گروه اقتصادی: طرح تشکیل اوپک گاز از سوی مقام معظم رهبری در دیدار اخیر ایگور ایوانف رئیس شورای امنیت ملی روسیه با ایشان عموماً با استقبال رسانه‌های گروهی روسی مواجه شد.

برخی از رسانه‌های روسی این ایده را گامی‌ برای بهره‌برداری اقتصادی و پیشبرد همکاری‌های استراتژیک میان ایران و روسیه قلمداد کرده و برخی آن را اقدامی‌سیاسی برای تحت فشار قراردادن آمریکا دانسته‌اند.

روزنامه نزاویسیمایا گازتا با چاپ تصویری از  دیدار ایگور ایوانف با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  در صفحه نخست نوشت: در صورت تحقق این پیشنهاد، کارتل گازی قدرتمندتر و انسجام یافته‌تر از سازمان اوپک خواهد بود. این روزنامه در گزارشی با عنوان کارتل علیه اروپا افزود: تهران، مسکو را به ایجاد اوپک گازی سوق می‌دهد.

این روزنامه روسی نوشت: به رغم این که این پیشنهاد تا حدی برای تأثیرگذاری سیاسی صورت گرفته و این ایده در آینده نزدیک قابل تحقق نیست ولی مطرح شدن مکرر آن در سطح عالی حاکی از آن است که کشورهای صادرکننده گاز سرانجام آن را به تحقق خواهند رساند.

راسیسکایا گازتا ارگان دولت روسیه نیز در گزارشی با عنوان اوپک گازی نوشت: ایده تشکیل اوپک گازی بر اساس قرار داشتن نیمی‌ از ذخایر گاز جهان در دو کشور شکل گرفته است. روزنامه کامرسانت نیزدر گزارشی در صفحه اول خود با عنوان« آیت الله خامنه‌ای روسیه را به ایجاد اوپک گازی دعوت می‌کند» نوشت: ایده تشکیل اوپک گازی حمایت غیرمنتظره‌ای کسب کرد.

کامرسانت در ادامه نوشت: ایران و روسیه تا سال۲۰۱۲ در زمینه صادرات گاز با یکدیگر رقابت نخواهند داشت و در این مدت کارتل گازی می‌تواند به عنوان ائتلافی برای اهداف سیاسی تشکیل شود.

این روزنامه افزود: روسیه از طرح امکان ایجاد کارتل گازی می‌تواند در آینده به عنوان ابزار اعمال فشار به اروپا برای حل و فصل مسایل گازی بین دوطرف استفاده کند. درهمین حال رئیس شورای امنیت ملی روسیه نیز تأکید کرد، تشکیل اوپک گاز موجب حفظ منافع کشورهای تولیدکننده گاز خواهد شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از ایگور ایوانف افزود: مقام‌های ایرانی در سفر اخیر من به تهران پیشنهادات تأسیس سازمان اوپک گازی را مطرح کردند. اگرچه تحقق این پیشنهاد در آینده نزدیک امکان پذیر نیست اما کشورهای تولیدکننده گاز باید در زمینه اتخاذ سیاستهای تولید و اکتشاف گاز طبیعی، هماهنگی‌های بیشتری داشته باشند.

اوپک گازی برای سامان بخشیدن به بازار گاز  ضروری است

 فریدون برکشلی کارشناس ارشد  انرژی نیز تشکیل  اوپک گازی را برای سامان بخشیدن به بازار گاز طبیعی ضروری دانست. وی افزود: در زمان حاضر مجمع جهانی گاز وجود دارد که در آن کشورهای تولید و صادرکننده گاز به تبادل آمار و اطلاعات در خصوص بازار گاز می‌پردازند.

وی در گفت و گو با اشاره به اینکه اگر این مجمع خوب اداره شود و به سمت ایجاد دبیرخانه پیش رود، می‌تواند زمینه ساز تشکیل اوپک گازی شود، افزود: قیمت گاز موضوعی اساسی برای کشورهای صادرکننده گاز است ، به طوری‌که روسیه به عنوان یک بازیگر مهم در بازار گاز دنیا از مقوله قیمتهای گاز ناراضی است.

برکشلی در ادامه افزود : قرن بیست و یکم ، قرن گاز است و در این زمان باید اهمیت این حامل انرژی ، برجسته شود.

برکشلی در پایان تصریح کرد،با پیدایش نظم نوین انرژی که گازطبیعی درآن نقش محوری خواهد داشت، بازار گاز از بعد قیمت به اصلاحات و بازسازی نیاز دارد و « اوپک گازی»می‌تواند در سرعت بخشیدن به این امر به ویژه قیمت‌گذاری گاز و نظم بخشیدن به بازار گاز‌، موثر باشد.

کد خبر 14662

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز