گروه بین‌الملل: همزمان با عقب‌نشینی غرب در ارائه پیش‌نویس قطعنامه جدید تحریم علیه سوریه، سفیر آمریکا در دمشق در گفت‌وگویی مفصل با نشریه آمریکایی تایم به صراحت گفت:

انتظار نداشته‌باشید ماجرای لیبی در سوریه تکرار شود. رابرت فورد سفیر آمریکا که در ماه‌های گذشته فعال‌ترین سفیر خارجی در تحولات اخیر سوریه بوده و با سفر به شهرهای محل ناآرامی با گروه‌های مخالف دیدار و گفت‌وگو کرده‌است، به تایم گفت: جنبش اعتراضی سوریه کاملا مسالمت‌آمیز است اما هر چه بشار اسد این رویارویی را طولانی‌تر کند این جنبش بیشتر به سمت اقدام مسلحانه و رویارویی نظامی پیش می‌رود. فورد که به فرهنگ و زبان عربی مسلط است و سال‌ها در کشورهای عربی حضور فعال داشته‌است، در یک گفت‌وگوی تلفنی از دمشق به تایم گفت: بعضی معترضان سوری برای دفاع از خود مسلح شده‌اند و به سمت نیروهای امنیتی سوریه هم تیراندازی کرده‌اند. سفیر آمریکا گفت: ما به مخالفان هم گفته‌ایم که فکر نکنند برنامه ما برای سوریه مانند لیبی است.

آنها نباید برای حل این مشکل به خارج چشم داشته‌باشند. این مشکل سوریه است که خود سوری‌ها باید حلش کنند. یک راه‌حل این است که مخالفان سوری هماهنگ و متحد شوند. تشکیل شورای ملی مخالفان اولین‌گام در این زمینه است. گام بعدی سرمایه‌گذاری روی جذب افراد درون سیستم و به‌ویژه درون ارتش سوریه است. سفیر سوریه گفت که آمار دقیقی از تعداد فراری‌ها از ارتش سوریه در دست نیست. وی گفت: سوریه لیبی نیست. این کشور از اقوام و مذاهب مختلف تشکیل شده و با مناطق ناآرامی چون لبنان و عراق و اسرائیل هم‌مرز است. جنگ در سوریه کل این منطقه را با ناآرامی رو‌به‌رو می‌کند.

فورد در پاسخ به برخی گزارش‌های رسانه‌ای مبنی بر رایزنی آل سعود برای حفظ اسد و شروط ریاض برای حمایت از دولت سوریه، این گزارش‌ها را رد کرد. در روزهای گذشته برخی منابع وابسته به مخالفان دولت سوریه گفته‌بودند، عربستان به اسد پیشنهاد داده درصورت قطع ارتباط با ایران و حزب‌الله، از او حمایت می‌کند. عربستان ماه گذشته با ادعای اینکه نگران اعمال خشونت علیه مردم سوریه است، سفیر خود را از دمشق فراخواند. فورد در خاتمه صحبتش با تاکید بر اینکه زمان به نفع اسد نیست گفت: مخالفان منتظر باشند تا تحریم‌های اقتصادی علیه دولت سوریه اثر کند. او گفت که آمریکا فعلا حرفی با دولت سوریه ندارد و تماسی میان دو طرف برقرار نیست.

قطعنامه بدون تحریم

در پی مخالفت شدید کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل با پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا و اروپا علیه دولت سوریه، این پیش‌نویس اصلاح شد و درخواست تحریم‌های فوری علیه سوریه حذف شده‌است. به گزارش شبکه خبری الجزیره، پیش‌نویس تهیه شده توسط کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و پرتغال با حمایت آمریکا، چند هفته‌ای است که توسط اعضای شورای امنیت تحت بررسی است. علاوه بر مخالفت جدی روسیه و چین، کشورهای برزیل، هند و آفریقای جنوبی هم تمایلی به تصویب پیش‌نویس قبلی نداشتند. به همین دلیل پیشنهاددهندگان این قطعنامه، آن را تغییر داده و درخواست تحریم‌های فوری را از آن حذف کرده‌اند. در این قطعنامه نسبت به وضعیت سوریه ابراز نگرانی عمیق شده و درخواست شده‌است که همه درگیری‌ها خاتمه یابد. به گفته یکی از دیپلمات‌های غربی، طولانی شدن بحث درباره تصویب قطعنامه علیه سوریه، پیشنهاد‌دهندگان قطعنامه را بر آن داشت که تغییراتی به نفع کشورهای مخالف قطعنامه ایجاد کنند تا قطعنامه‌ای به اتفاق آرا درباره سوریه صادر شود. فعلا آنچه برای غرب مهم است صدور قطعنامه‌ای به اتفاق آراست، حتی اگر این قطعنامه هیچ تدابیر تنبیهی و مجازاتی علیه دولت سوریه نداشته‌باشد.

اسد در تدارک انتخابات است

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) دیروز گزارش داد، بشار اسد دستور تشکیل کمیته عالی انتخابات در این کشور را صادر کرده‌است. در بیانیه ریاست‌جمهوری سوریه آمده است که این دستور بر تشکیل کمیته‌ای از قضات دادگاه استیناف سوریه تصریح می‌کند که شامل 5 عضو اصلی و 5عضو علی‌البدل است که در میان اعضای اصلی یک زن نیز حضور دارد. مقر این کمیته دمشق و ماموریت آن نظارت کامل بر روند انتخابات و اتخاذ تدابیر لازم برای تضمین سلامت و آزادی انتخابات است. بنا بر این گزارش، این کمیته در کار خود دارای استقلال کامل است. دولت سوریه که تاکنون قوانین احزاب و مطبوعات را اصلاح کرده است اواخر ماه سپتامبر نیز قانون جدید و نهایی انتخابات را صادر کرد. درحالی‌که بشار اسد ماه گذشته میلادی در سخنانی تلویزیونی از برگزاری انتخابات در فوریه آینده خبر داده بود، روز گذشته نیز بثینه شعبان در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی اعلام کرد که انتخابات پارلمانی فوریه برگزار خواهد شد و بشار اسد مشغول تشکیل کمیته‌ای برای اصلاح قانون اساسی یا بازنویسی آن است.

کد خبر 146975
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز