاکم UMP کنار زد.

 احزاب چپ با در اختیار داشتن 177 کرسی اکثریت مطلق سنای 348 نفری فرانسه را در اختیار دارند.

 نزدیک به 72 هزار تن از مردان منتخب که 95 درصدشان را شهرداران و اعضاهای شوراهای شهر استان‌های فرانسه تشکیل می‌دهند، نمایندگان مجلس سنا را برمی‌گزینند. احزاب چپ یکشنبه گذشته در انتخابات سنا برای نخستین‌بار توانسته بودند، اکثریت مطلق را از آن خود کنند. این بردی تاریخی برای احزاب چپ شمرده می‌شد زیرا از زمان پایه‌گذاری سنا در قانون اساسی جمهوری پنجم فرانسه در سال 1958 تا به امروز همواره محافظه‌کاران اکثریت سنا را در اختیار داشتند.

 به نوشته "اشپیگل آن‌لاین" از دست دادن اکثریت مجلس سنا برای نیکولا سارکوزی ضربه‌ای سنگین شمرده می‌شود، زیرا این پارلمان می‌تواند علیه تصمیم‌های مجلس نمایندگان فرانسه تصمیم‌گیری کند.

 رئیس‌جمهور فرانسه از آغاز ریاست‌جمهوری‌اش در فرانسه (2007) در همه انتخابات داخلی شکست را تجربه کرده است؛ از جمله در انتخابات مجلس نمایندگان (2008) و انتخابات محلی (2011).

 "فرانسوا هولاند"، یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پس از پیروزی فراگیر چپ‌ها گفت: «نیکولا سارکوزی ضربه سختی خورد. او می‌داند که به آخر خط رسیده است.»

 درستی پیش‌بینی این سیاستمدار یک سال دیگر و در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه روشن خواهد شد. هنوز معلوم نیست نامزد سوسیالیست‌ها برای مبارزه‌های انتخاباتی برابر سارکوزی چه کسی خواهد بود.

کد خبر 147287
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز