سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دومین نشست نقد و بررسی هنرهای تجسمی بیداری اسلامی روز گذشته با حضور احمد قلی زاده، محسن نوری نجفی و مسعود شجاعی طباطبایی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، در آغاز این نشست نخست احمد قلی زاده در خصوص تاثیر انقلاب بر گرافیک گفت: وقتی زمزمه های انقلاب شروع شد، حکومت تمام رسانه ها تصویری و صوتی که دست رژیم بود را مسدود کرد و تنها این دانشجویان گرافیست بودند که در قالب شبنامه برای مردم اطلاع رسانی می‌کردند.

او ادامه داد: این کارها با سختی و مشقت به صورت تک رنگ و تراکت در سطح مساجد و دانشگاه توزیع می‌شد.

او گفت: آغاز گر این حرکت نیز دانشجویان دانشگاه تهران بودند و بعد از آن مراکز فرهنگی و آموزشی متولی این حرکت‌ها بودند.

این استاد گرافیک معتقد است: همراه شدن گرافیک و کاریکاتوریست در کنار هم سبب حرکت عظیمی در آن زمان بود تا جائی که منجر به عکس العمل شاه شد.

قلی‌زاده گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امکانات و تجهیزات به دست انقلابیون افتاد و کارها به صورت حرفه ای تر تولید و توزیع شد.

سخنران بعدی این نشست محسن نوری نجفی بود، گفت: برای بررسی تاثیر انقلاب بر هنر و کاریکاتور یا گرافیک باید گفت که انقلاب صد در صد تاثیر‌گذار بود.

او ادامه داد: انقلاب مثل نوری بود که وقتی در فضایی پخش می‌شود بر اشیاء اطراف خود تاثیر می‌گذارد و این تاثیر چیزی است که امروز شاهد آن هستیم.

او افزود: انقلاب بر مسایل علمی، پزشکی، فلسفی تاثیر گذاشت و بی شک هنر حال چه کاریکاتور و یا گرافیک از این قاعده مستثنی نبود.

این استاد دانشگاه انتقاد پذیری را یکی از شاخه های مهم پیشرفت و توسعه در کار هنری دانست و گفت: انتقاد اگر درست و منطق باشد می‌تواند باعث پیشرفت در کار شود.

سید مسعود شجاعی طباطبایی نیز گفت: تاریخ کاریکاتور و شکل گیری آن با کار رسانه ای آغاز شد که دو نشریه توفیق و کاریکاتور در پیش از انقلاب فعالیت مستمر داشتند.

او ادامه داد: این دو نشریه تا مدتی توانستند به کار خود ادامه دهند اما انتشار یک کاریکاتور از سوی یکی از هنرمندان در نشریه توفیق سبب توقیف آن توسط حکومت شاه شود.

رئیس خانه کاریکاتور ایران افزود: به خاطر اینکه زبان کاریکاتور نیشدار و تلخ است بیشتر مواقع با عکس العمل های زیادی از سوی تمام دولتمردان دنیا دارد.

او گفت: محدودیتی که در آن زمان برای کاریکاتوریست‌ها قائل بودند سبب شد که کاریکاتوریست ها در محافل روشنفکری دور هم جمع شوند.

 

کد خبر 146158

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز