گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: مراجعه مردم به بیمارستان‌های خصوصی از روزهای پایانی هفته گذشته تاکنون نشان می‌دهد که بیشتر این بیمارستان‌ها بدون اطلاع قبلی و به‌صورت یکطرفه به لغو قرارداد با بیمه‌های درمانی تکمیلی اقدام کرده‌اند، در پی این اقدام، گروه زیادی از بیماران سرگردان شده‌اند.

بیمارستان

گفته می‌شود این تصمیم در پی جلسه‌ هم‌اندیشی بوده که سه‌شنبه‌ شب اعضای هیأت‌مدیره برخی بیمارستان‌های خصوصی تهران برگزار کرده بودند تا درباره ادامه قرارداد با بیمه‌ها در شرایط فعلی تصمیم‌گیری کنند، ظاهرا رای اکثریت اعضای این نشست بر این قرار گرفته که ادامه کار با این شرایط ممکن نیست.کارشناس یکی از بیمه‌های تکمیلی درمان در توضیح یکی از شرایط جدیدتعیین شده از سوی مدیران یک بیمارستان خصوصی گفت: برای مثال تعرفه سزارین در این بیمارستان تاکنون یک و نیم میلیون تومان بوده است اما مدیران بیمارستان خواسته‌اند تا از این پس عمل سزارین را با مبلغ 2 میلیون و 200 هزار تومان انجام دهند‌، و به‌علت عدم‌پذیرش این شرایط رابطه‌شان را با شرکت بیمه تکمیلی به‌صورت یکطرفه قطع کرده‌اند.

به گفته‌ کارمند ارشد یکی از شرکت‌های بیمه تکمیلی، بیمارستان‌های خصوصی برای فشار وارد‌آوردن به مراکز بیمه تکمیلی در یک اقدام هماهنگ تلاش می‌کنند تا با لغو یکطرفه قرارداد و تشدید نارضایتی میان بیمه‌شدگان، شرکت‌های بیمه خصوصی را به پذیرش شرایط تعیین شده وادار کنند.او معتقد است که این اقدام هماهنگ مدیران بیمارستان‌های خصوصی تنها به این دلیل انجام شده که نمایندگان شرکت‌های بیمه را پای میز مذاکره بکشانند و تعرفه‌های جدیدی را که مورد توافق بیمارستان‌هاست تعیین کرده و براساس این تعرفه‌ها با شرکت‌های بیمه تکمیلی قراردادهای جدید ببندند.

بیماران سرگردان

یکی از بیماران که در حال تشکیل پرونده برای انجام عمل جراحی در یکی از بیمارستان‌های خصوصی تهران بوده توضیح داد: سه‌شنبه هفته گذشته به بیمارستان مراجعه کردم و با ارائه کارت بیمه تکمیلی اعلام کردند که می‌توانم در این بیمارستان بستری شوم اما در کمال تعجب وقتی صبح چهارشنبه برای تکمیل مدارک عمل جراحی به بیمارستان تلفن کردم به من گفتند که قرارداد این بیمارستان با بیمه شما لغو شده است. بیماران دیگری هم در شرایط مشابه قرار دارند اما به‌نظر می‌رسد حفظ منافع و منابع مالی برای مدیران بیمارستان‌های خصوصی بسیار مهم‌تر از مشکلاتی است که ممکن است گریبانگیر بیماران شود. به همین دلیل با یک هم‌اندیشی قدرتمندانه به‌صورت یکطرفه لغو قراردادهایشان را اعلام کرده‌‌اند.

قدرت درمانگران

پزشکان و مراکز درمانی سال‌هاست که در کشور به یک قدرت بیکران تبدیل شد‌ه‌اند، آنها معمولا تعرفه‌های اعلام شده از سوی دولت را قبول ندارند و حتی در مورد حق ویزیت هم در برخی موارد بیشتر از میزان تعیین شده از بیماران دریافت می‌کنند؛ هرچند گفته می‌شود بر کار پزشکان و اصولا بر بخش درمان کشور نظارت جدی صورت می‌گیرد اما....در این شرایط شرکت‌های بیمه تکمیلی با دریافت حق بیمه‌های جداگانه از گروه‌های بیمه شده به عقد قرارداد با مراکز درمانی خصوصی اقدام کرده و فهرست این مراکز و بیمارستان‌ها را در اختیار بیمه شدگان‌شان قرار می‌دهند. از آنجا که قراردادهای بیمه تکمیلی به‌صورت دوره‌ای و یکساله تنظیم می‌شود بیمه‌پردازان انتظار دارند تا در تمامی طول سال به ازای پرداخت حق بیمه از مزایای آن نیز بهره‌مند شوند و هر نوع سونامی در این موارد سبب برهم خوردن تعادل بازار درمان خواهد شد.

پای میز مذاکره

نکته جالب در لغو قرارداد بیمارستان‌های خصوصی این است که مدیران و گردانندگان این بیمارستان‌ها درخواست مذاکره با شرکت‌های بیمه را هم نداشته‌اند و تصمیم گرفته‌اند ابتدا قراردادها را لغو کنند تا کارشناسان شرکت‌های بیمه‌ را پای میز مذاکره مغلوب کنند. آنچه میان بیمه‌های تکمیلی و بیمارستان‌ها و مراکز درمان خصوصی به‌عنوان قرارداد منعقد می‌شود معمولا براساس تعرفه‌های درمانی در بخش خصوصی است که همه ساله از سوی دولت به تمامی مراکز درمانی ابلاغ می‌شود. افزایش همه ساله تعرفه بخش خصوصی مبنای افزایش مبالغ قرارداد بیمه‌های تکمیلی با مراکز درمانی است.
امسال ظاهرا افزایش تعرفه‌های مورد قبول بیمارستان‌های خصوصی پایتخت نبوده بنابراین حاضر نیستند به قراردادهایشان براساس تعرفه رسمی بخش خصوصی عمل کنند.

کد خبر 144179

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز