گروه اجتماعی ـ مینا شهنی : نمایندگان مجلس لایحه 1.5 برابر شدن سابقه مشاغل سخت و زیان‌آور را تصویب کردند.

اشتغال

براساس استفساریه‌ای که در مجلس مطرح شده بود نمایندگان می‌بایست به این پرسش پاسخ می‌دادند که آیا مطابق قانون تامین اجتماعی سابقه پرداخت در کارهای سخت و زیان‌آور به هر میزان، ‌قبل یا بعد از اشتغال در مشاغل عادی به‌ازای هر سال سابقه 1.5سال محاسبه خواهد شد؟

براساس قانون تامین اجتماعی چنانچه فردی در شغل سخت و زیان‌آور 20 سال مداوم یا 25 سال متناوب مشغول بوده باشد می‌تواند از بازنشستگی پیش از موعد این دسته کارها بهره‌مند شود. اگر به هر دلیلی از جمله تغییر شغل، کارگران نتوانند سقف زمانی موردنظر صندوق تامین اجتماعی را پر کنند تمامی سابقه سخت و زیان‌آورشان را از دست خواهند داد.حسن دهدشتی نماینده آبادان که خود از طراحان این استفساریه بود، در توضیح این شرایط گفت: به‌نظر می‌رسد کارشناسان صندوق تامین اجتماعی قانون را تفسیر به رای کرده‌اند به همین دلیل ما با طرح این پرسش خواستار بررسی نمایندگان بودیم تا این شبهه قانونی برطرف شود. او معتقد است که این ماده قانونی می‌بایست بدون‌‌توجه به اینکه شاغلان کارهای سخت و زیان‌آور چند سال متوالی یا متناوب مشغول کار بوده‌اند، حق آنها را برای محاسبه سابقه بیمه‌‌پردازی 1.5 برابر درنظر می‌گرفت. این در حالی است که با تفسیر به رای شدن قانون تامین اجتماعی عملا گروه زیادی از کارگران هرگز نتوانستند از مزایای قانونی شان برخوردار شوند.

به حرمت تلاش

به حرمت تلاشی که کارگران، معدنکاران، دریانوردان و خبرنگاران در شرایط سختی کاری شان متحمل می‌شوند جا داشت که از ابتدا برای پاسداری از این افراد سابقه کارشان به هر میزان1.5برابر محاسبه می‌شد. خبرنگاری که 15-10سال سابقه کار در این رشته را دارد چرا می‌بایست پس از آنکه در پست دیگری مشغول می‌شد تمامی مزیت‌های سابقه‌اش را از دست بدهد؟‌ 9 ماه تلاش پیگیر گروهی از نمایندگان مجلس سبب شد تا سرانجام جو اکثریت مجلس با این استفساریه همراه شده و صبح دیروز با رای نسبتا بالایی در صحن علنی مجلس به تصویب برسد.

روزهای اضطراب

گروه‌هایی از دریانوردان و معدنکاران در این سال‌ها برای تغییر وضعیت قانون حاکم بر صندوق تامین اجتماعی تلاش زیادی به خرج داده‌اند. آنها تنها را ه‌ چاره را راه یافتن این مسئله به صحن علنی مجلس تشخیص دادند و با در میان گذاشتن مشکلات‌شان با نمایندگان مجلس سعی کردند تا توجه آنها را به این نکته معطوف کنند که یک تفسیر به رای در قانون سبب شده تا گروه زیادی از افراد از دستیابی به حقوق قانونی شان باز بمانند.روزنامه همشهری با پیگیری این اخبار و تهیه گزارش‌هایی از شرایط پیش‌روی کارگران تلاش کرد تا برای به‌سرانجام‌رساندن این موضوع گامی بردارد؛ طرح نظرخواهی از نمایندگان مجلس یکی از راهکارهایی بود که به‌ویژه در 3ماه گذشته در گزارش‌های روزنامه همشهری دنبال شد.

سختی‌ها و زیان‌ها

براساس قانون، کارهای سخت و زیان‌آور کارهایی است که در آنها عوامل فیزیکی، ‌شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیک محیط کار غیراستاندارد بوده و در اثر اشتغال، تنشی به‌مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی(جسمی و روانی) در کارگر ایجاد ‌شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن باشد و بتوان با به‌کارگیری تمهیدات فنی، مهندسی، بهداشتی، ایمنی و... صفت سخت و زیان‌آور بودن را از آن مشاغل کاهش داد یا حذف کرد.

حالا

حالا دیگر لازم نیست افرادی که در کارهای سخت و زیان‌آور مشغول به کارند حتما و حتما 20 سال متوالی به کارشان ادامه دهند، گاهی تحمل شرایط روحی و جسمی ناشی از این کارها سبب می‌شود تا فرد از ادامه کار باز بماند و توانش را از دست بدهد. با این مصوبه مجلس شورای اسلامی دیگر لازم نیست کارگران نگران سال‌هایی باشند که در مشاغل سخت فعال بوده‌اند و هیچ سابقه‌ای برایشان محاسبه نشود.

کد خبر 146207
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز