سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: دولت اخیرا طرح مقاوم‌سازی‌ بیمارستان‌ها را مقرون به صرفه ندانسته و طرح بازسازی یا به عبارت دیگر تخریب بیمارستان‌های قدیمی و ساخت بیمارستان‌های جدید با امکانات روز را مد نظر قرار داده است.

بیمارستان

وزیر بهداشت پیش‌تر در این باره گفته بود: مقاوم‌سازی‌ بیمارستان‌های فرسوده مقرون به صرفه نیست زیرا هزینه آن از اعتبار مورد نیاز برای ساخت یک بیمارستان کاملاً نوساز بیشتر است به‌طوری که مقاوم‌سازی‌ یک بیمارستان فرسوده 120درصد هزینه ساخت یک بیمارستان نوساز اعتبار می‌خواهد.او درباره راه حل دولت برای بازسازی بیمارستان‌های فرسوده نیز گفته بود: آخرین راه حلی که برای رفع این مشکل در شرایط فعلی به آن رسیدیم، ساخت بیمارستان‌های مشارکتی با مشارکت بانک‌هاست که یک نمونه موفق آن ساخت بیمارستان محب در کنار بیمارستان دولتی هاشمی نژاد است که با تعرفه 6/3برابر با تعرفه دولتی کار می‌کند و پرسنل آن هم همان پرسنل دولتی بیمارستان هاشمی‌نژاد هستند.

از آنجایی که بیمارستان‌های فرسوده و امکانات نه چندان به‌روز این بیمارستان‌ها از معضلات روز جامعه سلامت محسوب می‌شود، در گفت‌وگویی با عبدالعزیز جمشیدزهی نماینده سراوان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، به این معضل و آینده ساخت یا بازسازی بیمارستان‌های فرسوده پرداخته‌ایم.

  • وجود بیمارستان‌های فرسوده در سطح کشور یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های نظام سلامت کشور محسوب می‌شود. آیا طرح‌هایی برای حل این معضل درنظر گرفته شده است؟

هم‌اکنون بیمارستان‌های متعدد فرسوده‌ای در سطح کشور وجود دارند که نیاز به بازسازی دارند و سالانه هزینه‌های هنگفتی صرف مرمت آنها می‌شود. این هزینه از بیت المال و از جیب مردم صرف رسیدگی به بیمارستان‌های فرسوده می‌شود. لازم است که در این زمینه تجدید نظر شود و حداقل اعتباری به‌منظور بازسازی بیمارستان‌های فرسوده درنظر گرفته شود.

  • آیا مجلس طرحی برای این موضوع درنظر گرفته است؟

تا‌کنون در مجلس تصمیم خاصی در این باره گرفته نشده است. مسئولین وزارت بهداشت و درمان خود می‌توانند پیگیر این قضیه باشند. می‌توان هزینه بازسازی و ساخت مراکز بهداشتی و درمانی را از محل اخذ مالیات و عوارض بر سیگار تامین کرد. عوارض و مالیات سیگار سال گذشته نه به وزارت بهداشت و نه به استان‌ها پرداخت شد.اغلب مراکز بهداشتی و درمانی از آنجا که پیش از انقلاب و برخی حدود 30سال پیش از پیروزی انقلاب ساخته شده‌اند اما امروزه با گسترش جمعیت شهری و روستایی در کشور هنوز آنگونه که باید و شاید مراکز بهداشتی و درمانی توسعه نیافته‌اند و اغلب فرسوده هستند. اکنون با توجه به توسعه جمعیت نیاز به توسعه مراکز و خدمات درمانی و بهداشتی به‌ویژه در روستاها احساس می‌شود. ما برای اجرای طرح‌های پزشکی جدید که از اهداف انقلاب هستند و در سال‌های پس از انقلاب برنامه‌ریزی آنها انجام گرفته فضای کافی و مناسب در اختیار نداریم.

  • وزارت بهداشت چه اقداماتی را در این زمینه انجام داده یا می‌تواند انجام دهد که نداده است؟

در کل، بودجه سلامت طی سال‌های اخیر در حد نیاز نظام سلامت کشور نبوده است. ابتدای تشکیل مجلس هشتم نظر و تلاش کمیسیون بهداشت و درمان این بود که بودجه‌های سلامت در اولویت و حداقل 5 اولویت اول قرار بگیرند. این کاری است که در کمیسیون انجام گرفته است. با توجه به فصل بندی‌هایی که در سال گذشته در بودجه انجام گرفته است تصور می‌کنم وضعیت بودجه بخش سلامت از گذشته بهتر بوده است.

  • بازسازی بیمارستان‌های فرسوده را ضروری می‌دانید یا اینکه باید بیمارستان‌های جدیدی جهت پاسخگویی به نیازهای روز جامعه ساخته شود؟

منظور از بازسازی تخریب و دوباره ساختن است.

  • خیر منظورم تعمیر است.

بازسازی با مرمت فرق می‌کند، این چیزی که شما می‌گویید مرمت است اما بازسازی بیمارستان‌های قدیمی به معنای تخریب و دوباره ساختن بنای ساختمان آنهاست.

  • پس نظر شما تخریب بنای قدیمی بیمارستان و ساختن بنای جدید و با امکانات به‌روزتری به جای آن است.

بله الان سیستم‌های جدید با سیستم‌های قدیم تفاوت دارد. به‌عنوان مثال نقشه‌های بیمارستان‌هایی که مناسب امروز هستند بسیار با نقشه بیمارستان‌هایی که در گذشته و سال‌ها قبل ساخته می‌شدند، تفاوت دارند. تکنیک‌های جدید ساخت وسائل و امکانات جدید و به روزی باید برای بیمارستان‌ها درنظر گرفته شوند؛ بنابراین ما باید برنامه‌ریزی به روز داشته باشیم. نمی‌توان تکنیک‌های جدید را روی ساختمان‌های قدیم بیمارستان‌ها پیاده کرد.

کد خبر 146197
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز