پنجشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۰ - ۰۴:۲۶
۰ نفر

شهرداری تهران در راستای پیاده‌سازی‌ پروژه شهر الکترونیک و با هدف ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان تهرانی، اقدام به طراحی و راه‌اندازی 7 سامانه الکترونیکی در زمینه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی کرد.

شهر مجازی

این سامانه‌ها صبح دیروز در مراسمی با حضور مدیران خانه‌های فناوری اطلاعات محلات تهران که در محل تالار شمس معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد رسما رونمایی شد.
در این مراسم که با حضور دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، دکتر سید محمد هادی ایازی معاون اجتماعی و فرهنگی و مهندس قائمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران برگزار شد 375 تن از مدیران خانه‌های فناوری اطلاعات و مدیران محلات تهران حضور داشتند. با رونمایی از این سامانه‌ها، مدیران خانه‌های فناوری اطلاعات سرای محلات تهران نیز رسما فعالیت خود را برای مدیریت، به روز رسانی و نظارت بر این سامانه‌ها آغاز کردند.

شهردار تهران در مراسم رونمایی از 7 سامانه آنلاین مدیریت محله در تهران بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات برای خدمت‌رسانی به مردم تاکید کرد. دکتر قالیباف اظهار داشت: زندگی شهری به وضوح بستگی به میزان دسترسی شهروندان به داده‌ها دارد که به هر طریق باید اطلاعات و آگاهی آنها را در بستر فناوری اطلاعات بالا ببریم تا چابک‌سازی‌ سازمانی اتفاق بیفتد و این شبکه اجتماعی مجازی در چارچوب سامانه‌های آنلاینی که راه‌اندازی شده می‌تواند به ما در چابک‌سازی‌ امور کمک کرده و ما را در فرایند تبدیل شهرنشین به شهروند یاری کند. وی در ادامه تاکید کرد که به‌طور اصولی هر حرکت در محله باید منطبق با تفکر اسلامی بوده و با محوریت دین پیش رویم.

وی تصریح کرد: ساختار شهری و شهروندی ما بسیار شکننده است. ناگزیر برای پیشرفت ساختار شهروندی و شبکه‌های اجتماعی باید مردم و شهروندان را در مدیریت شهری مشارکت دهیم. با این حال باید گفت مشارکت‌های امروز در سطح فعال نیستند بلکه منفعل هستند. سید محمد هادی ایازی نیز در این مراسم اظهار داشت: هدف از راه‌اندازی این سامانه‌ها افزایش رضایتمندی شهروندان از طریق ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال، کاهش هزینه‌های خدمات شهری از طریق ارائه خدمات الکترونیک شهروندی در محلات و افزایش آگاهی‌های عمومی در زمینه فرصت‌ها و تهدیدهای فناوری‌های جدید ارتباطی است.

وی همچنین کارآمد‌سازی‌ فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی مبتنی بر بستر فناوری اطلاعات در قالب مدیریت محله و ارزیابی دقیق و شفاف فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی مبتنی بر آی‌تی و تسهیل در امور برای شهروندان محلات با استفاده از خدمات الکترونیک را از دیگر اهداف این سامانه‌ها برشمرد.در ادامه این مراسم جلسه‌ای با حضور مهندس قائمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران و چند تن از کارشناسان فناوری اطلاعات برگزار شد و از تک‌تک سامانه‌ها به‌صورت آنلاین رونمایی شد.

سامانه‌های مذکور عبارتند از:
1- سامانه پژوهشگران محله: این سامانه امکان ثبت اسامی داوطلبان محلی برای انجام پژوهش در محله خود را فراهم می‌آورد و داوطلبان از طریق این سامانه می‌توانند برای اجرای پروژه نیمرخ محلات و هم‌اندیشی محلات شرکت نمایند.
2- سامانه نیمرخ محلات: این سامانه محل گردآوری اطلاعات پایه‌ای محلات شامل جمعیت، مراکز موجود، افراد و گروه‌های اثرگذار، مشکلات اولیه و خدمات اجتماعی و فرهنگی ارائه شده در محلات است.
3- سامانه هم اندیشی محلات: در این سامانه گزارش‌های نشست‌های گروهی نخبگان اثرگذار محلی که جهت بررسی و مطالعه مشکلات و آسیب‌های محله گرد هم می‌آیند ثبت می‌شود. همچنین پژوهشگران محله می‌توانند راهکارهای ارائه شده از سوی صاحب‌نظران را در این سامانه ثبت کنند. استفاده از 3 سامانه اول در فاز اولیه صرفا توسط مدیران آی‌تی محلات صورت می‌گیرد و به‌زودی دسترسی عمومی روی وب نیز فراهم می‌شود.
4- سامانه خبر مکان محور: http://map.tehran.ir
در این سامانه که مبتنی بر جی‌ای‌اس است خبرها و رخدادهای هر محله براساس محل وقوع آن روی نقشه تهران ثبت می‌شود و کاربران می‌توانند اطلاعات هر محله را براساس خروجی RSS روی گیرنده‌های آنلاین خود دریافت نمایند.
5- سامــانـه دانـشـنــامــه مــحلات:
http://wiki.tehran.ir این سامانه که می‌توان آن را تهران ویکی نیز نامید یک سایت آنلاین کاملا مشابه دانشنامه آنلاین ویکی‌پدیا است که امکان بارگذاری مقالات و مستندات در حوزه اجتماعی و فرهنگی را با توجه به دسترسی‌های تعیین شده و مشاهده و اشتراک آن برای کاربران فراهم می‌کند.
6- سامانه تهران تیوب: http://tube.tehran.ir
این سامانه با ساختاری کاملا مشابه شبکه‌های اجتماعی مجازی انتشار فیلم و ویدئو، به‌منظور بارگذاری و دانلود و مشاهده فیلم‌های مرتبط با تهران و مستندات مذهبی، آموزشی، سینمایی، کودک و نوجوان، نماهنگ و فیلم‌های مناسبتی راه‌اندازی شده است.
7- سامــانــه گــردشگــری مــجازی:
http://virtualtour.tehran.ir سامانه توریسم و گردشگری مجازی، یکی از سامانه‌های آنلاین منحصر به فرد است که امکان مشاهده اماکن تاریخی، مذهبی و ورزشی و تجاری تهران را با استفاده از تصاویر گیگا‌پیکسلی، پانوراما (063درجه) و سه‌بعدی با قابلیت و وضوح بالا فراهم می‌آورد. دسترسی به همه این سامانه‌ها از طریق پورتال معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران به آدرس http://farhangi.tehran.ir امکان پذیر است.

کد خبر 140347
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز