جواد افتاده*: شهروندان دیروز، به‌عنوان کاربران امروز در رسانه‌های اجتماعی حضور مجازی دارند؛ حضوری که ناخودآگاه تبدیل به اپیدمی شده است؛ لذا دولت‌ها، شهرها و سازمان‌های امروز جهان برای حضور و مشارکت فعالانه شهروندان، سیاست رسانه‌های اجتماعی را تدوین می‌کنند.

رسانه های اجتماعی

آنچه باعث نگرانی مسئولان شهری شده این است که در رسانه‌های اجتماعی، خطوط بین زندگی شخصی و کاری، کمرنگ و در برخی مواقع پاک می‌شود. کارمندی ناخودآگاه و بدون غرض اطلاعات محرمانه را در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کند زیرا احساس می‌کند شفافیت و صداقت در این رسانه‌ها اصل اساسی است اما به‌واقع بین افشای اطلاعات و شفافیت تفاوت وجود دارد؛ یعنی نمی‌توان اطلاعات محرمانه سازمان‌ها، گروه‌ها و حتی اشخاص را بدون اجازه در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد.

امروزه شهرهای پیشرفته دنیا برای روشن شدن چرخه فعالیت و مسیرها در این حوزه، سیاست رسانه‌های اجتماعی تدوین می‌کنند؛ یعنی برای کارمندان مشخص می‌کنند که شما باید در این مسائل وارد شده و در این موضوع‌ها نباید وارد شوید و سعی می‌کنند به آنها القا کنند که فعالیت حرفه‌ای و شخصی جدا از یکدیگر است، گاهی نیز اجازه فعالیت شخصی در زمان اداری را در رسانه‌های اجتماعی می‌دهند. به‌نظر می‌رسد قبل از اینکه کارمندان در رسانه‌های اجتماعی حاضر شوند باید با فرصت‌ها و تهدیدهای این رسانه‌ها آگاه شوند تا از خطراتی که ممکن است در آینده پیش بیاید آمادگی کامل داشته باشند.

تدوین سیاست رسانه‌های اجتماعی در شهرها نه تنها محدودیتی برای کارمندان و شهروندان ایجاد نمی‌کند بلکه نقشه‌راه را مشخص می‌کند. به‌عنوان مثال، برای آنها مشخص می‌کند که عضویت در شبکه‌های اجتماعی، مجاز است یا خیر؟ چه محتوایی مجاز است و چه محتوایی مجاز نیست؟ همه اینها را می‌توان در سند سیاست رسانه‌های اجتماعی تدوین کرد.

از آنجایی که بحث رسانه‌های اجتماعی نسبتا جدید است، در مرحله اول باید نگاهی به سایر شهرهای جهان کرد تا مسیر برایمان شفاف شود. شهرداری شهر سن‌آنتونیو درآمریکا در 15صفحه، سیاست رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده و معتقد است: هدف ما اطمینان از استفاده مناسب از فناوری‌های رسانه‌های اجتماعی توسط کارمندان و متقاضیان شهر سن آنتونیو است. این رهنمود شامل راهنمایی برای چگونگی ارتباط برقرار کردن شهرداری با کارمندان، ساکنان، بازدیدکنندگان، صاحبان کسب‌وکارها و مخاطبان گوناگون رسانه‌های اجتماعی است.

سیاست رسانه‌های اجتماعی این شهر به تمامی کارمندان بخش‌های مختلف ابلاغ شده است و در قسمتی از آن آمده است که بخش‌های شهری ممکن است در رسانه‌های اجتماعی عضویت داشته باشند تا بتوانند ارتباطات، مشارکت و مبادله اطلاعات در حمایت از کسب و کارهای شهری را گسترش دهند. این سیاست می‌گوید: رسانه‌های اجتماعی حامی نگرش به شهر است که به وسیله تعامل میان کارمندان، ساکنان، بازدیدکنندگان، کسب‌وکارها و سایر مخاطبان با شهرداری عمل می‌کند. سن آنتونیو با جمعیتی حدود یک میلیون و 300 هزار نفر در ایالت تگزاس و هفتمین شهر بزرگ ایالات متحده آمریکا (در محدوده شهری) است. به‌نظر می‌رسد شهر تهران نیز باید به‌عنوان یکی از کلانشهرهای جهان، در مرحله اول برای هدایت کارکنان و درنهایت شهروندان، سیاست رسانه‌های اجتماعی مشخصی تدوین کند.

این سیاست می‌تواند ابهامات موجود در این حوزه را برطرف کند زیرا برای مواجهه با ابزارهای فناوری، تنها تدوین و ارائه سیاست و اطلاعات مشخص و رسمی می‌تواند دربرابر چالش‌های احتمالی، رویکرد و تصمیم منطقی اتخاذ کند و از طرفی فرصت‌های موجود را تقویت می‌کند.

*مدیر سایت رسانه‌های اجتماعی شهرداری تهران

کد خبر 147122

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز