یکشنبه ۳ مهر ۱۳۹۰ - ۲۲:۰۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: گوگل اخیرا سرویس فارسی جی‌میل خود را راه‌اندازی کرده و به نظر می‌رسد رفع برخی نقطه ضعف‌ها می‌تواند موجب محبوبیت هرچه بیش‌تر سرویس ای‌میل شرکت گوگل در میان کاربران ایرانی شود.

به گزارش ایسنا، تأکید شرکت گوگل بر مخاطب‌محوری یکی از استراتژی‌های قوی این شرکت بزرگ مبتنی بر فن‌آوری‌های نوین است و به واسطه همین موضوع توانسته به سرعت حجم وسیعی از تعاملات کاربر محور بر بستر وب را به خود اختصاص دهد.

فارسی‌سازی سرویس ای‌میل شرکت گوگل از جمله این سیاست‌ها بود که در جهت رضایت کاربران فارسی زبان اقصی نقاط جهان به وقوع پیوست تا به راحتی و تعامل با زبان مادری خود بتوانند از این سرویس گوگل خدمت دریافت کنند و این در حالی است که شاید عده‌ای چنین گمان کنند که وجود زبان فارسی برای سرویس ای‌میل چندان ضرورتی ندارد چراکه محیطی پیچیده نیست و تمامی کاربران می‌توانند با حداقل دانش به کار با زبانی بین‌المللی هم‌چون انگلیسی بپردازند.

 فارسی؛ جدیدترین زبان جی‌میل more

به هر حال سرویس جی‌میل پس مدت زمانی طولانی افزونه فارسی را به لیست زبان‌های خود افزود اما نباید انتظار داشته باشیم که در بدو ورودش به این مرحله تمامی قابلیت‌ها و امکانات بدون مشکل باشد چراکه بعد از مرحله پیاده‌سازی، تست و آزمایش نهایی مرحله آزمایش کاربردی و یا مبتنی بر کاربران است و به این واسطه برای عیب‌یابی‌های نهایی باید نسخه به روز شده در اختیار کاربران و علاقه‌مندان به کار با آن سامانه قرار بگیرد تا خطاهای احتمالی و یا پیشنهاد‌ها برای توسعه سیستم به وقوع بپیوندد.

شاید هم‌اکنون محیط فارسی سرویس ای‌میل گوگل دارای اشکالاتی باشد که یکی از مهم‌ترین این موارد تقویم میلادی این سرویس باشد که همپای ورود زبان فارسی رونق نیافته و به تقویم شمسی تبدیل نشده است و این موضوع برای زبان فارسی معضلی به شمار می‌رود، البته جایگاه تقویم شمسی همیشه در فضای وب چنین بوده است و در پاره‌ای موارد کاربران کشورهای مختلف و مخصوصا مسلمانان را دچار سردرگمی می‌کند.

تغییر شمایل صفحه جی‌میل از چپ‌چین به راست‌چین از دیگر ضعف‌های این محیط به شمار می‌رود چراکه تمامی لینک‌ها و کاربردها به صورت فارسی تبدیل نشده که یکی از این نمونه‌ها بخش گفت‌وگو است و علاوه بر این‌ها شایسته بود به دلیل اینکه کاربران این محیط در مدت زمانی طولانی در تعامل با صفحه چپ‌چین بوده‌اند، ساختار آن تغییر نمی‌کرد چراکه زبان فارسی به نسبت انگلیسی در ساختار انعطاف‌پذیرتر است.

نبود چند فونت معروف فارسی در کنار یکدیگر تا جذابیت را برای کاربران در نوشتن مطالب ارتقاء دهد و آن‌ها را ترغیب به نوشتن کند می‌تواند یکی از مواردی باشد که کاربران محیط جدید برروی آن دست گذاشته و از آن به عنوان ضعف یاد کنند.

این موارد می‌تواند از جمله کلیدهایی باشد که سطح انتظارات کاربران را تغییر می‌دهد و موجب دگرگونی در نحوه تعامل و نگاه آن‌ها به محیط جدید می‌شود و صرفا نمی‌توان از آن به عنوان ضعف یاد کرد اما توجه مسوولان راه‌اندازی این سرویس به این موضوعات می‌تواند موجب جلوگیری از بروز ضعف‌های احتمالی آینده شود.

کد خبر 146623
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز