جمعه ۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

گروه ورزشی - علی شاکری: انتظار 36 ساله والیبال ایران در یک شب پاییزی دل انگیز در تهران به سر رسید و تیم ملی والیبال کشورمان با شکست‌دادن چین در فینال‌ در شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا بر سکوی نخست ایستاد.

ورزش

پاداش این قهرمانی صعود به مسابقات جام جهانی و حضور در مرحله انتخابی بازی‌های المپیک لندن بود. تیم ایران که چند بار در یکقدمی قهرمانی این بازی‌ها در دوره‌های قبل و به‌خصوص2 سال پیش در مانیل فیلیپین از دستیابی به‌عنوان قهرمانی بازمانده بود، این‌بار با اتکا به تجربیات‌ سرمربی سرشناس آرژانتینی و حمایت پرشور و حماسی مردم به آنچه استحقاقش را داشت دست پیدا کرد.

ایران در جمع مدعیان قهرمانی این دوره از مسابقات شایسته‌ترین تیم برای فتح جام بود و تنها تیمی بود که بدون شکست با
8 پیروزی، 24 ست برده و با 2 ست باخته کسب نخستین مدال طلای خود را در معتبر‌ترین تورنمنت والیبال قاره آسیا و اقیانوسیه در میان استقبال پر شور نزدیک به 16 هزار تماشاگر پر خروشی که تمامی فضای راهروها و حتی روی تابلوی امتیازات و پنجره‌ها را به تصرف خود درآوردند جشن گرفت.

در روزی که در 2 ساعت مانده به بازی فینال درهای سالن 12 هزار نفری به روی علاقه‌مندان به والیبال بسته شده بود و هزاران نفر از تماشاگران راهی به سالن پیدا نکرده و پشت درهای بسته گوش به نتیجه این بازی سپرده بودند در دیداری پر افت و خیز با شکست 3 بر یک چین دارنده 3مدال طلای جام ملت‌های آسیا رنگ تحقق به آرزوی دیرین دوستدارانش بخشید که نزدیک به 36 سال انتظار چنین روزی را می‌کشیدند.

تکرار سناریوی بازی با کره

بازی با چین تکرار سناریوی بازی با کره در مرحله نیمه‌نهایی از آب درآمد و تیم ایران با ترکیب همیشگی امیرحسینی، بازارگرد، موسوی، نادی، زرینی، کمالوند و ظریف با باخت 25 بر 22 در ست اول همه حاضرین در سالن را تا حدود زیادی در هراس شکست
فرو برد. اما مثل روز بازی با کره این پایان کار تیم ایران نبود و خیلی زود ولاسکو با کمک پائولو گاردینری ایتالیایی و سی‌چلو و با آنالیز دقیق بازی حریف نقاط ضعف تیمش را ترمیم کرد و راه پیروزی در ست‌های بعدی را به شاگردانش نشان داد.

زو جیان، سرمربی چینی که دو ماه پیش با شکست دادن تیم ایران در چین مانع از راهیابی تیم ایران به مرحله انتخابی لیگ جهانی شد، این بار در رویارویی با همتای باتجربه‌اش ولاسکو در تقابل تاکتیکی کم آورد و هرگز نتوانست حتی با دگرگونی اساسی ترکیب تیم چین، از شکست فرار کند. تیم ایران ست دوم را در رقابتی نزدیک و به دشواری با نتیجه 25 بر 23 از چین برد. اما اوج نمایش تیم ایران از اواسط ست سوم بازی اتفاق افتاد.

ولاسکو که تا دیدارهای قبلی همواره به هنگام حضور امیر حسینی در منطقه جلوی تور برای پوشاندن ضعف دفاعی او با فراخوانی امیر غفور و مهدی مهدوی این دو را به تناوب جانشین امیر حسینی و بازارگرد می‌کرد، این بار به‌دلیل عملکرد خوب آنان هرگز درصدد برگرداندن حسینی و بازارگرد برنیامد.

با بازی تاثیر‌گذار مهدوی و امیر غفور آنالیز قبلی چینی‌ها به هم ریخت و این تیم دیگر نتوانست در برابر بازی روان تیم ایران‌ مقاومت کند و در نهایت در ست‌های سوم و چهارم راحت‌تر از ست دوم با نتایج 25 بر 19 و25 بر 16 تسلیم شد. انجام چنین حرکتی و اعتماد به بازیکنان ذخیره فقط از مربی‌ای بزرگ و پرتوانی چون ولاسکو برمی‌آمد که در سایه حمایت پرشور تماشاگران و درایتش توانست ایران را قهرمان جام ملت‌های آسیا کند. در بازی با چین فرهاد ظریف با دریافت‌های مطلوب و چند مورد توپ‌گیری خوبش به همراه زرینی و کمالوند نقشی پررنگ در پیروزی تیم ایران ایفا کردند. در بازی رده‌بندی هم تیم کره‌جنوبی با سرمربیگری پارک کی ون با شکست 3 بر یک استرالیا، سوم شد.

برترین‌های جام شانزدهم

ارزشمندترین بازیکن:

آرش کمالوند از ایران

امتیازآورترین بازیکن:

جوئن کوانگ هان از کره‌جنوبی

بهترین زننده سرویس:

کیم یوهان از کره‌جنوبی

بهترین آبشارزن:

رابرتس ناتان از استرالیا

بهترین دفاع:

سیانگ جونگ لانگ از چین

بهترین پاسور:

امیر حسینی ازایران

بهترین لیبرو:

فرهاد ظریف از ایران

کد خبر 147064
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز