چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۱:۴۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: تازه‌ترین کتاب دکتر کریم مجتهدی، استاد و مؤلف کتاب‌های فلسفی درساعت 15 تا 17 روز 18 بهمن در سالن اجتماعات انتشارات امیرکبیر مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

به گزارش همشهری آنلاین در این نشست کتاب «فلسفه و تجدد» این مدرس فلسفه با حضور دکتر رضا داوری اردکانی، دکتر حسین کلباسی و دکتر محمد منصور هاشمی مورد تجزیه و تحلیل و نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

این کتاب شهریور ماه سال جاری با حضور دکتر مجتهدی، دکتر محمد خوانساری و دکتر رضا داوری اردکانی در شهر کتاب مرکزی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته بود.

کتاب «فلسفه و تجدد» مباحث فلسفی قرن 18 را به خواننده معرفی می‌کند و چنانکه دکتر داوری در نشست شهر کتاب بیان کرد: بحث تجدد در ضمن مطالب کتاب هست اما موضوع کتاب بحث در ماهیت تجدد نیست. حتی بحث در نسبت فلسفه و تجدد هم نیست.

وی گفته بود: من معتقدم که تجدد با فلسفه به وجود آمده است. اگر بیکن و دالامبر و کانت نبودند تجدد به وجود نمی آمد. خلاصه کنم اگر بخواهید درس فلسفه قرن هیجدهم را بخوانید کتاب "فلسفه و تجدد" کتاب خوبی است. مطالب به روشنی بیان شده‌است. موضع گیری نشده‌است. رد و اثبات در این کتاب کم می‌بینید.

در همه این زمنیه ها آقای دکتر مجتهدی نظر دارند اما این کتاب را ننوشته‌اند که مثلا روسو را رد بکنند یا ولتر را اثبات بکنند. کتاب گزارش روشن منقحی است از منورالفکری که ما می توانیم چهره ای از خودمان را هم در آن ببینیم.

دکترکریم مجتهدی در سال 1309 هجری شمسی در تبریز به دنیا آمد، تا دوم ابتدایی در زادگاهش بودو پس از آن همراه خانواده به تهران آمد. تحصیلات متوسطه را در کالج البرز به پایان رساند و چون به زبان فرانسه مسلط بود در سن 18 سالگی برای ادامه تحصیلات به فرانسه رفت. رساله پژوهشی کارشناسی ارشد وی در آن دانشگاه « بررسی تحلیل استعلایی کانت » بود. استاد راهنمای وی در این رساله « ژان وارن » بود.

پس از آن یکسال به ایران آمدو مجددا برای تخصص به فرانسه رفت و رساله اش را که جنبه تطبیقی داشت و با فلسفه شرق مرتبط بود به پیشنهاد دانشسرای عالی ارائه داد. برای این کار با «پرفسور هانری کربن» مشورت کرد و در همین راستا دو رساله از «افضل الدین کاشانی» به فرانسه ترجمه کرد و شرح تفصیلی بر آن نوشت. به رغم گذشت سال‌ها این پژوهش‌ها را هنوز به فارسی برگردان نشده‌اند.

دکتر مجتهدی در سال 1343 موفق به اخذ دکترا شد و به ایران بازگشت.

برخی آثار وی که به فارسی چاپ شده عبارتند از:
چند بحث فلسفی کوتاه 1348 / فلسفه نقادی کانت 1363 و 1378 / سید جمالدین اسد آبادی و تفکر جدید 1362 / درباره هگل و فلسفه او 1373 و 1377 / پدیدار شناسی روح بر حسب نظر هگل 1371 /نگاهی به فلسفه های جدید و معاصر در جهان غرب 1373 / فلسفه در قرون وسطی 1375 /دونس اسکوترس و کانت به روایت هایدگر 1376 / منطق از نظرگاه هگل 1377

مهم‌ترین کار دکتر مجتهدی در مدیریت گروه فلسفه انتشار نخستین مجله تخصصی فلسفه بوده که البته شش شماره بیشتر چاپ نشد.

انتشارات امیر کبیر هر دو هفته یک بار نشست بررسی کتاب را برگزار می‌کند که عمده این نشست‌ها به بررسی کتابهای انتشارات امیر کبیر اختصاص دارد.

کد خبر 14615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز