گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: معدن‌کاران، خبرنگاران، دریانوردان، و تمامی کسانی که کارهای سخت و زیان‌آور انجام می‌دهند، این روزها در انتظار تصمیم‌گیری نمایندگان مجلس هستند.

مشاغل سخت

استفساریه بررسی شرایط مشاغل سخت و زیان‌آور در نخستین جلسه پس از تعطیلات مجلس برای رای‌گیری در صحن علنی مطرح می‌شود و نمایندگان این فرصت را خواهند داشت تا برای حل مشکل گروه بزرگی از کارگران گام بردارند. نمایندگان مجلس به این پرسش پاسخ خواهند داد که «آیا مطابق قانون تامین اجتماعی سابقه پرداخت بیمه در کارهای سخت و زیان‌‌آور به هر میزان، قبل یا بعد از اشتغال در مشاغل عادی به ازای هر سال سابقه یک و نیم سال محاسبه خواهد شد؟» پاسخی که در سرنوشت افراد شاغل در کارهای سخت و زیان‌آور تاثیر مهمی خواهد گذاشت. براساس قانون تامین اجتماعی هر یکسال فعالیت در کارهای سخت و زیان‌آور باید یک و نیم سال محاسبه شود اما براساس همان قانون و با تفسیر تأمین اجتماعی افزایش یک و نیم برابری سابقه کاری افراد فقط درصورتی اجرا می‌شود که آنها 20 سال متوالی در یک کار سخت و زیان‌آور فعال بوده باشند.

در شرایط کنونی چنانچه در این بازه زمانی 20 ساله وقفه کوتاهی ایجاد شود فرد تمامی مزایای سخت و زیان آوری را از دست خواهد داد، اگر به هر دلیلی بیمه‌پردازی در کارهای سخت و زیان آور طی 20 سال حتی یک ماه واریز نشده باشد دیگر خبری از افزایش یک و نیم برابری سابقه کار نخواهد بود. فرقی نمی‌کند که این وقفه یک ماهه به‌دلیل بیکار شدن کارگر باشد یا اینکه یکی از این دسته افراد ناچار شده باشد مرخصی بدون حقوق بگیرد، وقفه یک ماهه سبب می‌شود تا صندوق تامین اجتماعی بتواند از این مفر قانونی استفاده کرده و مزایای سخت و زیان آوری را از افراد سلب کند.

به رأی صحن امیدواریم

محمد رضا محسنی ثانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، به رای صحن علنی امیدوار است و در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی شما برای رای نمایندگان به استفساریه چیست؟ پاسخ داد: ما امیدواریم که رای بیاورد و پیش‌بینی می‌کنیم که اکثریت نمایندگان مجلس برای حل مشکل گروهی از بیمه شدگان نظر مثبتی داشته باشند.او معتقد است که پیش از این نیز این قانون قابلیت اجرا داشته و توضیح داد: یک‌و نیم برابر شدن سابقه کار افراد شاغل در کارهای سخت و زیان‌آور پیش‌از این هم قابل اجرا بوده، البته یک مقداری تفسیر داشته که همین تفاسیر سبب شده تا اجرای آن عملی نشود.نماینده سبزوار گفت: نمایندگان صندوق تامین اجتماعی با ذکر این دلیل که اجرای این بخش از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بار مالی به همراه خواهد داشت، این بار مالی را مانعی بر اجرا عنوان کرده بودند اما به هر حال نظر و رای نمایندگان سرنوشت این قانون را مشخص خواهد کرد.

تفسیر به رأی شده

سید حسین دهدشتی، نماینده مردم آبادان در مجلس، درباره این استفساریه گفت: من معتقدم که این قانون پیش از این هم قابل اجرا بوده و تامین اجتماعی در واقع متن قانون را تفسیر به رای کرده و به هر حال توانسته تا‌کنون اجرای این قانون را به تاخیر بیندازد، از نظر ما این تفسیر به رای کاملا اشتباه است و امیدواریم که از ادامه این روند جلوگیری شود.او گفت: ان‌شاءالله این استفساریه خواهد توانست رای اکثریت نمایندگان را در مجلس به دست بیاورد؛ چرا که به هر حال حق کسانی است که در مشاغل سخت و زیان آور سال‌ها فعالیت کرده‌اند و نمایندگان مجلس در این مورد به‌شدت حساس هستند، ضمن اینکه معتقدند این ابهام قانونی می‌بایست زودتر از این‌از بین می‌رفت تا کارکنان مشاغل سخت و زیان آور از دستیابی به حق و حقوق قانونی شان بازنمانند. به گفته‌ نماینده مردم آبادان، برای بررسی این استفساریه با کارشناسان اداره قوانین مجلس و مرکز پژوهش‌ها مشورت شده و هر دو گروه معتقدند که تفسیر رای بر این ماده قانونی مخالف با متن قانون انجام شده، به این ترتیب کارشناسان مرتبط نیز موافق‌اند.

در نوبت طرح

برای سرعت بخشیدن به این کار، نماینده مردم آبادان از بیش از 50 نماینده امضا جمع کرده و براساس آیین‌نامه داخلی مجلس چنانچه بیش از 50 امضا برای طرح یک لایحه جمع شود، ‌لایحه مذکور در اولویت طرح در مجلس قرار خواهد گرفت بر همین اساس بررسی استفساریه تامین اجتماعی در دستور کار فوری مجلس قرار گرفته است.دهدشتی درباره زمان طرح استفساریه گفت: بعد از تعطیلات کنونی مجلس در ابتدا بررسی لایحه اعاده شده از شورای نگهبان انجام خواهد شد و بعد از اتمام کار این لایحه استفساریه تامین اجتماعی در مجلس مطرح و به رای گذاشته خواهد شد.با این پیش‌بینی به‌نظر می‌رسد در 3 تا 4 هفته آینده تکلیف استفساریه مشاغل سخت و زیان آور مشخص شود.

کد خبر 142229
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز